Finnair: Osin tuntematon riski pakottaa pääoman suojeluun
Laskemme Finnairin suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää), sillä koronaviruksen jääminen kiinalaiseksi ja lyhytaikaiseksi rasitteeksi näyttää jo turhalta toivolta. Emme pidä koronavirusta edelleenkään Finnairin kannalta rakenteellisena ongelmana, mutta lyhyellä tähtäimellä virukseen liittyvä negatiivinen uutisvirta ja kasvava riski tuntuvista lyhyen ajan tulosrasituksista puoltavat mielestämme ostojen keskeyttämistä sekä paremman tuotto/riski-suhteen odottamista. Finnairin tavoitehintamme alennamme 5,75 euroon (aik. 6,25 euroa). Finnairista joulukuussa julkaisemamme laaja raportti on yhä ajankohtainen ja luettavissa vapaasti täältä.
Koronavirus on levinnyt ja laajempi kysynnän pehmentyminen alkaa olla konkreettinen riski
Kiinassa tammikuussa alkanut koronavirusepidemia on levinnyt tuntuvassa mittakaavassa ainakin Etelä-Koreaan ja Italiaan. Taudin leviäminen sekä korkea tarttuvuus huomioiden riski globaalista pandemiasta on mielestämme kasvanut, vaikka tilanteen etenemistä onkin erittäin vaikea arvioida. Finnair on toistaiseksi perunut Manner-Kiinan lentonsa maaliskuun lopulle asti. Peruutusten suorien taloudellisten vaikutusten yhtiö on arvioinut olevan Q1:lle rajallinen, sillä talvi on kausiluonteisesti hiljaista aikaa Manner-Kiinan liikenteessä. Pidämme kommenttia sinällään uskottavana, mutta mielestämme riski, että 1) Kiinan peruutuksia joudutaan jatkamaan 2) peruutuksia joudutaan laajentamaan myös muualla Aasiassa (esim. Etelä-Korea) ja/tai 3) kysyntä Euroopan lennoilla alkaa heikentyä on kasvanut. Tilanteen pitkittyessä ja vaikeutuessa Finnairin kohtaamat tulos- ja kassavirtarasitteet kasvaisivat selvästi. Emme pidä virusta silti rakenteellisena ongelmana Finnairille emmekä usko sen vaikuttavan yhtiön pitkän ajan kysynnän kasvuun tai markkinaosuuksiin. Myös taseen puolesta Finnairin shokinkestävyys on kunnossa (2019: nettovelkaantumisaste 64 % ja kassa noin miljardia euroa) eikä virus uhkaa yhtiön taloudellista asemaa.
Odotamme koronaviruksen aiheuttavan näkyviä rasituksia myös Q2:lla ja riskit kesäsesongin suhteen kasvavat
Finnair antoi tillinpäätöksensä yhteydessä kuluvalle vuodelle ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiön kapasiteetti kasvaa 4 %. Liikevaihto-ohjeistusta Finnair ei koronaviruksen takia vielä antanut vaan asiaan palataan Q1-raportissa. Olemme viime päivien uutisvirran jäljiltä leikanneet Finnairin kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton ennusteitamme noin 14 %:lla ja odotamme nyt yhtiön oikaistun liikevoiton laskevan tänä vuonna 11 % 145 MEUR:oon viruksen takia vaisuksi jäävän H1:n johdosta. Arvioimme nyt Kiinan lentojen peruutusten jatkuvan huhtikuulle ja nyt odotamme myös Euroopan lentojen sekä muiden Aasian reittien kysynnän pehmenevän näkyvästi maaliskuussa ja Q2:lla. Toistaiseksi arvioimme yhtiön pääsevän kesäsesonkiin viruksen osalta rauhallisemmassa tilanteessa, mutta riskit myös kesään liittyen ovat jo nousussa. Viruksen vaikutusten ulottuminen kesään loisi merkittäviä laskupaineita Finnairin kuluvan vuoden ennusteisiin. Lähivuosien ennusteemme olemme toistaiseksi pitäneet ennallaan ja odotamme Finnairilta vuosina 2021-2022 merkittävää tuloskasvua, mikä perustuu yhtiön mielestämme lupaavan strategian toimenpiteisiin ja Euroopan hieman tervehtyneeseen kilpailutilanteeseen. Vuosina 2021-2022 emme lähtökohtaisesti odota koronaviruksen vaikuttavan Finnairiin negatiivisesti suoraan tai epäsuorasti.
Riskien nousu on painanut riskikorjatun lyhyen ajan tuotto-odotuksen riittämättömäksi
Finnairin tulospohjainen arvostus on kuluvan jo korkeahko (2020e: P/E 20x, EV/EVIT 10x) ja ensi vuoden kertoimet painuvat jo mataliksi (2021e: P/E 7x, EV/EBIT 6x). Siten tulospohjaisen arvostuksen kokonaiskuva jää mielestämme neutraaliksi, kun huomioidaan, että 1) koronavirus luo merkittäviä negatiivisia riskejä kuluvan vuoden ennusteisiin ja 2) ensi vuoden ennusteisiin on vaikea nojata voimakkaasti toimialan kroonisesti lyhyen näkyvyyden ja korkean riskitason takia. Tasepohjainen arvostus on kuitenkin matala (2019 oik. P/B 0,9x), mutta vahvaa tukea tämä taso ei koronavirukseen liittyviä tuntemattomia ja vaikeasti ennustettavia vastaa tarjoa. Myös lähivuosien osinkotuotot ovat arviomme mukaan tulostason varassa, sillä Finnair pysyy investointimoodissa vuoteen 2025 asti. Siten riskien nousu on heikentänyt Finnairin tuotto-odotusta, joka ei mielestämme nouse enää 12 kk:n tähtäimellä riittäväksi, vaikka näkemyksemme yhtiön keskipitkän ajan varsin selvästä potentiaalista on sinällään ennallaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 3 205,1 | 3 328,6 |
kasvu-% | 9,22 % | 3,47 % | 3,85 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | 145,4 | 223,9 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | 4,54 % | 6,73 % |
EPS (oik.) | 0,50 | 0,27 | 0,79 |
Osinko | 0,20 | 0,15 | 0,25 |
Osinko % | 1,10 % | 5,24 % | 8,74 % |
P/E (oik.) | 36,17 | 10,53 | 3,60 |
EV/EBITDA | 6,08 | 2,14 | 1,79 |