Finnairin joulukuun liikenneraportti heijasteli jokseenkin normaalia kausiluonnetta
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Pandemian kuristusotteesta irti päässeillä Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Kotimaan alueilla dynamiikka oli jälleen melko normaalia. Aasian osin kireistä matkustusrajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta johtuen vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot (ts. ei sis. vuokrattua kapasiteettia) ovat silti vielä kaukana, sillä yhtiön joulukuun matkustajamäärä olivat 72 % ja myyty volyymi 64 % joulukuun 2019 toteutumista. Suhteessa marraskuuhun matkustajamäärät ja volyymit nousivat karkeasti 10 %, normaalia liiketoiminnan kausiluonteisuutta sekä yhtä suurempaa lentopäivien määrää heijastellen. Marraskuussa numeroita nakersi myös matkustamohenkilökunnan yhden vuorokauden lakko.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti heikosta vertailukaudesta
Aasian liikenne oli loppuvuoden sesongin tietystä piristymisestä huolimatta maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä osin myös Koillis-Aasian maiden (etenkin Kiina) koronarajoituksista. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui, mutta Tukholmasta Pohjois-Amerikkaan suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun lopussa painoi alueen luvut selvään alamäkeen kuukausi- ja vuositason vertailussa. Euroopan (sis. marraskuussa ja joulukuussa aloitettu Lähi-idän liikenne Qatar Airways -yhteistyön puitteissa) ja myös Kotimaan liikenne kasvoivat selvästi heikosta vertailukaudesta. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Aasiassa ja Kotimaassa luvut olivat hieman odotuksiamme paremmat.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta kriittinen matkustajakäyttöaste oli joulukuussa 73 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli yhä melko selvästi joulukuussa pidemmän ajan keskiarvojen alapuolelle ja alitti ennusteemme. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi 68 %:n käyttöasteeseen joulukuussa, mikä on alueelle mielestämme kohtuullinen taso. Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa käyttöasteet olivat kaukoliikennealueille korkeintaan tyydyttävässä 71-72 %:n haarukassa. Euroopassa matkustajakäyttöaste putosi 74 %:iin, mikä oli heikoin taso sitten toukokuun ja noin 3 %-yksikköä pandemia-aikaa edeltäneen joulukuun keskiarvoa alempi lukema. Euroopan käyttöastetta ovat saattaneet nakertaa lennot Dohaan, joiden käyttöaste on arviomme mukaan voinut jäädä ylösajovaiheessa oleville reiteille tyypillisesti vaatimattomaksi. Kokonaisuutena Finnairin matkustajakäyttöaste alitti joulukuun ennusteemme. Q3:lla ja viimeisillä kvartaaleilla ennen koronapandemiaa Finnairin liikevaihdon optimointimalli antoi hieman pehmeän käyttöasteen vastineeksi hyviä keskituottoja, mikä on voinut paikata vaisuhkoa käyttöastetta myös joulukuussa ja Q4:llä.
Rahtivolyymi pysyi alamäessä vuositasolla, mutta kausitasolla kausiluonne tuki
Joulukuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui lähes kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti ja etenkin myyty volyymi laskivat erittäin korkeasta vertailutasosta selvästi. Q4’21 oli lentorahdille tulikuuma globaalien toimitusketjujen ongelmista johtuneiden poikkeuksellisten volyymien sekä hintojen takia. Kuukausitasolla rahdin kehitys oli sen sijaan maltillisen positiivista, mikä peilaa arviomme mukaan rahtimarkkinoiden kausiluonnetta. Kokonaisuutena rahtimarkkinan hyvä kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa (vrt. merirahdin hintojen lasku viime aikoina).
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta jossain määrin vaativia ennusteitamme heikompi. Kuukausitason kehitys vastasi mielestämme jokseenkin Finnairin normaalia kausiluonteisuutta. Siten raportista ei mielestämme myöskään ole havaittavissa konsernitasolla selkeitä merkkejä patoutuneen kysynnän purkautumisesta tai toisaalta kuluttajien paineessa olevan ostovoiman negatiivisista kysyntävaikutuksista. Emme tehneet raportin myötä muutoksia Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 45,46 | 14,60 |