Finnair perustaa Shanghain reitille yhteisyrityksen Juneyao Airin kanssa
Finnair tiedotti tiistaina, että yhtiö ja Shanghaissa toimiva Juneyao Air ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen syventääkseen yhteistyötään Kiinan ja Euroopan välisillä lentoreiteillään. Yhteistyön aloittaminen edellyttää vielä asianmukaiset viranomishyväksynnät. Aiesopimuksen tavoitteena on perustaa yhteisyritys (JV) Helsinki-Shanghai-reitille. Sen avulla Finnair ja Juneyao Air voivat tarjota liikematka- ja vapaa-ajan asiakkailleen laajempia kohde-, aikataulu- ja hinnoitteluvaihtoehtoja sekä saumattoman matkustuskokemuksen molempien lentoyhtiöiden pääkenttien kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalla (HEL) ja Pudongin kansainvälisellä lentoasemalla (PVG).
Juneyao Air avasi lentoreitin Shanghaista Helsinkiin heinäkuussa 2019, mistä lähtien Finnair ja Juneyao Air ovat jakaneet lentokoodinsa toistensa Helsinki-Shanghai-reiteille ja valituille reiteille Helsingistä Eurooppaan ja Shanghaista muualle Kiinaan. Kun yhteisyrityshanke toteutuu, se mahdollistaa lentokoodien jakamisen merkittävän laajentamisen molempien kumppaneiden verkostoissa, etenkin Shanghain Pudongin ja Helsinki-Vantaan lentoasemien jatkoyhteyksien osalta sekä kanta-asiakkaiden entistä paremman palvelun.
Finnair on operoinut oneworld-kumppaniensa kanssa menestyksekkäästi yhteisyrityksiä Euroopan ja Japanin välisillä reiteillä (Siberian JV) sekä joillakin Pohjois-Amerikan (Atlantic JV) reiteillä. Näin ollen suhteudumme järjestelyyn positiivisesti, vaikka Juneyao Airin kanssa tehty aiesopimus yhteisliiketoiminnoista koskee vain yhtä reittiä eikä sen merkitys Finnairin perspektiivistä ole lähellekään yhä merkittävä kuin kahden suuremman JV:n. Toisaalta yhteen reittiin rajoittuva kokeilu on myös vähäriskinen Finnairin perspektiivistä, sillä yhteistyön syventäminen kiinalaisten kanssa ei ole ollut länsiyhtiölle aina ongelmatonta. Pitkällä tähtäimellä pidämme kuitenkin mahdollisena, että Finnair pyrkii laajentamaan JV-operaatioitaan Kiinassa, sillä tätä kautta yhtiö voisi pystyä olemaan markkinalla kokoaan suurempi peluri. Laajempi JV Kiinassa vaatisi kuitenkin Finnairilta arviomme mukaan yhteistyötä jonkun Juneyao Airia suuremman kiinalaisyhtiön ja eurooppalaisten kumppaniensa kanssa.
Käytännössä JV-mallissa lentoyhtiöt mitoittavat reitin tai alueen tarjontansa yhdessä, mikä voi antaa yhtiölle lisää hinnoitteluvoimaa ja parantaa matkustajakäyttöasteita. Arviomme mukaan Finnairin ja Juneyaon JV tulee koronakriisin rauhoittumisen jälkeen tukee jossain määrin Finnairin Shanghain-reitin kannattavuutta, joka arviomme mukaan kärsi jossain määrin Juneyao Airin ilmaantumisesta reitille kesällä 2019. Toisaalta Juneyao Airin kautta Finnair sai jo viime vuonna lisää matkustaja Euroopan verkostoonsa syötettäväksi ja yhteisliiketoiminta Shanghain reitillä myös tehostanee tätä kehitystä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 2 470,3 | 3 021,6 |
kasvu-% | 9,22 % | −20,25 % | 22,32 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −105,1 | 152,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −4,25 % | 5,04 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −1,38 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 3,42 % | ||
P/E (oik.) | 36,17 | - | 9,18 |
EV/EBITDA | 6,08 | 5,57 | 2,64 |