Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair perustaa Shanghain reitille yhteisyrityksen Juneyao Airin kanssa

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Finnair tiedotti tiistaina, että yhtiö ja Shanghaissa toimiva Juneyao Air ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen syventääkseen yhteistyötään Kiinan ja Euroopan välisillä lentoreiteillään. Yhteistyön aloittaminen edellyttää vielä asianmukaiset viranomishyväksynnät. Aiesopimuksen tavoitteena on perustaa yhteisyritys (JV) Helsinki-Shanghai-reitille. Sen avulla Finnair ja Juneyao Air voivat tarjota liikematka- ja vapaa-ajan asiakkailleen laajempia kohde-, aikataulu- ja hinnoitteluvaihtoehtoja sekä saumattoman matkustuskokemuksen molempien lentoyhtiöiden pääkenttien kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalla (HEL) ja Pudongin kansainvälisellä lentoasemalla (PVG).

Juneyao Air avasi lentoreitin Shanghaista Helsinkiin heinäkuussa 2019, mistä lähtien Finnair ja Juneyao Air ovat jakaneet lentokoodinsa toistensa Helsinki-Shanghai-reiteille ja valituille reiteille Helsingistä Eurooppaan ja Shanghaista muualle Kiinaan. Kun yhteisyrityshanke toteutuu, se mahdollistaa lentokoodien jakamisen merkittävän laajentamisen molempien kumppaneiden verkostoissa, etenkin Shanghain Pudongin ja Helsinki-Vantaan lentoasemien jatkoyhteyksien osalta sekä kanta-asiakkaiden entistä paremman palvelun.

Finnair on operoinut oneworld-kumppaniensa kanssa menestyksekkäästi yhteisyrityksiä Euroopan ja Japanin välisillä reiteillä (Siberian JV) sekä joillakin Pohjois-Amerikan (Atlantic JV) reiteillä. Näin ollen suhteudumme järjestelyyn positiivisesti, vaikka Juneyao Airin kanssa tehty aiesopimus yhteisliiketoiminnoista koskee vain yhtä reittiä eikä sen merkitys Finnairin perspektiivistä ole lähellekään yhä merkittävä kuin kahden suuremman JV:n. Toisaalta yhteen reittiin rajoittuva kokeilu on myös vähäriskinen Finnairin perspektiivistä, sillä yhteistyön syventäminen kiinalaisten kanssa ei ole ollut länsiyhtiölle aina ongelmatonta. Pitkällä tähtäimellä pidämme kuitenkin mahdollisena, että Finnair pyrkii laajentamaan JV-operaatioitaan Kiinassa, sillä tätä kautta yhtiö voisi pystyä olemaan markkinalla kokoaan suurempi peluri. Laajempi JV Kiinassa vaatisi kuitenkin Finnairilta arviomme mukaan yhteistyötä jonkun Juneyao Airia suuremman kiinalaisyhtiön ja eurooppalaisten kumppaniensa kanssa.

Käytännössä JV-mallissa lentoyhtiöt mitoittavat reitin tai alueen tarjontansa yhdessä, mikä voi antaa yhtiölle lisää hinnoitteluvoimaa ja parantaa matkustajakäyttöasteita. Arviomme mukaan Finnairin ja Juneyaon JV tulee koronakriisin rauhoittumisen jälkeen tukee jossain määrin Finnairin Shanghain-reitin kannattavuutta, joka arviomme mukaan kärsi jossain määrin Juneyao Airin ilmaantumisesta reitille kesällä 2019. Toisaalta Juneyao Airin kautta Finnair sai jo viime vuonna lisää matkustaja Euroopan verkostoonsa syötettäväksi ja yhteisliiketoiminta Shanghain reitillä myös tehostanee tätä kehitystä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut17.03.2020

201920e21e
Liikevaihto3 097,72 470,33 021,6
kasvu-%9,2 %−20,3 %22,3 %
EBIT (oik.)162,8−105,1152,4
EBIT-% (oik.)5,3 %−4,3 %5,0 %
EPS (oik.)1,55−4,260,99
Osinko0,000,000,31
Osinko %9,8 %
P/E (oik.)11,7neg.3,2
EV/EBITDA2,84,62,2

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.