Finnair eteni rahoitusasemansa vahvistamiseen tähtäävissä järjestelyissä
Finnair tiedotti perjantaina, että yhtiö on aloittanut yhtiön rahoitusaseman vahvistamisen, josta yhtiön tiedotti kuluvan vuoden toisen tulosvaroituksensa yhteydessä. Lisärahoitussuunnitelmaan kuuluvan ja jo nostetun valmiusluottolimiitin määrä on 175 MEUR. Lakisääteinen TyEL-takaisinlaina on suuruudeltaan 600 MEUR ja sille esitetään Suomen valtion takausta. Suomen hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on käsitellyt takausasiaa 19.3.2020. Takausjärjestely edellyttää eduskunnan suostumusta. TyEL-takaisinlaina nostetaan tarvittaessa. Valtiontakauksen avulla Finnair pyrkii saamaan lisävarmuutta maksuvalmiuteensa ja toimintansa jatkumiseen siinäkin tapauksessa, että koronaviruspoikkeustilanne jatkuisi odotettua pidempään.
Mielestämme lisärahoitussuunnitelman eteneminen on positiivinen asia Finnairin kannalta, sillä nyt tiedotettujen järjestelyjen pitäisi yhdessä jäljellä olevien kassapuskurien kanssa antaa yhtiölle kohtuullisesti lisäaikaa ilman likviditeettiuhkia, vaikka koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne pitkittyisi ja/tai kysyntä elpyisi pandemian akuutin vaiheen rauhoittumisen jälkeen hitaasti. Näkemyksemme mukaan myös pääomistajan vahva tuki Finnairille on positiivinen erittäin asia vallitsevassa poikkeustilassa. Arviomme mukaan nostetun luottolimiittirahoituksen ja mahdollisesti hyödynnettävä TyEL-lainan korot ovat kohtuullisella tasolla, vaikka koko lentosektorin ja myös Finnairin riskiprofiili onkin noussut rajusti viime aikoina. Sinänsä positiivinen uutinen lisärahoituksesta ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita näkemykseemme Finnairista, sillä olemme pitäneet lisärahoituksen järjestymistä yhtiölle hyvin todennäköisenä eikä nyt tiedotettu paketti sisältänyt mielestämme muitakaan suuryllätyksiä. Lisäksi yhtiön jatkuvuuden velkavetoinen varmistaminen, jota pidämme sinänsä täysin perusteltuna ja tarpeellisena, jättää väistämättä jälkiä myös Finnairin taseeseen. Nämä rasitteet yhtiön on paikattava akuutin kriisitilanteen ratkettua ja tämä tulee todennäköisesti vaatimaan aikaa sekä kärsivällisyyttä sijoittajilta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 2 470,3 | 3 021,6 |
kasvu-% | 9,22 % | −20,25 % | 22,32 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −105,1 | 152,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −4,25 % | 5,04 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −1,38 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 3,39 % | ||
P/E (oik.) | 36,17 | - | 9,26 |
EV/EBITDA | 6,08 | 5,59 | 2,65 |