Finnairin Q4-raportti oli selvästi odotuksiamme parempi, kun lentolippujen väkevästi onnistunut hinnoittelu siivitti yhtiön selvään ennusteylitykseen ja tuki lyhyen ajan näkymiä. Nostimme raportin jälkeen ennusteitamme, mitä heijastellen korotamme Finnairin tavoitehintamme 0,40 euroon osakkeelta (aik. 0,35 €). Finnairin korkean arvostuksen ja tasetilanteesta aiheutuvan laimennusriskin takia näemme kuitenkin osakkeen tuotto/riski-suhteen heikkona nykyiseltä kurssitasolta. Näin ollen säilytämme osakkeen myy-suosituksemme ennallaan.
Kaikki tuloslaskelman rivit olivat plusalla ensi kertaa kolmeen vuoteen
Finnairin liikevaihto kasvoi Q4:llä yli 66 % 687 MEUR:oon. Liikevaihto ylitti meidän ja konsensuksen ennusteet, kun yhtiö onnistui etenkin lentolippujen hinnoittelussa kaikilla maantieteellisillä alueilla selvästi odotuksiamme paremmin olosuhteisiin nähden vahvassa kysyntätilanteessa. Liikevaihdon kehityksen ansiosta Finnairin oikaistu liiketulos pysyi Q4:llä Q3:n tavoin plussalla ja oli 18 MEUR. Operatiivinen tulos ylitti meidän ja konsensuksen ennusteet selvästi. Ylityksen taustalla oli väkevä liikevaihdon kasvu, kun taas yhä korkea polttoaineen hinta nosti kulut nettona piirun yli ennusteidemme. Alariveillä pienet positiiviset oikaistuerät ja valuutoista johtuneet poikkeuksellisen alhaiset rahoituskulut nostivat EPS:n plussalle. Rahavirta oli käyttöpääoman kausiluonteisesti sitoutumisesta huolimatta lievällä plussalla ja Finnairilla oli Q4:n lopussa pullea 1,5 mrd:n euron kassa. Yhtiön Q4:n 10 %:n omavaraisuusaste ja oman pääoman rakenne pitävät osakkeenomistajien osalta tilanteen silti hankalana.
Nostimme ennusteitamme etenkin kuluvan vuoden osalta suotuisan hinnoittelutilanteen ansiosta
Finnair ohjeisti merkittävästi viime vuotta korkeampaa liikevaihtoa (taustalla etenkin H1’22:n alhaiset vertailutasot) sekä noin 80-85 %:n kapasiteettia suhteessa vuoden 2019 tasoon. Lisäksi yhtiö kertoi vahvan hinnoittelutilanteen jatkuvan ainakin alkuvuodesta. Tulosohjeistusta Finnair ei sinänsä odotetusti vielä antanut. Kommentit olivat vallitseviin epävarmuuksiin peilattuna vahvoja. Nostimme etenkin Finnairin tämän vuoden ja hieman myös ensi vuoden tulosennusteitamme, kun nousseet lippujen hintaennusteet ja jo hieman maltillistuva polttoaineen hintanäkymä valuivat läpi tulokseen. Odotamme Finnairin nousevan kasvavan volyymin, uuteen strategiaan liittyvien säästöjen sekä muiden kehitystoimien (ml. esim. hinnoittelun parantaminen oman jakelun lisäämisen kautta) etenemisen ansiosta noin nollatason nettotulokseen vuonna 2023 ja parantavan edelleen vuosina 2024-2025. Pidemmän aikavälin osalta ennustemuutokset jäivät kuitenkin vähäisemmiksi, sillä emme lähtökohtaisesti ole toimialalle harvinaisen yksikkötuottojen nousun olevan pysyvä olotila ajan yli.
Osakkeen omistamisen kannusteet ovat edelleen vähissä
Suosittelemme sijoittajia arvottamaan Finnairia etenkin nettotulospohjaisesti, sillä yhtiöllä on liikevoiton alla raskas rahoitusrakenne. Merkittävistä tulosparannusodotuksista huolimatta Finnairin ennusteidemme mukaiset P/E-luvut piirtävät arvostuksesta haastavaa kuvaa, sillä vuoden 2024 ennusteillammekin luku on 17x. Tämä on yli kaksinkertainen verrokkiryhmään nähden. Finnairin tuplakriisissä paisuneet velat huomioiva yritysarvo on (etenkin hybridilainalla ja pääomalainalla oikaistuna) myös yhä korkeahkolla tasolla ja epäilemme yhä vahvasti, että investointikykyisen taseen rakentaminen tulee tavalla tai toisella kasvattamaan laimentamaan Finnairin nykyomistajien omistuksia lähivuosina. Korkean arvostuksen ja laimennusriskin yhtälö ei mielestämme houkuttele omistamaan osaketta nyt, vaikka liiketoiminnan viime aikojen odotuksia parempi kehitys onkin varmistanut aiempaa näkemystämme yhtiön kyvystä selvitä myös tuplakriisin toisesta osasta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 47,23 | 15,16 |