Finnair Q1: Vahva markkinatilanne realisoi positiivisen yllätysmomentin
Finnairin Q1-raportti oli sekä liikevaihdon, että kannattavuuden osalta ennusteitamme vahvempi ja yhtiö punnersi lähes aina tappiollisella Q1:llä niukasti operatiivisen liikevoiton puolelle. Kommentit kesäsesongin osalta olivat odotetun vahvoja ja Q1:n kassavirran kehitys tukee tätä näkymää. Ohjeistustaan yhtiö päivitti arviolla, jonka mukaan Finnairin kuluvan vuoden oikaistun liikevoitto paranee huomattavasti viime vuodesta mutta jää vuoden 2019 alapuolelle (2019 oik. EBIT 163 MEUR). Finnairin operatiivisiin ennusteisiimme kohdistuu etenkin vahvan markkinatilanteen ansiosta muutospaineita. Päivitämme Finnairin ennusteemme ja näkemyksemme yhtiöstä ensi viikolla julkistettavassa laajassa raportissa.
Liikevaihto paineli jopa vuoden 2019 vertailuluvun yläpuolelle
Finnairin liikevaihto kasvoi Q1:llä 74 % vaatimattomasta vertailutasosta 695 MEUR:oon. Liikevaihto kuitenkin ylitti 4 %:lla vuoden Q1’19:n liikevaihdon. Finnairin volyymit ovat olleet tiedossa kvartaalin aikana julkaistun liikennedatan pohjalta, joten liikevaihdon ylitys tuli jälleen vahvassa kysyntätilanteessa erinomaisesti onnistuneesta hinnoittelusta. Suurin yllätys Q1:llä suhteessa ennusteisiimme oli uuden Lähi-Idän alueen keskituotto, joka oli merkittävästi odotuksiamme parempi. Myös Euroopassa ja Kotimaassa keskituottojen kehitys oli vahvaa ja ennusteitamme hieman parempaa, kun taas kaukoreittien, rahdin, lisäpalveluiden ja matkapalveluiden osalta liikevaihtopoikkeamat ennusteisiimme olivat pienempiä. Vahva keski- ja yksikkötuottojen kehitys osoitti matkustamisen pysyneen kuluttajien prioriteettilistalla erittäin korkealla ostovoiman paineesta huolimatta tämänkin vuoden puolella.
Tulos voitolliseksi kausivaihtelun vastatuulesta huolimatta
Finnair teki heikon kausiluonteen takia lähes aina tappiollisella Q1:lla 1 MEUR:n oikaistun liikevoiton, mikä ylitti meidän ja etenkin konsensuksen ennusteet selvästi. Ennakossammekin väläyttämä positiivinen yllätysmomentti realisoitui etenkin matkustajaliikenteen liikevaihdon vahvan kehityksen kautta, sillä yhtiön kulurakenne (etenkin henkilöstökulut) oli arviotamme korkeampi. Tuloslaskelman alemmilla riveillä Finnair kirjasi Q1:lle pienet kertatuotot, positiivisia kurssieroja sekä positiiviset verot. Siten yhtiön EPS jäi jokseenkin normaaleista nettokorkokuluista sekä hybridilainan koroista huolimatta vain sentin pakkaselle Q1:llä.
Kassavirran osalta raportti oli myös vahva, sillä pääsiäisen ja kesän lomasesonkien hyvä myynti kohotti liiketoiminnan kassavirran 207 MEUR:oon (vrt Q1’19 liiketoiminnan kassavirta 148 MEUR). Lippuennakot olivat Q1:n lopussa 520 MEUR, mikä vastaa Q1’18:n lopun tasoa. Kassassa Finnairilla oli Q1:n lopussa 1,6 miljardia euroa. Myös yhtiön omavaraisuusaste pysyi 10 %:ssa, mutta pitkällä tähtäimellä yhtiön tasetilanne on mielestämme silti kestämätön, sillä omassa pääomassa olevasta pääomalainasta kertyi pelkästään Q1:llä kuluksi kirjaamattomia korkoja 8,5 MEUR:lla.
Ohjeistus pääpiirteittäin ennallaan, vahva raportti luo ennusteisiin nousupainetta
Finnair toisti Q1-raportissa ohjeituksensa, jossa yhtiö arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan huomattavasti viime vuodesta mutta jää vuoden 2019 tason alapuolelle. Lisäksi Finnair lisäsi, että oikaistu liikevoitto paranee huomattavasti muttei kuitenkaan vielä yllä vuoden 2019 tasolle (aik. liikevaihto ei yllä vuoden 2019 tasolle). Kesäsesonkia Finnair kommentoi erittäin positiivisin sanakääntein, mikä oli toki sektorin uutisvirran perusteella vahvana pysyneen kysyntä- ja hinnoittelutilanteen ansiosta odotettua. Sen sijaan kommentit kesäsesongin jälkeisestä ajasta ja nykyisen suotuisan toimintaympäristön kestävyydestä olivat varovaisia, mikä ei myöskään yllättänyt lentosektorin vaativa pitkän ajan dynamiikka ja yleistalouteen liittyvät riskit huomioiden. Alustavan arviomme mukaan Finnairin lähiaikojen ennusteisiimme kohdistuu jossain määrin nousupaineita odotuksiamme vahvemman Q1-raportin jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 2 798,6 | 2 892,5 |
kasvu-% | 181,08 % | 18,76 % | 3,35 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 122,3 | 165,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 4,37 % | 5,70 % |
EPS (oik.) | −0,33 | −0,00 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 90,34 |
EV/EBITDA | 68,88 | 11,93 | 10,69 |