Finnairin marraskuun liikenneraportti peilasi kuukauden hiljaista kausiluonnetta
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Pandemian kuristusotteesta irti päässeillä Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Kotimaan alueilla dynamiikka oli jälleen melko normaalia. Aasian osin kireistä matkustusrajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta johtuen vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot (ts. ei sis. vuokrattua kapasiteettia) ovat silti vielä kaukana, sillä yhtiön marraskuun matkustajamäärä olivat 70 % ja myyty volyymi 64 % marraskuun 2019 toteutumista. Suhteessa lokakuuhun matkustajamäärät ja volyymit laskivat karkeasti 10 %, normaalia liiketoiminnan kausiluonteisuutta sekä yhtä alhaisempaa lentopäivien määrää heijastellen. Marraskuussa numeroita nakersi myös matkustamohenkilökunnan yhden vuorokauden lakko.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti heikosta vertailukaudesta
Maantieteellisistä alueista Aasian liikenne on maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä osin myös Koillis-Aasian maiden (etenkin Kiina) koronarajoituksista. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui, mutta Tukholmasta Pohjois-Amerikkaan suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun lopussa painoi luvut selvään alamäkeen kuukausitason vertailussa. Euroopan ja myös kotimaan liikenteet kasvoivat myös selvästi heikosta vertailukaudesta. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme niukasti Euroopassa ja selvemmin Pohjois-Amerikassa sekä Kotimaassa. Aasiassa luvut olivat hieman odotuksiamme paremmat. Kokonaisuutena matkustajamäärät ja myydyt volyymit jäivät marraskuussa hieman ennusteitamme lakon vaikutuksestakin oikaistuna.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta kriittinen matkustajakäyttöaste oli marraskuussa 71 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste jäi yhä melko selvästi marraskuussa pidemmän ajan keskiarvojen alapuolelle ja alitti ennusteemme. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi 68 %:n käyttöasteeseen marraskuussa, mikä on alueelle mielestämme kohtuullinen taso. Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa käyttöasteet olivat kaukoliikennealueille vaatimattomassa 66-68 %:n haarukassa. Euroopassa matkustajakäyttöaste oli kohtuullisella 76 %:n tasolla. Kokonaisuutena Finnairin matkustajakäyttöaste alitti marraskuussa ennusteemme lievästi. Q3:lla ja viimeisillä kvartaaleilla ennen koronapandemiaa Finnairin liikevaihdon optimointimalli antoi hieman pehmeän käyttöasteen vastineeksi hyviä keskituottoja, joten Finnairin kannattavuuden kannalta vaisuhko käyttöaste ei välttämättä ole huomattava ongelma.
Rahtivolyymi pysyi alamäessä, vaikka kausiluonne paranee
Marraskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui lähes kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti ja etenkin myyty volyymi laskivat erittäin korkeasta vertailutasosta selvästi. Q4’21 oli lentorahdille tulikuuma globaalien toimitusketjujen ongelmista johtuneiden poikkeuksellisten volyymien sekä hintojen takia. Kuukausitasolla rahdin kehitys oli sen sijaan maltillisen positiivista, mikä peilaa arviomme mukaan rahtimarkkinoiden kausiluonnetta. Kokonaisuutena rahtimarkkinan hyvä kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa (vrt. merirahdin hintojen lasku viime aikoina).
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin marraskuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta hieman ennusteitamme heikompi. Kuukausitason kehitys vastasi mielestämme jokseenkin Finnairin normaalia kausiluonteisuutta. Siten raportista ei mielestämme myöskään ole havaittavissa konsernitasolla selkeitä merkkejä patoutuneen kysynnän purkautumisesta tai toisaalta kuluttajien paineessa olevan ostovoiman negatiivisista kysyntävaikutuksista. Emme tehneet raportin myötä muutoksia Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 46,29 | 14,86 |