Finnair Q4 keskiviikkona: Uudelleenrakennus etenee, mutta omistajien pihvi jää sitkeäksi
Finnair julkistaa Q4-raporttinsa keskiviikkona kello 9:00. Lentomatkustamisen kysyntä on jatkanut toipumistaan loppuvuodesta, joten Finnairilta odotetaan noin liikevoittotason kannattavuusrajalle yltänyttä tulosta Q4:ltä. Selvästi mielenkiintoisempi osa raportissa ovat näkymät, joihin vaikuttaa edelleen useita vaikeasti ennustettavia osia. Meidän ja konsensuksen ennusteiden ja yhtiön strategisten tavoitteiden valossa Finnairin pitäisi pystyä pikkuhiljaa rakentamaan tiekarttaa kohti myös vuositasolla voitollista tulosta. Uudelleenrakennuksen etenemisestä huolimatta lyhyen ajan kysyntäriskit, merkittävän strategiamuutoksen toteuttaminen, raskas velkalasti ja korkea osakkeen arvostus (2024e: P/E 21x) pitävät mielestämme Finnairin kokonaiskuvan osakesijoittajien perspektiivistä hyvin haastavana. Siten emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista ennen Q4-raporttia.
Hinnoitteluympäristö on ollut suotuisa matkustajaliikenteessä
Q4:lla koronahuolet olivat jo väistyneet kiinni ollutta Kiinan markkinaa lukuun ottamatta. Ostovoiman heikkenemisestä kärsivien kuluttajien prioriteettilistalla matkustaminen näyttää pysyneen korkealla myös Q4:llä, mikä on mahdollistanut arviomme mukaan Finnairille melko aggressiivisen hinnoittelun Q3:n tavoin. Myös volyymit ovat kasvaneet Q4:llä reilusti, vaikka kvartaalin liikennedata jäi volyymien ja käyttöasteiden osalta ennusteistamme. Matka- ja lisäpalvelumyynnin osalta dynamiikka on luultavasti seuraillut Q4:llä matkustajaliikennettä, kun taas rahdin liikevaihdon arvioimme laskeneen selvästi sekä volyymi- että hintapaineiden ajamana poikkeuksellisen korkeasta vertailukaudesta. Arvioimme Finnairin liikevaihdon nousseen näiden tekijöiden ajamana 62 % 671 MEUR:oon, mikä on myös konsensusennuste.
Kulupuolella polttoaineen korkea eurohinta ja myös muutamia muita kulueriä nostava heikko suojattu EUR//USD-kurssi ovat yhtiön haasteina. Tosin kesään peilattuna euromääräisten polttoainehintojen osalta tilanne on hieman helpottanut ja tämä hyöty laskee Finnairin kuluja vähäisten suojausten takia nopeasti. Lisäksi arvioimme yhtiön strategisen säästötavoitteen hyötyjä alkaneen jo näkyä yhtiön kustannustasossa selvemmin Q4:llä. Siten odotamme Finnairin yltäneen niukasti liikevoiton puolelle Q4:llä, kun taas konsensuksen ennusteissa on pieni operatiivinen tappio. Finnairin korkeat rahoituskulut huomioivan nettotuloksen arvioimme pysyneen tappiolla Q4:llä.
Finnairin liiketoiminnan kassavirran kannalta arviomme Q4:n olleen haastavampi, sillä hiljaisempaa talvikautta mentäessä varaukset tyypillisesti jarruttavat kassavirtaa Q4:llä. Lisäksi luultavasti jossain määrin nousseet polttoaineen suojausasteet ovat voineet sitoa hieman pääomia. Finnairin kassan odotamme laskeneen hieman Q3:n lopun 1,6 miljardista eurosta, mutta yhtiön likviditeettitilanne on toki yhä erittäin vahva. Taseasema on mielestämme silti haaste yhtiölle, sillä Q4:lta odottamamme nettotappio syö jo valmiiksi vähissä olevaa ja omistajien perspektiivistä käytännössä velasta koostuvaa omaa pääomaa (ts. hybridilaina ja pääomalaina ovat kirjanpidollisesti omaa pääomaa, mutta niistä maksetaan korkoa)
Näkymien rooli on merkittävä, käänteen pitäisi edetä myös vuonna 2023
Kiinan avautumisen myötä Finnairin liiketoimintaympäristö lähestyy mielestämme uutta normaalitilaa kuluvan vuoden aikana. Näin ollen yhtiöllä voisi mielestämme olla edellytyksiä kommentoida kuluvan vuoden odotuksia kapasiteetin ja liikevaihdon osalta jo nyt, vaikka kuluttajien ostovoiman heikentymisen luomat kysyntäriskit ja käynnissä oleva liikenteen painopisteen muutos aiheuttava yhä tuntuvaa epävarmuutta näkymiin. Nykyennusteidemme täyttämiseksi yhtiön pitäisi indikoida suunnilleen 75 %:n kapasiteetti ja volyymitasoa vuodelle 2023 suhteessa vuoteen 2019 (ei. sis vuokrattua kapasiteettia). Tulosohjeistusta yhtiö tuskin vielä antaa vaan odotamme sitä Finnairilta yhtiön pandemiaa edeltäneen mallin mukaisesti vasta H1-raportin yhteydessä elokuussa. Meidän ja konsensuksen ennusteissa Finnair yltää tänä vuonna maltilliselle liikevoitolle, mihin vaaditaan arviomme mukaan noin ylläkuvattu volyymitaso, säästöjen suunniteltu eteneminen sekä hyvä mutta H2’22:sta tavanomaisempi hinnoitteluympäristö sekä polttoainekulujen lasku.
Tuloskäänneodotuksista huolimatta vuosi 2023 menee Finnairilta kannattavuuden ja mahdollisesti myös taloudellisen aseman uudelleen rakentamiseen. Siten omistajien kannalta riskit ovat mielestämme mahdollisuuksia suuremmat, kun huomioidaan myös, että yhtiön markkina-arvo on lähes tupla kriisiä edeltäneellä tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 45,83 | 14,72 |