Finnairin matkustajavolyymin toipuminen jatkui marraskuussa, rahdilla taas väkevä kuukausi
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Koronaviruksen leviäminen ja osin kireät matkustusrajoitukset kuristavat Finnairia yhä rajusti, mutta yhtiö jatkoi marraskuussa kapasiteettinsa ylösajoa kaikilla liikennealueilla. Vertailukaudella tilanne oli huomattavasti vaikeampi ja Finnair pystyi nostamaan kapasiteettiaan selvästi suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot ovat tietenkin vielä erittäin kaukana, mutta marraskuussa toipumistahti ylitti hieman matalat odotuksemme.
Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä hyvin marginaalista, vaikka Thaimaan ja USA:n matkustusrajoitusten löystyminen nosti sekä Aasiassa että Pohjois-Amerikassa volyymejä suhteessa edelliseen kvartaaliin ja vertailukauteen. Euroopan liikenne kasvoi merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta, mutta lokakuusta numerot putosivat lievästi lähinnä kausiluonteisten syiden takia (marraskuu on vuoden heikoimpia kuukausia matkustajakysynnälle). Kotimaassa volyymit kiihdyttivät kuitenkin reippaaseen kasvuun, mikä indikoi etenkin Lapin talvimatkailukauden lähteneen mukavasti käyntiin. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit ylittävät lievästi ennusteemme Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa ja selvemmin kotimaassa. Euroopan numerot olivat taas hieman odotuksiamme alempana.
Finnairin matkustajakäyttöasteet olivat yhä erittäin matalia kaukoreittien kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten. Saavutettu 47 %:n matkustajakäyttöaste oli odotustemme mukainen. Kotimaassa käyttöaste pysyi etenkin historiallisiin toteumiin nähden hyvällä noin 70 %:n tasolla. Myös Euroopassa saavutettu 74 %:n matkustajakäyttöaste oli mielestämme olosuhteisiin nähden tyydyttävä, vaikka kausitekijät ja kapasiteetin kasvu rokottivatkin käyttöastetta suhteessa lokakuuhun.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat marraskuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyi etenkin vuosi- ja myös kuukausitasolla selvässä kasvussa. Rahtivolyymit ylsivät korona-ajan parhaalle tasolleen jälleen marraskuussa rahdin laaja-alaisesti erinomaisen kysyntätilanteen ansiosta. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi paikata vain rajallisesti matkustajaliikenteen yhä varsin vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja vallitsevat korkeat rahtihinnat huomioiden. Lisäksi väkevä rahtikysyntä avittaa mielestämme hieman Aasian matkustajaliikenteen ylläpitoa ja ylösajosuunnitelmaa.
Kokonaisuutena Finnairin marraskuun liikenneraportin olivat matkustajaliikenteen volyymien osalta odotuksiamme hieman parempia, kun taas matkustajaliikenteen käyttöaste ja rahtivolyymit olivat linjassa ennusteidemme kanssa. Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme marraskuun liikenneraportti ei arviomme mukaan aiheuta huomattavia muutospaineita kumpaankaan suuntaan. Olemme jo odottaneet Finnairin Q4:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti olevan noin edelliskvartaalin tasolla.
Tämänhetkisen arviomme mukaan lentomatkustamisen kysynnän ja vastaavasti Finnairin kapasiteetin kasvu hidastuvat kuukausitason vertailussa talven aikana, minkä taustalla ovat Euroopan koronatilanteen hankaloituminen ja kausiluonteiset syyt. Marraskuun raportti ei mielestämme muuta oleellisesti tätä viime viikkoina hieman heikentynyttä tilannekuvaa. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin yhä äärimmäisen heikko, sillä sen määrää etenkin matkustusrajoitusten purkamisen aikataulu ja mittakaava (erityisesti Aasiassa), jotka ovat taas riippuvaisia globaalista pandemiatilanteesta. Emme tee marraskuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 728,9 | 1 961,6 |
kasvu-% | −73,23 % | −12,10 % | 169,11 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −500,6 | −57,1 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −68,68 % | −2,91 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,11 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 20,75 |