Finnair Q3 keskiviikkona: Korona moukaroi yhtiötä raskaasti eikä karkuun pääse
Finnair julkistaa keskiviikkona kello 9.00 Q3-raporttinsa. Finnair aloitti lentotoiminnan ylösajon käytännössä nollista heinäkuussa, mutta koronatilanteen loppukesän nytkähdys heikompaan käänsi kapasiteetin laskuun jo syyskuussa. Näin ollen myös Q3:lta on tulossa Q2:n tavoin hyvin alhainen liikevaihto ja iso tappio. Osakkeen kannalta Q3-numeroita suuremmassa roolissa on tietenkin kysynnän kehittyminen, jonka määrää kuitenkin puhtaasti koronapandemian kehitys ja niistä johtuvat matkustusrajoitukset. Euroopassa syksyllä jatkuneen pandemiantilanteen pahentumisen takia etenkin talven näkymä on nyt erittäin synkkä ja syyskuussa laaditut Q4:n sekä etenkin H1’21:n ennusteemme tulevat todennäköisesti putoamaan selvästi, kun päivitämme Finnairin ennusteemme raportin jälkeen. Finnairin osakekurssi on painunut tavoitehintamme alapuolelle, mutta suosittelemme silti sijoittajille varovaisuutta osakkeen suhteen ennen Q3-raporttia. Päivitämme myös näkemyksemme yhtiöstä Q3-raportin jälkeen.
Finnairin Q3:n tulos- ja kassavirtalaskelma tulevat olemaan koronapohjaisten syiden takia rumaa luettavaa, vaikka yhtiö onkin tehnyt voitavansa kulujen alentamiseksi. Odotamme Finnairin tehneen Q3:lla lievästi Q2:sta suuremmalla 125 MEUR:n liikevaihdolla 166 MEUR:n liiketappion, mikä on linjassa yhtiön Q3:lle Q2:n 174 MEUR:n kanssa samassa suuruusluokassa olevaa liiketappiota indikoineen ohjeistuksen kanssa. Arviomme mukaan myynnin kasvu ei pienennä juurikaan tappiota, sillä kapasiteetin ylösajo kvartaalin alussa ja alasajo kvartaalin lopussa on aiheuttanut ylimääräisiä kuluja. Kassavirran osalta tilannetta heikentävät vielä asiakkaille lentojen peruutuksista maksetut palautukset ja luultavasti kvartaalin lopulla lähes olemattomaksi kutistunut uusien lippujen myynti. Finnairin kassan arvioimme silti pysyneen toistaiseksi hyvänä vajaassa miljardissa eurossa, kun yhtiö jatkoi Q3:lla likviditeettiä turvanneita järjestelyjä (mm. yhden A350-koneen 100 MEUR pääomaa vapauttanut myynti ja takaisinvuokraus ja mahdollisesti myös alkuvuodesta sovittujen lainojen nostoja).
Finnair on ohjeistanut kuluvalle vuodelle, että yhtiön oikaistun liikevoiton odotetaan jäävän tänä vuonna huomattavasti tappiolliseksi. Arviomme mukaan yhtiö toistaa tämän ohjeistuksen, mutta pidämme mahdollisena, että Finnair myös tarkentaa ohjeistusta Q3-raportissa. Finnairin lentojen määrä on nyt noin 20 %:ssa normaalista (kapasiteetti on vielä alempi). Pidämme nyt todennäköisenä, että tällä volyymillä yhtiö pystyy supistamaan liiketappiotaan talvikauden aikana vain hieman Q2:n ja Q3:n tasoista (kassavirran osalta pahin tosin lienee ohi palautusten jo hidastuessa), jos pandemia ei rauhoitu ja/tai Suomen valtio ei höllää Euroopan tiukimpia matkustusrajoituksiaan ja mahdollista Finnairille kilpailijoiden veroista toimintaympäristöä. Yhtiöstä täysin riippumattomista syistä tilanne on kärjistynyt Finnairin kannalta kriisin pitkityttyä, sillä pahimmillaan heikompi kilpailuasema voi johtaa pysyviin markkinaosuuksien menetyksiin ja siten Finnairin rakenteelliseen supistumiseen, joka taas vaikeuttaisi muuan muassa yhtiön koronakriisissä kasvavan velkalastin hoitoedellytyksiä. Lisäksi viimeistään keväällä Finnairin on mielestämme välttämätöntä saada myös liikennettä laajemmin käyntiin, jotta likviditeetti pysyy riittävänä eikä yhtiön lisäpääomistustarve nouse konkreettiseksi keskustelun aiheeksi.
Kokonaisuus huomioiden Finnairin Q4:n ja etenkin H1’21:n ennusteemme tulevat todennäköisesti laskemaan raportin jälkeen ja myös lähivuosien osalta riskit ovat ylhäällä. Emme myöskään yllättyisi, jos Finnair joutuisi siirtämään arviotaan 2-3 vuodessa saavutettavasta vuoden 2019 matkustajavolyymistä hieman kauemmaksi, sillä kysynnän kannalta kriittisen koronarokotteen valmistumisen jälkeenkin osassa asiakassegmenttejä kysynnän normalisoituminen voi olla hidasta. Osakemarkkinoille kysynnän Finnairin normalisoitumisarvion siirto olisi tuskin kuitenkaan enää negatiivinen yllätys, vaan osakkeen suuntaa määräävät kysynnän elpymisen liikkeellelähdön aikataulu sekä toisaalta pandemian yhtiölle aiheuttamien rakenteellisten kolhujen syvyys.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 971,2 | 2 170,0 |
kasvu-% | 9,22 % | −68,65 % | 123,43 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −535,2 | −45,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −55,11 % | −2,10 % |
EPS (oik.) | 0,05 | −0,41 | −0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 397,90 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 17,32 |