Finnairin liikenne kehittyi maaliskuussa odotuksiamme paremmin
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa maaliskuulta. Euroopan, Pohjois-Amerikan, Lähi-idän ja Kotimaan alueilla liiketoiminnan dynamiikka oli jälleen melko normaalia, mutta Venäjän ylilentokielto rasitti luonnollisesti edelleen Aasian liikennettä reilusti. Maaliskuun matkustajamäärä oli kuitenkin jo 83 % ja myyty volyymi 79 % maaliskuun 2019 toteutumista, mitkä olivat jälleen parhaita tasoja pandemian puhkeamisen jälkeen. Kokonaisuutena Finnairin liikenneraportti oli jossain määrin odotuksiamme vahvempi etenkin lyhyiden reittien vahvan kehityksen ansiosta.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti heikosta vertailukaudesta
Aasian liikenne oli yhä melko maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä Kiinan vasta hiljattain lopettamista koronarajoituksista (matkustajamäärä 57 % maaliskuusta 2019). Pohjois-Amerikan alueella Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa painoi alueen luvut selvään alamäkeen vuositason vertailussa. Euroopan, Kotimaan ja uuden Lähi-idän alueen volyymit kasvoivat selvästi omikronaallon takia heikosta vertailukaudesta. Volyymit ylittivät ennusteemme etenkin Euroopassa ja Kotimaassa, joissa kehitys oli vahvaa. Aasian, Pohjois-Amerikan ja Lähi-idän numerot olivat suurin piirtein odotustemme mukaiset maaliskuussa.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 78 %:ssa maaliskuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli noin 4 %-yksikköä maaliskuun pidemmän ajan keskiarvojen alapuolella, mutta taso oli kuitenkin kuluvan talvikauden selvästi paras ja ylitti ennusteemme lähes 3 %-yksiköllä. Perinteisesti rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi historiallisen vahvaan 77 %:n käyttöasteeseen maaliskuussa talvilomasesongin jälkimainingeissa. Myös Euroopassa käyttöaste oli maaliskuulle hyvällä 81 %:n tasolla. Aasiassa matkustajakäyttöaste oli kaukoliikennealueelle tyydyttävällä 78 %:n tasolla ja myös Lähi-idän 74 %:n tasoa pidämme tyydyttävänä. Pohjois-Amerikan käyttöaste jäi vaisuksi 69 %:iin, vaikka helmikuusta taso nousikin roimasti. Muistutamme myös, että Finnairin melko uusi liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina historiallisiin tasoihin verrattuna hieman alemman matkustajakäyttöasteen vastineeksi erittäin hyviä keskituottoja. Siten pidämme maaliskuun matkustajakäyttöasteen kehityssuuntaa hyvänä uutisena yhtiön liikevaihdon muodostumisen kannalta.
Rahtivolyymi nousi kalenteriin liitännäisistä syistä
Maaliskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui lähes kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen mukana 16 % vertailutasosta, kun taas volyymi kasvoi 3 % suhteessa koviin vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin kehitys oli sen sijaan selvästi positiivista volyymien osalta, mitä kuitenkin selittää valtaosin maaliskuun helmikuuta suurempi lentopäivien määrä. Kokonaisuutena rahtimarkkinan terve kysyntätilanne vaikuttaa silti jatkuneen maaliskuussa, vaikka huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa (vrt. merirahdin hintojen lasku viime aikoina).
Q1:n aikana Finnairin liikennedata kehittyi hieman odotuksiamme paremmin
Kokonaisuutena Finnairin maaliskuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta jossain määrin ennusteitamme parempi. Myös kokonaisuutena Q1:n liikenneraportit olivat lievästi ennusteitamme parempia ja sektorin uutisvirran perusteella myös Q4:n kaltainen erittäin vahva hinnoittelutilanne on jatkunut. Päivitämme Finnairin Q1:n ennusteemme tarvittaessa Q1-tulosennakkomme yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 2 798,6 | 2 892,5 |
kasvu-% | 181,08 % | 18,76 % | 3,35 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 122,3 | 165,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 4,37 % | 5,70 % |
EPS (oik.) | −0,33 | −0,00 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 91,90 |
EV/EBITDA | 68,88 | 12,09 | 10,84 |