Airbus kommentoi Euroopan liikenteen elpymisen olleen pettymys, mutta USA:n merkit ovat lupaavia
Lentokonevalmistaja Airbus kommentoi Euroopan lentoliikenteen toipumisen olleen tänä vuonna pettymys, mutta USA:ssa liikenne on palautumassa. Asiasta uutisoi eilen Reuters. Lisäksi Airbus arvioi lyhyemmän matkan kapearunkoliikenteen palautuvan vuoden 2023 tienoilla, kun taas pitkien mannertenvälisen reittien laajarunkoliikenteen palautuminen viipyy nykyarvion mukaan vuoteen 2024 tai 2025. Ennustettavuus liittyen etenkin kansainvälisen liikenteen toipumisen aikatauluun ja kulmakertoimeen on Airbusin mukaan korkea. Airbus on kuitenkin yhä luottavainen, että pandemia ja sen myötä etenkin liikematkustamisen pitkän ajan kehitykseen liittyvät kysymysmerkit eivät taita lentomatkustamisen kysynnän pitkän ajan kasvu-uraa.
Airbusin kommenteissa ei sinällään ollut mitään yllättävää, sillä Euroopassa jylläävä koronapandemia (ml. muuntovirukset) ja hitaasti edenneet rokotukset eivät ole antaneet tilaa oleelliselle elpymiselle. Pidemmälle rokotuksista ehtineestä USA:sta on sen sijaan saatu viime aikoina varsin positiivisia merkkejä, sillä useiden lentoyhtiöiden mukaan lentovaraukset ovat piristyneet selvästi maaliskuussa ja yltäneet jopa 90 %:iin vuoden 2019 tasosta. Varauksia on tukenut luonnollisesti pandemian rauhoittuminen ja rokotusten eteneminen USA:ssa, minkä lisäksi kansalaisille USA:ssa jaetut elvytyssekit voivat olla tuomassa kysynnälle lisää vetoapua. Viime aikojen elpyminen on ollut USA:ssa vapaa-ajan matkustuksen ajamaa, kun taas liikematkailun toipuminen on ollut kommenttien perusteella selvästi hitaampaa. Lisäksi kotimaan matkustamisen kysyntä on ollut rajoja ylittäviä reittejä parempaa.
USA:n ja jo ennen sitä toipuneen Kiinan sisäisen matkailun vahva toipuminen on mielestämme hyvä merkki myös Euroopan ja eurooppalaisten lentoyhtiöiden kannalta, mutta selvempi toipuminen vaatisi pandemian kuriin saamista ja rokotuksissa edistymistä. Lisäksi EU:n pitäisi löytää yhteinen sävel alueen akuutin pandemian matkustuskäytäntöihin, sillä ilman niitä alueen yhtiöiden kotimarkkinat jäävät pieniksi ja sirpaleisiksi. Euroopan hankalaa pandemiatilannetta peilaten epävarmuus myös Euroopan kesän matkustussesongin osalta on korkea. Eurooppalaisten lentoyhtiöiden olisikin erittäin tärkeää päästä ajamaan operaatioitaan ylös kevään ja kesän aikana, jotta yhtiöiden kassavirtoihin, tasetilanteisiin ja likviditeetteihin liittyvät huolet pysyisivät kurissa.
Odotamme Finnairin toipumisen alkavan H2:n alussa, mutta tämä on ehdollista rokotusten etenemiselle sekä matkustusrajoitusten purkamiselle. Finnair on arvioinut volyymiensä palaavan vuoden 2019 tasolle vuonna 2023 ja meidän ennusteemme on myös jokseenkin tällä tasolla. Tämä on jossain määrin Airbusin arviota ja monia muita ennusteita optimistisempi arvio, mutta ennustettavuus on toki hyvin heikko vielä tässä vaiheessa ja tuntuvatkin muutokset molempiin suuntiin ovat siten mahdollisia. Siten emme tee muutoksia Finnairin ennusteisiimme toistaiseksi, vaikka pidämmekin Finnairin liiketoiminnan toipumisodotustemme kulmakerrointa mieluummin optimistisena kuin pessimistisenä. Finnair on käytännössä täysin riippuvainen valtiorajat ylittävästä matkailusta ja lisäksi arvioimme yhtiön liiketoiminnan tuloksen muodostumisen kannalta avainroolissa ovat olleet Aasian pitkät reitit sekä korkean katerakenteen liikematkailu. Näin ollen emme usko Finnairin olevan toimialan nopeimmin kriisistä toipuvia yhtiötä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 254,0 | 2 684,4 |
kasvu-% | −73,23 % | 51,23 % | 114,06 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −400,9 | 156,4 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,97 % | 5,83 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,30 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 139,67 |
EV/EBITDA | - | - | 10,30 |