Medialiiketoiminnan murrokseen vastatakseen Ilkka on toteuttanut viime vuosina useita yritysostoja, joilla se on laajentanut digitaalisiin markkinoinnin ja viestinnän liiketoimintoihin. Nämä yritysostot ovat muokanneet tulovirtoja kestävämmälle pohjalle, mutta ne eivät ole vahvistaneet konsernin tuloskehitystä tähän mennessä. Suhteessa osien summa -mallin mukaiseen arvoon on osakkeen arvostus maltillinen, mutta arviomme mukaan arvon purkautuminen edellyttää digitaalisilta liiketoiminnoilta tuloskasvua sekä taseen pääoman käytön tehostumista. Emme odota näiden toimivan arvon purkautumisen voimakkaana ajurina seuraavan 12 kuukauden tähtäimellä.
Ilkka
Ilkka on vuonna 1906 perustettu konserni, joka tuottaa median, viestinnän, markkinoinnin ja painamisen palveluita kuluttajille ja yrityksille. Ilkka-Yhtymällä on myös merkittävä omistus Alma Mediasta. Konserni koostuu kolmesta liiketoimintaosasta Media- ja markkinointipalvelut, Painopalvelut, sekä Markkinoinnin ja viestinnän teknologiapalvelut.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.09.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 49,7 | 57,0 | 56,3 |
kasvu-% | 8,39 % | 14,81 % | −1,24 % |
EBIT (oik.) | 1,4 | 0,9 | 1,4 |
EBIT-% (oik.) | 2,79 % | 1,64 % | 2,57 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,10 | 0,19 |
Osinko | 0,30 | 0,20 | 0,20 |
Osinko % | 6,30 % | 6,12 % | 6,12 % |
P/E (oik.) | 22,88 | 31,99 | 17,37 |
EV/EBITDA | 11,67 | 11,93 | 8,14 |