Finnairin liiketoiminnan toipuminen jatkui huhtikuussa
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa huhtikuulta. Aasian yhä kireät matkustusrajoitukset ja Venäjän ylilentokielto kuristivat Finnairia yhä, mutta Euroopan ja Pohjois-Amerikan liikenteessä kysyntä jatkoi elpymistään. Vertailukaudella tilanne oli huomattavasti vaikeampi ja Finnair nosti taas kapasiteettiaan rajusti suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot ovat kuitenkin vielä kaukana, sillä yhtiön huhtikuun matkustajamäärä oli 55 % ja myyty volyymi 47 % huhtikuun 2019 toteutumista. Kokonaisuutena Finnairin huhtikuun liikenneraportti oli suurin piirtein odotustemme mukainen.
Volyymit kasvoivat rajusti vertailukaudesta ja nousivat pandemia-ajan parhaalle tasolle
Maantieteellisistä alueista Aasian liikenne on edelleen rajallista johtuen Koillis-Aasian maiden koronarajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui ja kapasiteetin uudelleenallokointitoimien takia Pohjois-Amerikan matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymit olivat vuoden 2019 vastaavan jakson yläpuolella. Euroopan ja Kotimaan liikenne kasvoivat merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta. Euroopassa toipuminen jatkui vauhdilla myös maaliskuuhun verrattuna, kun taas Kotimaassa kuukausitason numerot laskivat huhtikuussa kausitekijöiden myötä. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme Euroopassa ja Kotimaassa, mutta Aasian ja Pohjois-Amerikan numerot nousivat odotuksiamme korkeammalle.
Finnairin matkustajakäyttöasteet olivat liiketoiminnan normaaliin luonteeseen peilattuna yhä matalia. Huhtikuussa saavutettu 60 %:n matkustajakäyttöaste ylitti kuitenkin ennusteemme etenkin kaukoreittien takia lievästi. Käyttöasteiden osalta valopilkku oli Kotimaa, jossa saavutettu 71 %:n käyttöaste on alueelle hyvä lukema.
Rahti raportoi jälleen hyvistä numeroista alkuvuoden kausiluonne huomioiden
Huhtikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui pääosin matkustajalentojen mukana ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyi vuositasolla selvässä kasvussa, kun taas kuukausitason vertailussa rahdin numerot pysyivät vakaana. Kokonaisuutena rahtimarkkinan vahva kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka pidämmekin mahdollisena, että huippu rahdin osalta alkaakin jo löytyä ja Venäjän tilanne aiheuttaa rahdillekin volyymi- ja kustannushaasteita.
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin huhtikuun liikenneraportti oli matkustajamäärän osalta hieman odotuksiamme heikompi, mutta kapasiteetti, myyty volyymi ja käyttöasteet ylittävät ennusteemme lievästi. Välittömiä muutospaineita Q2:n ennusteisiimme, jotka ovat linjassa yhtiön Q2-ohjeistuksen kanssa, raportti ei aiheuta. Arviomme mukaan markkinoiden huomio Finnairissa pysyy toistaiseksi geopoliittisessa tilanteessa, pakotteissa sekä Venäjän vastapakotteissa ja näiden tekijöiden Finnairin strategian ylle luomiin kysymysmerkeissä. Euroopan ja länsimaiden osalta kesän matkustussesongista on odotettavissa jo jonkun aikaan jatkuneiden signaalien myötä hyvä, kun koronarajoituksen poistuvat. Kulupuolella polttoaineen korkea hinta haastaa edelleen lentoyhtiöitä ja myös Finnairia.
Finnairin lyhyellä tähtäimellä monilta osin yhä haastavan liiketoimintaympäristön ja nykystrategian pitkän aikavälin toteutettavuuteen liittyvän merkittävän epävarmuuden takia emme tee muutoksia näkemykseemme yhtiöstä huhtikuun liikenneraportin jälkeen. Finnairista Q1-päivityksen aikaan tekemämme yhtiöraportti on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 205,6 | 2 886,5 |
kasvu-% | 1,11 % | 163,07 % | 30,87 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −241,4 | 43,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −10,94 % | 1,49 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,28 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 72,34 | 15,86 |