Finnairin liikennevolyymi romahti jokseenkin odotetusti maaliskuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa maaliskuulta, joka oli ensimmäinen kuukausi, kun koronaviruksen leviäminen häiritsi yhtiötä merkittävästi kaikilla liikennealueilla.
Finnairin matkustajamäärä putosi maaliskuussa vertailukaudesta 56 % 498 600 matkustajaan. Kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit laskivat 39 %. Rahtikapasiteetin lasku oli samaa tasoa, sillä Finnairilla ei ollut maaliskuussa normaalin toimintamallinsa mukaisesti ainakaan merkittävää määrää erillisiä rahtilentoja. Kapasiteettia rokottivat lentojen mittavat peruutukset kaikilla liikennealueilla, joiden taustalla on luonnollisesti koronaviruksen globaali leviäminen sekä siitä aiheutuneet matkustusrajoitukset ja kysynnän heikentyminen.
Finnairin myyty matkustajavolyymi laski maaliskuussa 55 % vertailukauteen nähden. Strategisella painopistealueella Aasiassa volyymi supistui 59 %. Euroopassa ja kotimaassa volyymien pudotus oli myös yli 50 %. Pienen Pohjois-Amerikan alueen volyymi putosi 29 %. Kokonaisuutena maaliskuun myyty volyymi oli vain hieman viime aikoina tuntuvasti laskeneita odotuksiamme heikompi. Myös rahdissa volyymit putosivat suurin piirtein samaa tahtia matkustajaliikenteen kanssa. Siten maaliskuun volyymikehityksessä ei ollut mielestämme massiivisia yllätyksiä, mutta absoluuttisesti pudotus on luonnollisesti karmea.
Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen epäsuotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste romahti maaliskuussa 20 %-yksikköä 58 %:iin. Matkustajakäyttöasteet laskivat Euroopassa ja Aasiassa yli 20 %-yksikköä, kun taas kotimaassa ja Pohjois-Amerikassa pudotukset olivat noin 15 %-yksikköä. Saavutetut käyttöastetasot olivat luonnollisesti erittäin heikkoja kautta linjan. Alhaisen volyymin sekä matalan käyttöasteen takia Finnair on tehnyt maaliskuussa luonnollisesti raskaan tappion.
Kokonaisuutena maaliskuun liikenne raportti oli jossain määrin odotuksiamme heikompi, kun huomioidaan lievästi ennusteistamme jäänyt volyymi ja odotuksiamme hitaammin laskenut kapasiteetti. Vallitseva heikkoon ennustettavuuteen ja leveisiin ennustetoleransseihin peilattuna raportti ei kuitenkaan mielestämme tarjonnut massiivisia yllätyksiä kumpaankaan suuntaan.
Arviomme mukaan maaliskuu ei kuitenkaan ollut Finnairin volyymin pohjakosketus, vaan vielä heikompia liikennenumeroita on odotettavissa huhtikuulta ja näillä näkymin myös toukokuulta. Myös kesäsesongin osalta näkymät ovat entistä epävarmemmat, sillä matkustusrajoitusten purkamisen aikataulu on vielä täysin auki. Toisaalta lähikuukausina Finnairin kapasiteetti on arviomme mukaan ehtinyt joustaa maaliskuuta paremmin käytännössä katkenneeseen kysyntään.
Kokonaisuutena Finnairin ennusteisiimme kohdistuu kuitenkin edelleen laskupaineita lyhyellä tähtäimellä. Emme myöskään tee toistaiseksi muutoksia varovaiseen näkemykseemme osakkeesta, vaikka lyhyen ajan tulosennusteiden suunta ei olekaan mielestämme osakkeen pääajuri nyt. Sen sijaan näkyvyys koronapandemian kestoon ja kysynnän elpymisvauhtiin on mielestämme edelleen olematon. Siten tilannekuva ei houkuttele vielä riskinottoon osakkeen suhteen, vaikka lyhyen ajan likviditeettinsä Finnair onkin arviomme mukaan pystynyt jo turvaamaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 2 470,3 | 3 021,6 |
kasvu-% | 9,22 % | −20,25 % | 22,32 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −105,1 | 152,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −4,25 % | 5,04 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −1,38 | 0,32 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 3,40 % | ||
P/E (oik.) | 36,17 | - | 9,22 |
EV/EBITDA | 6,08 | 5,58 | 2,64 |