Finnair suunnittelee varsin laajaa lähes 100 kohteen liikenneohjelmaa ensi kesälle
Finnair julkisti eilen kesän alustavan liikenneohjelmansa. Finnair valmistautuu Aasian matkustuksen asteittaiseen avautumiseen ja aikoo lentää maaliskuun lopussa alkavalla kesäkaudella lähes 100 kohteeseen globaalisti. Verkostossa on vahva tarjonta Japaniin ja Yhdysvaltoihin ja kolme Finnairille uutta kaukoreittiä: Dallas Yhdysvalloissa, Busan Etelä-Koreassa ja Tokion Hanedan kenttä Japanissa. Yhteensä Finnairin kesäkauden verkostossa on yli 70 Euroopan kohdetta, yli 10 Aasian kohdetta ja 4 Yhdysvaltojen kohdetta.
Japani oli ennen pandemiaa Finnairin suurin markkina Suomen jälkeen ja sen odotetaan alkavan purkaa matkustusrajoituksia ensi vuoden puolella. Jos matkustusrajoitustilanne kehittyy odotetusti, Finnair lentää maaliskuun lopussa alkavalla kesäkaudella Tokioon, Osakaan, Nagoyaan, Fukuokaan ja Sapporoon ja avaa myös uuden reitin sijainniltaan keskeiselle Tokion Hanedan lentokentälle. Finnair lentää Tokioon sekä Naritan että Hanedan kentille päivittäin. Nagoyaan ja Osakaan Finnair lentää myös päivittäin, ja Osakan lentoja lisätään kahteen päivittäiseen vuoreen kesäkuussa. Fukuokaan Finnair lentää kolmesti viikossa ja Pohjois-Japanin Sapporoon kaksi kertaa viikossa. Sapporo on ensimmäistä kertaa Finnairilla kesäkauden ohjelmistossa.
Finnair tarjoaa sujuvat yhteydet muihin tärkeisiin Aasian kohteisiinsa lentämällä Shanghaihin ja päivittäin Hongkongiin, Souliin, Singaporeen ja Bangkokiin. Delhiin lennetään kesäkuusta alkaen päivittäin. Finnairin uusi reitti Etelä-Korean Busaniin aukeaa maaliskuussa kolmella viikkovuorolla. Pohjois-Amerikassa Finnair lentää Chicagoon, Los Angelesiin ja New Yorkiin, sekä avaa uutena kohteena Dallasin. Dallasin lennot alkavat jo ensi vuoden helmikuun alkupuolella ja Finnair lentää sinne neljästi viikossa. Dallas on Finnairin oneworld-kumppanin American Airlinesin tärkein keskus, josta on erinomaiset yhteydet ympäri Yhdysvaltoja.
Euroopassa Finnair tarjoaa hyvät yhteydet keskeisiin kaupunkikohteisiin sekä moniin suosittuihin lomakohteisiin (ml. esim. Kreikka ja Italia). Uusia kohteita ovat Kyproksen Larnaka ja Kroatian Zagreb ja Tanskan Billund palaa verkostoon. Finnair lentää kaksi kertaa päivässä Amsterdamiin, Düsseldorfiin, Hampuriin, Wieniin, Zürichiin, Gdanskiin ja Milanoon ja lisää päivittäisiä lentoyhteyksiä Pariisiin, Lontooseen, Berliiniin, Varsovaan, Brysseliin, Pietariin sekä Skandinavian ja Baltian kaupunkeihin.
Ensi kesän lähes 100 kohteen liikenneohjelma on merkittävästi suurempi kuin käynnissä olevan talvikauden ja viime kesän ohjelmat. Tämä on hyvin odotettua, sillä odotuksissa on, että rokotusten etenemisen myötä koronapandemia saadaan yhä useammissa maissa hallintaan (ml. Aasia) ja matkustusrajoituksia päästään purkamaan. Ennen pandemiaa Finnairin normaaliin liikenneohjelmaan kuului noin 130 kohdetta, joten aivan normaaliksi verkoston ei vielä ensi kesänäkään odoteta palautuvan, vaikka pidämme tiettyjä lisäyksiä kesän ohjemaan hyvin mahdollisina, jos takaiskuja koronatilanteen kanssa ei tapahdu. Myös tämä oli odotettua, sillä yhtiön aiempien kommenttien ja liikenneohjelman perusteella Kiinan markkinan avautuminen kestää ensi vuoden jälkimmäiselle puoliskolle. Finnair on myös kommentoinut vuoden 2019 kapasiteettitason saavutettavan vuonna 2023. Finnairin kesän 2022 kohdevalikoimassa ei mielestämme ollut huomattavia yllätyksiä ensi kesälle, joskin Kiinan ulkopuolisten kaukoreittien kapasiteetin palauttamisessa yhtiö saattaa olla etenemässä jopa piirun odotuksiamme ripeämpää vauhtia.
Arviomme mukaan 100 kohteen tarjoamalla volyymillä Finnairilla on myös edellytyksiä tavoitella positiivista tulosta ensi vuoden Q3:lla, kunhan kysyntätilanne mahdollistaa myös nykyistä selvästi normaalimmat matkustajakäyttöasteet. H1’22:lla Finnair on jo ohjeistanut liiketappiota, sillä Aasian maissa matkustusrajoituksia aletaan näillä näkymin purkamaan vasta ensi vuoden puolella. Ennusteemme kuitenkin heijastelevat jo näitä tekijöitä emmekä tee liikenneohjelman myötä muutoksia Finnairin lähiaikojen ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä. Näkyvyys matkustamisen kysynnän toipumiseen on kuitenkin hyvin heikko ja toipuminen riippuu pitkälti valtioiden matkustusrajoituksista, joiden taustalla on taas globaali pandemiatilanne. Näin ollen merkittävätkin muutokset yhtiön liikenneohjelmaan ja/tai ennusteisiimme ovat hyvin mahdollisia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 775,9 | 2 227,8 |
kasvu-% | −73,23 % | −6,43 % | 187,12 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −510,7 | 25,9 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −65,82 % | 1,16 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,05 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 15,89 |