Finnairin matkustajavolyymin kehitys oli odotuksiamme vaisumpaa tammikuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa tammikuulta. Koronaviruksen leviäminen ja Aasian kireät matkustusrajoitukset kuristavat Finnairia yhä voimalla ja volyymien toipumiseen tuli omikronvariantin ja kausitekijöiden takia kuukausitasolla takapakkia. Vertailukaudella tilanne oli huomattavasti vaikeampi ja Finnair pystyi nostamaan kapasiteettiaan rajusti suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot ovat tietenkin vielä kaukana ja tammikuussa toipumistahti jäi odotuksistamme, vaikka osasimmekin odottaa pientä takapakkia yllä mainittujen tekijöiden ajamana.
Volyymit kasvoivat merkittävästi vertailukaudesta, mutta joulukuusta otettiin takapakkia
Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä rajallista, vaikka Thaimaan ja USA:n matkustusrajoitusten löystyminen piti sekä Aasiassa että Pohjois-Amerikassa volyymit viime vuoden hyvin matalia tasoja ylempänä. Euroopan ja Kotimaan liikenne kasvoi merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta, mutta kuukausitasolla väliaikaisesti kiristyneet matkustusrajoitukset (ml. Suomen sisärajavalvonta), koronahuolet ja kausitekijät pudottivat volyymejä tuntuvasti joulukuusta. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit ylittävät lievästi ennusteemme Aasiassa ja Kotimaassa, mutta Pohjois-Amerikan ja etenkin Euroopan numerot jäivät odotuksiamme heikommiksi.
Finnairin matkustajakäyttöasteet olivat liiketoiminnan normaaliin luonteeseen peilattuna yhä erittäin matalia. Tammikuussa saavutettu 45 %:n matkustajakäyttöaste alitti etenkin Euroopan ja Kotimaan ajamana ennusteemme. Kaukoreittien matkustajakäyttöasteet olivat sen sijaan noin odotustemme mukaisilla ja absoluuttisesti matalilla tasoilla tammikuussa.
Rahti raportoi jälleen hyvistä numeroista tammikuun kausiluonne huomioiden
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat tammikuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyi etenkin vuositasolla selvässä kasvussa, mutta kuukausitasolla volyymit putosivat osin kausitekijöidenkin ajamana hieman. Kokonaisuutena rahtimarkkinan vahva kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi paikata vain rajallisesti matkustajaliikenteen yhä hankalaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja vallitsevat korkeat rahtihinnat huomioiden. Lisäksi väkevä rahtikysyntä avittaa mielestämme hieman Aasian matkustajaliikenteen ylläpitoa ja ylösajosuunnitelmaa.
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin tammikuun liikenneraportti oli hieman odotuksiamme heikompi, mutta välittömiä muutospaineita ei Q1:n jo melko maltillisiin ennusteisiimme aiheuta. Tämänhetkisen arviomme mukaan lentomatkustamisen kysynnän ja vastaavasti Finnairin kapasiteetin kasvu hidastuvat kuukausitason vertailussa Q1:n ajaksi kausiluonteiset syyt, Aasian pitkittyneen matkustusrajoitukset ja muutenkin hankala koronatilanne (ml. sairastumisista johtuvat lentojen peruutukset). Odotamme toipumisen kiihtyvän taas Q2:lla. Tammikuun raportti ei mielestämme muuta oleellisesti tilannekuvaa.
Lyhyen ajan näkymää suurempi merkitys Finnairille on mielestämme kuitenkin pandemian kestolla, jonka suhteen lievähköltä pääosin vaikuttava omikron-variantti ja viime aikainen rajoitusten purku Euroopassa ovat antaneet helpotuksen merkkejä. Koronatilannetta on kuitenkin etenkin Finnairille kriittisten Aasian maiden osalta vielä hyvin vaikea ennakoida ja siten näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on yhä äärimmäisen heikko. Emme tee tammikuun liikenneraportin takia muutoksia näkemykseemme Finnairista.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 728,9 | 1 961,6 |
kasvu-% | −73,23 % | −12,10 % | 169,11 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −500,6 | −57,1 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −68,68 % | −2,91 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,11 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 20,75 |