Finnair Q1 - haastava alkuvuosi jätti takamatkaa
Finnair julkisti eilen Q1-tuloksensa, joka oli sekä vertailukautta että odotuksiamme heikompi kulujen nousun takia. Näkymissä ja markkinakommenteissa ei ollut varsinaisia yllätyksiä, vaan yhtiö lähinnä toisti aiempia näkemyksiään, joskin johto vaikutti luottavaiselta kesäsesongin suhteen. Toistamme Finnairin 7,50 euron tavoitehintamme ja vähennä-suosituksemme. Mielestämme osakkeen 12 kk:n tuotto-odotus on lähinnä osingon varassa, sillä tuloskasvua ei näytä tänä vuonna olevan luvassa eivätkä arvostuskertoimetkaan ole alhaiset. Tämä tuotto-odotus ei houkuttele ostamaan kroonisesti korkeariskistä osaketta ja siten jatkamme yhä parempien ostopaikkojen kyttäämistä Finnairissa. Toimitusjohtajan videohaastattelu Q1-raportista on katsottavissa täältä.
Finnairin liikevaihto kasvoi kausiluonteisesti hiljaisella Q1:llä 5,0 % 673 MEUR:oon. Liikevaihto osui täsmälleen ennusteeseemme eikä myöskään eri tulovirroissa ollut isoja yllätyksiä. Yhtiön yksikkötuotot olivat liikenneraporttien pohjalta sinänsä odotetusti mutta silti jossain määrin huolestuttavasti selvässä paineessa (Q1’19: RASK -4,9 %), mikä johtui useammasta ajurista. Finnairin Q1:n oikaistu liikevoitto laski selvästi vahvasta vertailukaudesta ja oli 16,2 MEUR tappiollinen. Odotimme yhtiöltä 5,9 MEUR:n oikaistua liiketappiota, joten operatiivinen tulos alitti odotuksemme melko selvästi. Vertailukautta heikompi kannattavuus johtui 10 %:n kapasiteetin kasvun myötä selvästi nousseista kuluista. Sen sijaan polttoaineen suojattu hinta nousi kvartaalilla vain lievästi. Yhtiön kulurivit olivatkin kauttaaltaan ennusteitamme korkeammalla ja yksikkökustannukset ilman polttoainekuluja laskivatkin Q1:llä enää vain 1,3 %. Alariveille yhtiö kirjasi pienet negatiiviset oikaisuerät ja myös tuloslaskelman rahoituskulut olivat ennusteitamme suuremmat. Näin ollen Finnairin EPS painui selvästi vertailukautta ja ennusteita syvemmin negatiiviseksi -0,33 euroon Q1:llä.
Finnair toisti kuluvan vuoden ohjeistuksensa 10 %:n kapasiteetin kasvusta (painottuen Aasian reiteille) ja liikevaihdon hieman kapasiteettia hitaammasta kasvusta. Kilpailun yhtiö kommentoi olevan yhä kiristymään päin Euroopan ja Aasian reiteillä. Strategisesti kriittisessä Aasiassa Japani on vetänyt hyvin. Sen sijaan Kiinassa vuosi lähti hitaasti käyntiin, mutta kysyntä on ollut elpymään päin makrodatan mukana. Kokonaisuutena näkymissä ja kommenteissa ei ollut isoja yllätyksiä, mutta kokonaisuutena johto vaikutti luottavaiselta kesäsesongin suhteen. Odotamme yhtiön saavuttavan kapasiteetti- ja liikevaihto-ohjeistuksensa, joskin tämä vaatii kasvun piristymistä kesäsesonkia kohti mentäessä. Liikevaihtoennusteisiimme emme tehneet muutoksia, mutta tulosennusteemme laskivat kuitenkin oikaistun liikevoiton tasolla noin 5 %. Odotamme Finnairin tuloksen laskevan yhä tänä vuonna (2019e: oik. EBIT 180 MEUR). Arviomme mukaan vastatuulta tänä vuonna luovat yhä nousevat polttoaineen suojatut hinnat ja heikko EUR/USD-valuuttapari.
Finnairin tulospohjaista arvostusta ei voi merkittävän IFRS 16 -muutoksen takia peilata enää historiallisiin tasoihin ja myös suhteellisten arvostustasojen soveltaminen on toistaiseksi jäähyllä, koska verrokkiyhtiöiden ennusteet ovat pääosin päivittämättä. Suosimme nyt Finnairin tulospohjaisessa arvostamisessa P/E- ja etenkin EV/EBIT-kertoimia. Tämän vuoden ennusteillamme Finnairin P/E-kerroin on korkea 17x eikä myöskään 10x tasolla oleva stabiilimpi EV/EBIT-kerroin ole mielestämme erityisen edullinen. Tasepohjainen P/B on noin 1,3x, mikä on mielestämme Finnairille hyväksyttävän haarukan kipurajoilla (vrt. ROCE-% noin WACC-%:n tasolla). Tuloskasvun puutteen ja kohollaan olevien kertoimien takia osakkeen 12 kk:n tuotto-odotus jää mielestämme yhtiön riskiprofiiliin nähden ohueksi noin 3 %:n osinkotuoton varaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 051,9 | 3 229,0 |
kasvu-% | 10,95 % | 7,10 % | 5,80 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 180,1 | 196,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,90 % | 6,07 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,45 | 0,56 |
Osinko | 0,27 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 1,25 % | 8,08 % | 9,43 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 6,54 | 5,34 |
EV/EBITDA | 6,55 | 2,54 | 2,78 |