Finnairin lokakuun liikenneraportti oli lähes odotustemme mukainen
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa lokakuulta. Etenkin pandemian kuristusotteesta irti päässeillä Euroopan, Kotimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä volyymit jatkoivat normaalien tasojen lähestymistä. Aasian osin kireistä matkustusrajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta johtuen vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot (ts. ei sis. vuokrattua kapasiteettia) ovat silti vielä kaukana, sillä yhtiön lokakuun matkustajamäärä oli 68 % ja myyty volyymi 63 % lokakuun 2019 toteutumista. Suhteessa syyskuuhun matkustajamäärät ja volyymit laskivat hieman. Tämä kuvaa mielestämme jokseenkin normaalia liiketoiminnan kausiluonteisuutta. Matkustajakäyttöaste sen sijaan oli lokakuussa mielestämme tyydyttävällä tasolla.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti heikosta vertailukaudesta
Maantieteellisistä alueista Aasian liikenne on maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä osin myös Koillis-Aasian maiden koronarajoituksista. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui ja kapasiteetin uudelleenallokointitoimien takia Pohjois-Amerikan matkustajamäärä, kapasiteetti ja myydyt volyymit olivat taas selvästi vuoden 2019 vastaavan jakson yläpuolella. Suhteessa erittäin vahvaan kesäsesonkiin Pohjois-Amerikan numerot kuitenkin laskivat lokakuussa syyskuun tavoin selvästi. Euroopan ja myös kotimaan liikenteet kasvoivat myös merkittävästi heikosta vertailukaudesta ja pysyivät noin syyskuun tasoilla. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme niukasti Euroopassa ja hieman selvemmin Pohjois-Amerikassa, kun taas Aasian numerot olivat noin odotustemme mukaisia ja Kotimaa ylitti ennusteemme. Kokonaisuutena matkustajamäärät ja myydyt volyymit jäivät lokakuussa ennusteistamme marginaalisesti.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta kriittinen matkustajakäyttöaste oli lokakuussa 73 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste yhä melko selvästi lokakuun pidemmän ajan keskiarvojen alapuolelle ja alitti ennusteemme. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi 72 %:n käyttöasteeseen lokakuussa, mikä alueelle mielestämme melko hyvä taso. Aasiassa ja Euroopassa matkustajakäyttöasteet olivat tyydyttävillä 74 %:n ja 78 %:n tasoilla, mutta Pohjois-Amerikassa käyttöaste jatkoi putoamistaan ja päätyi lokakuussa jo heikolle alle 60 %:n tasolle. Kokonaisuutena Finnairin lokakuun matkustajakäyttöaste alitti lokakuussa ennusteemme. Q3:lla ja viimeisillä kvartaaleilla ennen koronapandemiaa Finnairin liikevaihdon optimointimalli antoi hieman pehmeän käyttöasteen vastineeksi hyviä keskituottoja, joten liikevaihdon kannalta vaisuhko käyttöaste ei välttämättä ole huomattava ongelma.
Rahtivolyymi pysyi alamäessä, vaikka kausiluonne paranee
Lokakuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui lähes kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesta matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti ja etenkin myyty volyymi laskivat erittäin korkeasta vertailutasosta selvästi. Q4’21 oli rahdille tulikuuma globaalien toimitusketjujen ongelmista johtuneiden poikkeuksellisten volyymien sekä hintojen takia. Kuukausitasolla kehitys oli vakaampaa. Kokonaisuutena rahtimarkkinan hyvä kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa (vrt. merirahdin hintojen lasku viime aikoina).
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin lokakuun liikenneraportti oli matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta marginaalisesti ennusteitamme heikompi, kun taas matkustajakäyttöasteen osalta alitus oli hieman suurempi. Kuukausitason kehityksestä ei mielestämme myöskään ole havaittavissa selkeitä merkkejä patoutuneen kysynnän purkautumista tai toisaalta kuluttajien paineessa olevan ostovoiman negatiivisista kysyntävaikutuksista. Emme tehneet raportin myötä muutoksia Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 45,31 | 14,55 |