Finnairin liikennedata pysyi kuukausitasolla odotetun vakaana toukokuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa toukokuulta. Koronaviruksen leviäminen ja kireät matkustusrajoitukset ovat kuristaneet Finnairin matkustajamäärät, kapasiteetin ja myydyt volyymit alhaisille tasoille viime syksystä lähtien eikä tilanne muuttunut oleellisesti myöskään toukokuussa. Toukokuussa vastassa olivat koronashokin alun lähes liikenteen totaalipysähdystä peilanneet vertailuluvut, joten vuositason vertailussa muutosprosentit ovat rajusti positiivisia, vaikka toteutuneet volyymit jäivätkin hyvin mataliksi. Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä lähes täysin pysähdyksissä. Euroopan liikenne jatkoi hidasta toipumistaan toukokuussa, mutta kotimaassa toukokuu oli luultavasti etenkin kausitekijöiden takia edelliskuukausia hiljaisempi. Matkustajakäyttöasteet olivat kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin matalia kotimaassa saavutettua hyvää 70 %:n käyttöastetta lukuun ottamatta.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat toukokuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti ja volyymi pysyivät vuositasolla selvässä kasvussa, mutta erittäin vahvasta huhtikuusta rahtivolyymi laski hieman. Etenkin Aasiassa rahdin kysyntä on hyvää. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi kompensoida rajallisesti matkustajaliikenteen edelleen hyvin vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin toukokuun liikenneraportin luvut olivat sekä matkustajaliikenteen että rahdin osalta kohtuullisen hyvin linjassa ennusteidemme kanssa. Finnairin Q2:n tulosennusteisiimme toukokuun liikenneraportti ei siten aiheuta oleellisia muutospaineita ja odotamme Finnairin Q2:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti olevan noin edelliskvartaalien tasoilla. Tämänhetkisen arviomme mukaan viime kuukausien kaltainen erittäin matala ja rajujen matkustusrajoitusten rasittama lentomatkustuksen kysyntä piristyy vain rajallisesti Q2:n aikana ja parannus painottuu kesäkuun lopulle. Nykyennusteissamme olemme odottaneet yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään selvemmin ylös Q3:n puolella, kun koronarokotteen jakelu on edistynyt ja samalla matkustusrajoituksia saatu purettua. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen yhä äärimmäisen heikko. Kysynnän kehityskaaren ja samalla liikenteen ylösajon kulmakertoimen määrää etenkin matkustusrajoitusten purkamisen aikataulu ja mittakaava. Emme tee toukokuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 228,7 | 2 559,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 48,17 % | 108,28 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −382,1 | 155,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,10 % | 6,06 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,29 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 146,12 |
EV/EBITDA | - | - | 10,23 |