Keskon helmikuun myynti kasvoi vertailukelpoisesti 4,1 %:lla 882 MEUR:oon. Segmenttien myyntiluvut olivat kokonaisuudessa lähellä odotuksiamme, mutta segmenttien sisällä myynnin kehitys ei täysin vastannut odotuksiamme. Ruokakaupan ja rautakaupan myynnit olivat odotuksiamme heikompia, mutta Kespro ja Onninen puolestaan paikkaisivat niitä hyvillä suorituksillaan. Päivittäistavarassa ja Rakentamisessa ja talotekniikassa toimituspäiviä oli yhtä monta kuin edellisenä vuonna, joten ne eivät sotkeneet vertailukelpoisuutta.
Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi tammikuussa kokonaisuutena 6,1 %:lla. Segmentin sisällä myynti K-ruokakaupoissa kasvoi 1,5 %:lla. Tämä oli erittäin vaisu luku, kun huomioi ruuan hintainflaation, joka käsityksemme mukaan on jatkunut kaksinumeroisena myös helmikuussa. Kespron vahva kasvu (+29,4 %) paikkasi kuitenkin ruokakaupan heikkoutta. Eriytymistä segmentin sisällä selitti osin vertailukauden omikron-piikki, joka laski vielä silloin ravintoloissa asiointia ja ohjasi kulutusta ruokakauppaan. Myynti kasvoi myös K-Citymarketin käyttötavarakaupassa.
Rakentamisen ja talotekniikan (R&T) vertailukelpoinen myynti laski 2,7 %:lla. Myynti laski vertailukelpoisesti Suomessa 3,7 %, Ruotsissa 6,5 % ja Norjassa 1,9 %. Myynnin kerrottiin edelleen kasvaneen teknisessä tukkukaupassa ja myynti laski siten aiempaa selvemmin rautakaupassa, ja arviomme mukaan uudisrakentamisen suhdannekäänne on alkanut näkyä Keskon luvuissa yhä selvemmin. Urheilukaupan myynti kääntyi vaihteeksi 12 %:n kasvuun, kun aiempina kuukausina se on laskenut selvästi.
Pienimmän segmentin Autokaupan vertailukelpoinen myynti kasvoi vahvasti 28,5 %:lla, ja segmentti jatkoi jopa hieman korkeita odotuksiamme parempaa elpymistään Volkswagenin tehtaiden toimituskyvyn parantuessa. Kehitys oli myös markkinaa selvästi parempaa, sillä helmikuussa Suomessa rekisteröitiin uusia henkilöautoja 3,0 % ja pakettiautoja 16,3 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Käytettyjen henkilöautojen kappalemääräinen myynti nousi Suomen autokaupassa 1,5 % verrattuna edelliseen vuoteen.
Login required
This content is only available for logged in users
Kesko
Kesko is active in the retail industry. The company offers services primarily focused on the food, construction and technology industries. The greatest competence is found in the development of store concepts, channel sales, e-commerce sites and business models. The majority of the operations are located in the Nordic and Baltic markets. The head office is located in Helsinki.
Read more on company pageKey Estimate Figures02.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Revenue | 11,808.9 | 12,085.0 | 12,362.8 |
growth-% | 4.50 % | 2.34 % | 2.30 % |
EBIT (adj.) | 815.1 | 733.5 | 767.1 |
EBIT-% (adj.) | 6.90 % | 6.07 % | 6.20 % |
EPS (adj.) | 1.53 | 1.34 | 1.40 |
Dividend | 1.08 | 1.09 | 1.10 |
Dividend % | 5.22 % | 6.45 % | 6.51 % |
P/E (adj.) | 13.45 | 12.64 | 12.10 |
EV/EBITDA | 7.78 | 7.19 | 6.90 |