Finnairin matkustajavolyymin toipuminen oli joulukuussa odotuksiamme ripeämpää
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Koronaviruksen leviäminen ja Aasian kireät matkustusrajoitukset kuristavat Finnairia yhä voimalla, mutta yhtiö jatkoi joulukuussa kapasiteettinsa ylösajoa kaikilla liikennealueilla. Vertailukaudella tilanne oli huomattavasti vaikeampi ja Finnair pystyi nostamaan kapasiteettiaan rajusti suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot ovat tietenkin vielä kaukana, mutta joulukuussa volyymien toipumistahti ylitti odotuksemme melko selvällä marginaalilla. Arviomme mukaan globaalin koronatilanteen paheneminen ja omikron-variantin leviäminen ei näkynyt oleellisesti vielä Finnairin joulukuun luvuissa vaan vaikutuksia päästään arvioimaan vasta tammikuun datan pohjalta.
Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä rajallista, vaikka Thaimaan ja USA:n matkustusrajoitusten löystyminen nosti sekä Aasiassa että Pohjois-Amerikassa volyymit pandemia-ajan selvästi korkeimmalle tasolleen. Pohjois-Amerikassa patoutuneen kysynnän purkautuminen ja Tukholmasta aloitettu liikenne nostivat matkustajamäärän sekä kapasiteetin jopa vuoden 2019 joulukuun yläpuolelle. Euroopan liikenne kasvoi merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta, mutta kuukausitasolla kulmakertoimen toipuminen oli jo maltillista. Kotimaassa volyymit jatkoivat räväkkää kasvua, mikä indikoi etenkin Lapin talvimatkailukauden lähteneen erittäin mukavasti käyntiin. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit ylittävät lievästi ennusteemme Aasiassa, Pohjois-Amerikoissa sekä Kotimaassa. Euroopassa numerot sen sijaan jäivät odotuksiamme alemmas.
Finnairin matkustajakäyttöasteet olivat liiketoiminnan normaaliin luonteeseen peilattuna yhä erittäin matalia. Joulukuussa saavutettu 54 %:n matkustajakäyttöaste ylitti kuitenkin kaukoreittien ajamana ennustemme. Euroopassa ja Kotimaassa käyttöasteet jäivät ennusteistamme ja edelliskuukaudesta. Tämä kuvastaa mielestämme edelleen etenkin Aasian liikenteen tärkeää roolia Finnairin kokonaisuudessa. Arviomme mukaan lyhyen matkan liikenteessä kapasiteetin selvä nostaminen käyttöasteista tinkimättä on Finnairille vaikeaa ennen kuin Aasian päätä saadaan kunnolla auki (ts. matkustusrajoitukset höllentyvät).
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat joulukuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyi etenkin vuositasolla selvässä ja kuukausitasolla maltillisessa kasvussa. Rahtivolyymit ylsivät korona-ajan parhaalle tasolleen jälleen joulukuussa rahdin laaja-alaisesti erinomaisen kysyntätilanteen ansiosta. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi paikata vain rajallisesti matkustajaliikenteen yhä hankalaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja vallitsevat korkeat rahtihinnat huomioiden. Lisäksi väkevä rahtikysyntä avittaa mielestämme hieman Aasian matkustajaliikenteen ylläpitoa ja ylösajosuunnitelmaa.
Kokonaisuutena Finnairin joulukuun liikenneraportti oli odotuksiamme parempi. Finnairin Q4:n tulosennusteisiimme joulukuun liikenneraportti voi aiheuttaa lieviä nostopaineita. Lähtökohtaisesti odotamme kuitenkin Finnairin osuvan ohjeistukseensa, jonka mukaan yhtiön Q4:n liiketappio on noin edelliskvartaalin tasolla. Päivitämme Finnairin Q4:n ennusteemme viimeistään ennakkokommenttimme julkaisemisen yhteydessä helmikuussa.
Tämänhetkisen arviomme mukaan lentomatkustamisen kysynnän ja vastaavasti Finnairin kapasiteetin kasvu hidastuvat kuukausitason vertailussa talven aikana, minkä taustalla ovat globaalin koronatilanteen hankaloituminen ja kausiluonteiset syyt. Joulukuun raportti ei mielestämme muuta oleellisesti tätä viime viikkoina heikentynyttä tilannekuvaa. Lyhyen ajan tilannetta suurempi merkitys on mielestämme kuitenkin pandemian kestolla, johon liittyvää dynamiikkaa nopeasti leviävä mutta mahdollisesti lievemmän taudin aiheuttava omikron-variantti voi muuttaa. Omikroniin liitännäisistä tietyistä positiivisista skenaarioista huolimatta näkyvyys koronatilanteeseen ja siten lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin yhä äärimmäisen heikko. Emme tee joulukuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.11.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 728,9 | 1 961,6 |
kasvu-% | −73,23 % | −12,10 % | 169,11 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −500,6 | −57,1 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −68,68 % | −2,91 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,11 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 21,42 |