Finnairin liikennedata pysyi odotetusti vakaana helmikuussa
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa helmikuulta. Koronaviruksen leviäminen ja kireät matkustusrajoitukset ovat pitäneet Finnairin matkustajavolyymit alhaisina viime syksystä lähtien eikä tilanne muuttunut myöskään helmikuussa. Vaikeaa mutta sinänsä odotettua tilannekuvaa peilaten Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat helmikuussa kotimaassa noin 75-80 % ja ulkomaan reiteillä 90-100 % vertailujaksosta. Luonnollisesti myös matkustajakäyttöasteet olivat kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin matalat.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat helmikuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä pienemmiksi 29-55 %:iin vertailukauteen nähden. Rahtitonnit putosivat helmikuussa selvästi edelliskuukausista lyhyemmän kuukauden takia, mutta yleisesti rahdin kysyntä pysyi hyvänä etenkin Aasiassa. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi kompensoida rajallisesti matkustajaliikenteen edelleen äärimmäisen vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin helmikuun liikenneraportin luvut olivat sekä matkustajaliikenteen että rahdin osalta piirun verran odotuksiamme heikompia. Finnairin Q1:n tulosennusteisiimme helmikuun liikenneraportti ei kuitenkaan aiheuta oleellisia muutospaineita ja odotamme yhtiön Q1:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti noin edelliskvartalien tasoilla. Tämänhetkisen arviomme mukaan viime kuukausien kaltainen erittäin matala ja rajujen matkustusrajoitusten rasittama lentomatkustuksen kysyntä jatkuu ainakin Q2:lle asti. Nykyennusteissamme olemme odottaneet yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään selvemmin ylös Q3:n puolella, kun koronarokotteen jakelu on edistynyt ja samalla matkustusrajoituksia purettua. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen yhä äärimmäisen heikko. Emme tee helmikuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 254,0 | 2 684,4 |
kasvu-% | −73,23 % | 51,23 % | 114,06 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −400,9 | 156,4 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,97 % | 5,83 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,30 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 137,61 |
EV/EBITDA | - | - | 10,18 |