Finnair Q2 tiistaina: Kesäsesonki menee kivasti, mutta strategiset kysymykset ovat odottamassa
Finnair julkistaa Q2-raporttinsa tiistaina kello 9:00. Q2:lla lentomatkustamisen patoutunut kysyntä on alkanut purkautua vauhdilla, joten yhtiön tappiot ovat pienentyneet koronapandemian raskaasti kurittamasta vertailukaudesta. Lomasesongin parhaalla kvartaalille Q3:lla odotamme tilanteen kehittyvän edelleen suotuisasti ja arviomme mukaan Finnair voi jo hätyytellä liikevoittotason kannattavuusrajaa kesäkvartaalilla. Lyhyellä aikavälillä Finnair onkin toipunut vähintään odotustemme mukaisesti viime aikoina, mutta Venäjän ylilentokiellosta johtuvat ja mielestämme pitkän tähtäimen osalta pääosin avoimet kysymykset Finnairin pitkän ajan strategiaan liittyen rajaavat optimismia. Näin ollen emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q2-raporttia.
Patoutunut kysyntä on alkanut purkautua Q2:lla
Q2:lla koronahuolet ovat pitkälti väistyneet tiettyjä Aasian maita lukuun ottamatta. Ostovoiman heikkenemisestä kärsivien kuluttajien allokaatiossa matkustaminen on myös ollut pandemia-ajan jälkeen korkealla. Finnairin matkustajavolyymit ovat toipuneet odotuksiamme hieman nopeammin Q2:lla ja myös rahti on vetänyt yhä väkevästi. Odotamme yhtiön liikevaihdon noin viisinkertaistuneen erittäin alhaisesta vertailutasosta 575 MEUR:oon, vaikka emme uskokaan yhtiön pystyneen olemaan hinnoittelun osalta erityisen aggressiivinen toipumisen tässä vaiheessa. Arviomme mukaan liikevaihdon kasvu ja kaukoliikennekoneiden vuokraamisesta saadut muut tuotot ovat supistaneet Finnairin tappioita selvästi, vaikka polttoaineen hinta onkin ollut erittäin korkealla tasolla ja hinnan nousu lyö läpi lähes suoraan Finnairin tulokseen (yhtiön suojausaste on alhainen). Olemme nostaneet Q2:n ennusteitamme lievästi ja ne ovat hieman yli konsensuksen.
Arviomme mukaan Finnairin liiketoiminnan kassavirta on ollut Q2:llä positiivinen, sillä Euroopan ja USA:n liikenteen osalta kesän matkailusesongin näkymät ovat mielestämme hyvät koronarajoitusten poistuttua, ja varausten kasvaessa käyttöpääoman muutos tukee yhä yhtiön kassavirtaa. Finnairin kassan odotamme pysyneen yli miljardissa eurossa Q2:n lopulla. Kassa ja puskurit huomioiden Finnairilla on hyvin likviditeettiä kaikkia skenaarioita varten. Taseasema pysyy kuitenkin arviomme mukaan yhä paineessa, kun nettotappiot supistavat omaa pääomaa. Mielestämme on yhä vain ajan kysymys, milloin Finnair paikkaa omaa pääomaa Suomen valtion jo myöntämällä 400 MEUR:n hybridirahoituksella, vaikka yhtiö ei odotustemme vastaisesti ole tätä rahoitusta toistaiseksi nostanutkaan.
Q3 voi yllättää, mutta ison kuvaan liittyy myös tuntuvia negatiivisia riskejä
Vallitsevan korkean epävarmuuden takia emme usko Finnairin antavan kuluvalle vuodelle ohjeistusta kapasiteetin, liikevaihdon tai tuloksen osalta vaan tyytyvän ohjeistamaan Q3:sta. Odotamme kysynnän jatkuvan myös Q3:lla hyvänä länsimaiden reiteillä, kun patoutunut matkustajakysyntä purkautuu ja kuluttajien priorisoivat rahan käytössään palveluja. Näin ollen näemme mahdollisuuden, että edelleen kasvavan liikevaihdon ja lentokonevuokrista kesäkaudella saatavien muiden tuottojen myötä Finnair hätyyttelee liiketulostasolla kannattavuusrajaa Q3:lla, vaikka Q3-ennusteemme onkin vielä lievästi tappiollinen. Sen sijaan pidemmän ajan näkymät ovat Venäjän ylilentokiellon takia epäselvät ja talven heikomman sesongin osalta kuluttajien paineessa oleva ostovoima huolettavat. Siten osakkeen nykyisellä historiallisesti yhä hyvin korkealla velattomalla arvolla positiiviset ja negatiiviset riskit ovat näkymien osalta parhaimmillaankin tasapainossa.
Strategisesti Finnairin tilanne on mielestämme hyvin vaikea. Finnairin kilpailuetu Aasian liikenteessä on nojannut mielestämme täysin Venäjän ilmatilan ylittämiseen, sillä lyhin reitti Alppien pohjoispuoleisesta Euroopasta Aasiaan kulkee Helsingin sekä Siperian yli. Siten Finnairilla on arviomme mukaan edessä hankalia valintoja, sillä lähellekään vastaavia kilpailuetuja sisältävän ja yhtä suuren volyymipotentiaalin tarjoavan vaihtoehtoisen strategian rakentaminen muille maantieteellisille alueille on hyvin vaikeaa, mutta Venäjän ylilentojen palautumisen varaankaan ei voi laskea. Toistaiseksi arvioimme Finnairin pyrkivän sopeutumaan tilanteeseen jatkamalla Aasian liikennettä normaalia suppeammassa mittakaavassa Venäjää kiertäen ja pyrkimällä allokoimaan kaukoliikennekapasiteettia muualle (ml. vuokrat). Suhtaudumme silti epäilevästi, että nämä olisivat pitkällä tähtäimellä taloudellisesti kestäviä vaihtoehtoja nykymuotoiselle Finnairille.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 205,6 | 2 886,5 |
kasvu-% | 1,11 % | 163,07 % | 30,87 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −241,4 | 43,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −10,94 % | 1,49 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,28 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 72,56 | 15,91 |