Finnair Q3 perjantaina: Sesonkikvartaalilla on hätyytelty operatiivista kannattavuusrajaa
Finnair julkistaa Q3-raporttinsa perjantaina kello 9:00. Lentomatkustamisen patoutunut kysyntä purkautui vauhdilla lomakvartaali Q3:lla, joten yhtiön tappiot ovat pienentyneet koronapandemian raskaasti kurittamasta vertailukaudesta rajusti. Meidän ja konsensuksen ennusteiden mukaan yhtiö on kiivennyt lähelle operatiivista kannattavuusrajaa vuoden selvästi parhaalla kvartaalilla. Kuluvan vuoden huomattavan tappiollista tulosta indikoivan ohjeistuksensa Finnair kuitenkin toistaa. Lisäksi kuluttajien ostovoimaan kohdistuva paine (ts. kysyntäriski), merkittävän strategiamuutoksen toteuttaminen ja korkea velkalasti pitävät yhtiön kokonaiskuvan osakesijoittajien perspektiivistä hyvin haastavana. Näin ollen emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q3-raporttia.
Patoutunut kysyntä on alkanut purkautua
Q3:lla koronahuolet ovat pitkälti väistyneet tiettyjä Aasian maita lukuun ottamatta. Ostovoiman heikkenemisestä kärsivien kuluttajien allokaatiossa matkustaminen on myös ollut pandemia-ajan jälkeen korkealla. Finnairin matkustajavolyymit ovat toipuneet selvästi Q3:lla, vaikka vaisumman elokuun takia kvartaalin liikennedata jäi kokonaisuutena hieman ennusteistamme. Odotamme myös lippuhintojen nousseen Q3:lla parempaa kysyntää ja noussutta kulutasoa heijastellen, vaikka erityisen aggressiivinen Finnair ei luultavasti hinnoittelussaan toipumisen tässä vaiheessa ole voinut olla. Liikevaihtoa tukee myös hyvänä pysynyt rahdin kysyntä. Näitä tekijöitä heijastellen odotamme Finnairin liikevaihdon yli kolminkertaistuneen Q3:lla erittäin alhaisesta vertailutasosta 676 MEUR:oon. Liikevaihtoennusteemme on konsensuksen ylälaidalla.
Kulupuolella polttoaineen korkea eurohinta ja myös muutamia muita kulueriä nostava kallis dollari ovat yhtiön haasteina, joskin Q2:een peilattuna euromääräisten polttoainehintojen osalta tilanne on hieman helpottanut. Odotamme Finnairin liiketappion supistuneen näitä tekijöitä heijastellen -9 MEUR:oon, mikä on vain hyvin niukasti tappiollista tulosta odottavan konsensuksen alapuolella. Hyvässä skenaariossa liikevoitollekin yltäminen Q3:lla on mielestämme ollut mahdollisuuksien rajoissa. Operatiiviselle voitolle yltäminen olisi mielestämme merkittävä virstanpylväs yhtiölle, vaikka ison kuvan kannalta tällä ei käänteentekevää merkitystä sijoittajille olisikaan.
Finnairin liiketoiminnan kassavirran kannalta arvioimme Q3:n olleen haastavampi, sillä kohti heikompaa talvikautta mentäessä varaukset tyypillisesti jarruttavat ja arviomme mukaan kuluttajien ostovoiman heikentyminen kasvattaa lähiaikojen myyntiin liittyvää riskiä (ts. käyttöpääoma nousee). Finnairin kassan odotamme pysyneen vähintään Q2:n lopun 1,6 miljardissa eurossa Q3:n lopulla, koska yhtiö on tukenut kassaa nostamalla valtion kanssa sovitusta pääomalaista loput 110 MEUR. Kassa ja puskurit huomioiden Finnairilla on hyvin likviditeettiä kaikkia skenaarioita varten. Taseaseman osalta tilanne pysyy kuitenkin hankalana (ts. omavaraisuus hyvin alhaisena), vaikka suhteessa Q2:n loppuun tilanne ei olekaan pääomalainan noston takia todennäköisesti heikentynyt.
Kuluvan vuoden ohjeistus tullaan toistamaan, myös strategian eteneminen kiinnostaa
Finnair on ohjeistanut kuluvalle vuodelle huomattavasti tappiollista vertailukelpoista tulosta. Tämän ohjeistukensa yhtiö toistaa. Pidämme myös mahdollisena, että tässä vaiheessa vuotta ohjeistusta tarkennetaan hieman kapasiteetin, liikevaihdon tai tuloksen osalta. Q4 (ja Q1) ovat Finnairille kausiluonteisesti kesää heikompia volyymien osalta ja lisäksi kuluttajien ostovoiman heikentyminen uhkaa näkemyksemme mukaan voimalla myös Finnairin näkymiä. Näin ollen odotamme yhtiö pysyvän talvikauden yli tappiollisena, vaikka syyskuussa julkistetun strategian eteneminen alkaa tuoda lisäsäästöjä jo lähikuukausien aikana. Q3-raportissa seuraamme liiketoiminnan tilan lisäksi tarkasti myös yhtiön kommentteja strategian toteuttamisesta, sillä toistaiseksi esimerkiksi laivaston kokoon ja taseen vahvistamiseen liittyvät asiat ovat edelleen auki. Siten sijoittajien näkyvyys yhtiön lähivuosien askelmerkkeihin on kokonaisuutena vielä varsin epäselvä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 221,2 | 2 666,3 |
kasvu-% | 1,11 % | 164,94 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −259,3 | 33,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −11,68 % | 1,24 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,41 | −0,07 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 112,35 | 16,00 |