Finnair sai lunastettua vuoden 2025 joukkovelkakirjalainaansa noin 18 MEUR:lla
Finnair julkisti perjantaina tulokset yhtiön toukokuussa 2025 erääntyvän 400 MEUR:n ja 4,250 %:n kuponkikorkoa tuottavan joukkovelkakirjalainan lainaosuuksien haltijoille tekemänsä osittaisen takaisinostotarjoukseen tuloksen. Tarjousajan päättymiseen mennessä Finnair sai lainaosuuksien myyntitarjouksia 152 MEUR:n nimellisarvosta tarjousten volyymipainotetun keskiarvohinnan oltua noin 94 %. Finnair on asettanut lainaosuuksien lopulliseksi takaisinostohinnaksi 90 % osuuden nimellisarvosta. Haltijoiden pätevästi tähän hintaan tarjoamien lainaosuuksien nimellisarvojen kokonaismäärä oli 17,5 MEUR ja yhtiö hyväksyy nämä lainat ostettavaksi käteisellä.
Yhtiö maksaa lisäksi ostettavaksi hyväksytyille lainaosuuksille kertyneet ja maksamattomat korot, joiden suuruus on 1,17 % lainaosuuden nimellisarvosta. Kaikki Finnairin ostamat lainaosuudet tullaan mitätöimään. Lainaosuudet, joita ei osteta takaisinostotarjouksen mukaisesti, jäävät voimaan.
Ostojen merkitys jäi vähäisen volyymin takia pieneksi
Finnair tarjoutui ostamaan lainoja yhteensä 100 MEUR:lla, mutta sijoittajien kiinnostus myydä lainojaan alennuksella jäi lopulta varsin vähäiseksi. Emme pidä tätä huomattavan yllättävänä, sillä 1) yhtiön liiketoiminnan käänne on hyvässä vauhdissa tuoreimpien lukujen valossa 2) Finnairin likviditeettitilanne on vahva 3) valtio-omistuksen ja yhtiön muiden heikommassa asemassa olevien velkainstrumenttien takia vuoden 2025 velkakirjan haltijoiden suhteellinen asema on mielestämme kohtuullinen velkojajärjestyksessä. Näin ollen ostotarjous jäi mielestämme ikään kuin testiksi velkamarkkinoiden luottamuksesta yhtiöön, sillä vähäiseksi jääneen ostomäärän takia yhtiön nettovelka supistui ostotarjouksen myötä vain hyvin niukasti kassaa nopeammin. Emme myöskään lähtökohtaisesti odota yhtiön pystyvän hankkimaan lisää lainojaan markkinoilta alle niiden nimellisarvojen. Positiivista kuitenkin on, että velkamarkkinoiden luottamus yhtiöön näyttää olevan mielestämme vähintääkin kohtuullinen. Kommentoimme Finnairin takaisinostotarjousta aiemmin täällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 2 798,6 | 2 892,5 |
kasvu-% | 181,08 % | 18,76 % | 3,35 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 122,3 | 165,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 4,37 % | 5,70 % |
EPS (oik.) | −0,33 | −0,00 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 90,85 |
EV/EBITDA | 68,88 | 11,98 | 10,74 |