Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnair: Tulosvaroitus purki riskejä vain osin

– Antti ViljakainenPääanalyytikko
Finnair

Toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja laskemme yhtiön tavoitehintamme 5,00 euroon (aik. 5,75 euroa) yhtiön perjantaina koronaviruksen leviämisen takia antaman tulosvaroituksen myötä. Emme pidä koronavirusta Finnairin kannalta rakenteellisena ongelmana, mutta lyhyellä tähtäimellä virukseen liittyvä negatiivinen uutisvirta ja yhä erittäin korkeat lyhyen ajan ennusteriskit puoltavat mielestämme paremman tuotto/riski-suhteen odottamista. Joulukuussa julkaistu laaja raportti Finnnairista on edelleen ajankohtainen ja luettavissa vapaasti täältä.

Koronavirus johti aikaiseen tulosvaroitukseen, mutta varoitus purki epävarmuutta vain osin

Finnair antoi perjantaina negatiivisen tulosvaroituksen koronaviruksen leviämisen takia. Yhtiö odottaa nyt koko vuoden 2020 oikaistun liikevoittonsa olevan olennaisesti edellisvuotta heikompi (2019: oik. EBIT 163 MEUR). Q1:llä yhtiö odottaa oikaistun liikevoittonsa olevan Q1’19:stä heikompi (Q1’19: oik. EBIT -16 MEUR). Q2:lla Finnair arvioi koronaviruksen heikentävän yhtiön liikevaihtoa ja Q2:n oikaistun liikevoiton olevan oleellisesti Q2’19:sta heikompi (Q2’19: oik. EBIT 47 MEUR). Finnair kommentoi myös näkevänsä kysynnän heikentymistä ja kapasiteettia sekä verkostoa sopeutetaan vastaamaan heikentynyttä kysyntää. Yhtiö myös luopui Q4-raportin yhteydessä annetusta koko vuoden noin 4 %:n kapasiteetin kasvua indikoineesta ohjeistuksesta. Kapasiteetin leikkauksen lisäksi Finnair kertoi arvioivansa keinoja sopeuttaa henkilöstö-, myynti- ja markkinointi sekä projekti- ja kehityskuluja 40-50 MEUR:lla. Aikainen varoitus ja kulujen sopeutussuunnitelmia hillitsivät jossain määrin vellovaa epävarmuutta, vaikka viruksen leviämisen kehityskaarta onkin edelleen erittäin vaikea ennustaa ja riskitaso pysyy varoituksesta huolimatta korkealla. Lisäksi Finnair vahvisti sitoutumisensa Aasian strategiaan, mikä on mielestämme täysin odotettua ja perusteltua, kun huomioidaan yhtiön vahvuudet ja Aasian (etenkin Kiinan) liikenteen pitkän ajan kasvupotentiaali.

Kuluvan vuoden tulos jää heikoksi koronaviruksen takia ja negatiiviset ennusteriskit ovat yhä korkeita

Olemme leikanneet Finnairin kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton ennusteitamme 30 %:lla ja odotamme nyt yhtiön oikaistun liikevoiton laskevan tänä vuonna 39 % 100 MEUR:oon. Tulosennusteita painoi liikevaihdon ja tehokkuuden kannalta tärkeän matkustajakäyttöasteen ennusteiden lasku, joita kulujen lasku kompensoi vain osin. Q1:lle emme ole tehneet oleellisia ennustemuutoksia, mutta arviomme mukaan Finnairin Q2 jää nyt heikoksi Euroopan ja Aasian liikenteen reittien kysynnän takia. Myös Q3:n tärkeästä kesäsesongista odotamme pehmeää kaikilla markkinoilla, vaikka tämänhetkisessä perusskenaariossamme arvioimme viruksen rasitteiden alkavan rauhoittua keskikesän tienoilla. Ennusteisiimme liittyvä epävarmuus on luonnollisesti erittäin korkea, sillä tilanne viruksen suhteen elää jatkuvasti. Finnairin taloudellista asemaa virus ei mielestämme edelleenkään uhkaa. Lähivuosina odotamme Finnairilta vuosina 2021-2022 merkittävää tuloskasvua, mikä perustuu etenkin yhtiön mielestämme lupaavan strategian toimenpiteisiin, Euroopan tervehtyneeseen kilpailutilanteeseen ja suojatun polttoaineen hinnan laskuun.

Riskien nousu on painanut riskikorjatun lyhyen ajan tuotto-odotuksen riittämättömäksi

Finnairin tulosarvostus on kuluvan vuoden kertoimilla korkea (2020e: EV/EBIT 14x, P/E negatiivinen) ja ensi vuoden kertoimet painuvat mataliksi (2021e: P/E 8x, EV/EBIT 7x). Siten tulosarvostuksen kokonaiskuva ei mielestämme ole halpa, kun huomioidaan, että 1) koronavirus luo yhä merkittäviä negatiivisia riskejä lyhyen ajan ennusteisiin ja 2) ensi vuoden ennusteisiin on vaikea nojata voimakkaasti toimialan kroonisesti lyhyen näkyvyyden ja korkean riskitason takia. Tasearvostus on matala (2019 oik. P/B 0,8x), mutta vahvaa tukea tämä taso ei koronavirukseen liittyviä osin tuntemattomia ja vaikeasti ennustettavia riskejä vastaa tarjoa. Siten korkea riskitaso pitää Finnairin 12 kk:n tuotto-odotuksen riittämättömänä, vaikka näkemyksemme yhtiön keskipitkän ajan selvästä potentiaalista on ennallaan.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.02.2020

201920e21e
Liikevaihto3 097,73 052,63 223,7
kasvu-%9,2 %−1,5 %5,6 %
EBIT (oik.)162,899,5197,4
EBIT-% (oik.)5,3 %3,3 %6,1 %
EPS (oik.)1,55−0,051,94
Osinko0,620,310,62
Osinko %3,4 %9,9 %19,9 %
P/E (oik.)11,7neg.1,6
EV/EBITDA2,82,11,7

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.