Finnair jatkaa kapasiteettinsa nostamista talvikauden aikana
Finnair tiedotti eilen, että rokotekattavuuden parantuessa ja maiden avautuessa myös matkustus piristyy nyt monilla markkinoilla. Finnair vastaa kasvaneeseen kysyntään lisäämällä Euroopan, Aasian ja Pohjois-Amerikan verkostoonsa lentoja ja kohteita tulevalle talvikaudelle.
Finnair tarjoaa edelleen yhteydet tärkeimpiin Aasian kohteisiinsa lentämällä päivittäin Tokioon, Souliin ja Bangkokiin. Lisäksi Finnair lentää useita kertoja viikossa Singaporeen ja Hongkongiin. Finnair vahvistaa läsnäoloaan Japanin markkinoilla ja palauttaa verkostoonsa Osakan reitin lokakuussa ja Nagoyan reitin helmikuussa. Finnair aloittaa myös Dubain reittinsä operoinnin laajarunkoisella A350-koneella.
Finnair vahvistaa myös yhteyksiään Pohjois-Amerikkaan ja jatkaa lentojaan talvikaudella Chicagoon, jonne on aiemmin lennetty vain kesäkaudella. Finnair jatkaa myös päivittäisiä lentojaan New Yorkiin ja lentää kolme kertaa viikossa Miamiin ja Los Angelesiin. Helsingistä lennettävien lentojen lisäksi Finnair aloittaa suorat lennot Tukholmasta Los Angelesiin ja New Yorkiin. Jo aiemmin Finnair on kertonut avaavansa reitit Tukholmasta Miamiin, Phuketiin ja Bangkokiin.
Finnair kasvattaa talvikauden aikana lentojen määrää nopealla tahdilla ja yhtiö lentää kahdesti päivässä moniin Euroopan keskeisiin kohteisiin, kuten Amsterdamiin, Müncheniin, Düsseldorfiin, Berliiniin ja Frankfurtiin. Lontooseen ja Pariisiin Finnair lentää kolmesti päivässä. Myös Pietarin viikkovuoroja lisätään talvikaudella. Finnair tarjoaa useita päivittäisiä yhteyksiä Pohjoismaiden pääkaupunkeihin ja avaa talvikaudella lennot myös Krakovaan ja Gdanskiin. Talvikaudelle Finnair lisää lentoja Espanjan suosittuihin lomakohteisiin ja tarjoaa useita viikkovuoroja Malagaan, Kanariansaarille, Madridiin ja Barcelonaan. Kotimaassa Finnair lentää talvikaudella neljä kertaa päivässä Rovaniemelle, Ivaloon ja Kittilään sekä kaksi kertaa päivässä Kuusamoon.
Kapasiteetin kasvattaminen talvikaudelle ei ollut mielestämme lainkaan yllättävää, sillä rokotukset ovat edenneet etenkin Suomessa ja Euroopassa jo melko pitkälle ja siten myös matkustamisella alkaa mielestämme olla edellytyksiä elpyä asteittain lyhyemmän pään liikenteestä alkaen. Olemme kuitenkin ennusteissamme jo odottaneet Finnairin kapasiteetin yli tuplaantuvan joulukuuhun mennessä elokuun toteumaan verrattuna ja jatkavan kasvuaan kysynnän mukana ensi vuoden puolella. Näin ollen eilen julkistettu talvikauden verkoston päivitys ei aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin lähiaikojen ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Hiljattain julkaistujen Tukholman operaatioiden laajentamiseen suhtaudumme edelleen jatkuvat poikkeusolosuhteet huomioiden neutraalisti. Arviomme mukaan Finnair saa Tukholmassa laajentamalla laajarunkokapasiteetilleen käyttöä talvikaudelle, jota Aasian suuntaan mahdollisesti jatkuvat matkustusrajoitukset voivat vielä rassata. Tämä voi tuoda Finnairille arviomme mukaan kassavirtaa, mutta Pohjois-Amerikan reittien todennäköisesti hyvin kireän kilpailun ja Tukholmasta puuttuvien verkostovaikutuksien (ml. asiakasrakenne) takia emme näe näiden reittien marginaaliprofiilia ainakaan toistaiseksi erityisen korkeana Finnairin näkökulmasta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 890,9 | 2 353,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 7,44 % | 164,12 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −502,5 | 99,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −56,41 % | 4,21 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,35 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 11,19 |