Admicom Q2 keskiviikkona: Odotamme heikentyvän rakennussyklin alkavan näkyä kasvussa
Admicom raportoi Q2-tuloksensa keskiviikkona klo 9.00. Ennustamme heikentyvän rakennussyklin näkyneen kasvun hidastumisena Q2:lla ja samaan aikaan lisättyjen kasvupanostusten painaneen yhtiön kannattavuutta erinomaisesta vertailukaudesta. Odotamme yhtiön toistavan kuluvan vuoden ohjeistuksensa ja näkymien osalta seuraamme erityisesti viimeisimpiä kommentteja uusmyynnin ja asiakaspoistuman kehityksen osalta. Isossa kuvassa Admicom rakentaa lähivuosina perustaa kiihtyvälle kasvulle ja kansainväliselle laajentumiselle, jotka onnistuessaan tarjoavat tuloskasvupotentiaalia pitkälle tulevaisuuteen. Yhtiöstä maaliskuussa julkaistu laaja analyysiraportti on vapaasti luettavissa täältä.
Heikentyvä rakennussykli alkaa näkyä ennusteessamme kasvun hidastumisena
Ennustamme Admicomin Q2-liikevaihdon kasvaneen 5 % 8,6 MEUR:oon. Tarkkaa jakoa orgaanisen ja epäorgaanisen kasvun välille hankaloittaa se, että pinnan alla liikevaihdon kehitykseen löytyy monta muuttujaa. Kotopro-yritysosto tuo vielä Q2:lle epäorgaanista kasvupiristettä, kun taas vuoden alussa Tocomaniin sulautettu, 5/22 ostettu Planman raportoidaan orgaanisessa kasvussa. Samalla Aitio Finlandin kehitysresurssien siirtyminen sisäisiin projekteihin jarruttaa vuositason kasvua arviolta noin 2 %-yksikköä ja Lakeus-tilitoimiston asiakkuuksien ”divestoinnit” puolestaan noin 1,5 %-yksikköä. Oman muuttujansa soppaan tuo vielä tyypillisesti Q2:lle pääosin ajoittuva asiakkaiden vuositasauslaskutus (2022: 1,6 MEUR), jonka odotamme lievästi laskeneen edellisvuodesta. Muuten heikentyvä rakennussuhdanne luo epävarmuutta kasvun osalta, ja Admicom kommentoi Q1-raportissa myyntisyklien alkaneen pidentyä ja asiakaspoistuman lisääntyä alkuvuoden aikana.
Odotamme kasvupanostusten painavan suhteellista kannattavuutta selvästi vertailukaudesta
Admicomin päivitetyssä strategiassa yhtiö rakentaa vuodet 2023-2024 perustaa kansainväliselle laajentumiselle sekä kiihtyvälle orgaaniselle kasvulle vuodesta 2025 eteenpäin. Näin ollen strategiset kasvupanostukset, kasvavat tuotekehitysinvestoinnit sekä liiketoiminnan rakennemuutokset heikentävät lyhyellä aikavälillä yhtiön kannattavuutta. Yhtiö ohjeistaa silti vuoden 2023 EBITA-marginaalin olevan erittäin hyvällä 35-40 %:n tasolla (ennusteemme 37 %), kun pitkän aikavälin tavoite on yli 40 %:ssa. Viime vuoden erinomaiseen tasoon (2022: 43 %) nähden tämä on kuitenkin selkeä pudotus. Q2:lta odotamme 3,3 MEUR:n EBITA-liikevoittoa (Q2’22: 3,9 MEUR), mikä vastaa 38,5 %:n EBITA-marginaalia (Q2’22: 48 %).
Näkymät oletettavasti ennallaan
Admicom ohjeistaa vuodelle 2023 vertailukelpoisen toistuvien tuottojen liikevaihdon (2022: 27,9 MEUR) kasvavan orgaanisesti 8-15 % ja EBITA:n olevan 35-40 % liikevaihdosta. Vertailukelpoisten toistuvien tuottojen liikevaihdon ohjeistaminen liittyy tänä vuonna mahdollisesti tapahtuvaan teollisuusliiketoiminnan irrottamiseen (2022: 7 % lv:sta), jonka osalta mahdolliset lisätiedot kiinnostavat Q2-raportissa. Lisäksi Lakeukseen tehdyillä muutoksilla ja Aitio Finlandin liikevaihdon laskulla on syynsä, miksi jatkuvien tuottojen seuraaminen on jatkossa olennaisempaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Admicom
Admicom on vuonna 2004 perustettu rakentamisen, talotekniikan ja teollisuuden järjestelmäkehittäjä ja kokonaisvaltainen ohjelmisto- ja tilitoimistokumppani. Yhtiön palvelut auttavat pieniä ja keskisuuria yrityksiä parantamaan kilpailukykyään automatisoimalla työmaan ja toimiston rutiineja kirjanpitoon asti.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.04.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 31,6 | 33,4 | 35,4 |
kasvu-% | 27,19 % | 5,69 % | 5,99 % |
EBIT (oik.) | 13,7 | 12,4 | 13,5 |
EBIT-% (oik.) | 43,44 % | 37,20 % | 38,06 % |
EPS (oik.) | 2,19 | 1,95 | 2,11 |
Osinko | 1,30 | 1,20 | 1,30 |
Osinko % | 2,80 % | 2,69 % | 2,91 % |
P/E (oik.) | 21,27 | 22,90 | 21,13 |
EV/EBITDA | 16,25 | 17,29 | 15,58 |