Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.
Etsi
Käyttäjätili

Hei!

Luo ilmainen tili jotta voit seurata yrityksiä, osallistua foorumin keskusteluun sekä kommentoida meidän sisältöä. Valitse sinulle sopivin tili.

Oliko sinulla jo tili?

Kirjaudu sisään
Yhtiö: Finnair
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 6.75 EUR
Kurssi: 6.13 EURKurssi hetkellä: 9.10.2019 - 6:04

Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa syyskuulta. Finnairin matkustajamäärä kasvoi syyskuussa vertailukaudesta 10 % 1 279 700 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 9 %. Yhtiön kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä joulukuussa, helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet. Lyhyen matkan syöttöliikenteessä kapasiteettia nostivat muutokset verkostossa sekä lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa.

Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti syyskuussa viidettä kuukautta peräkkäin kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 10 %. Strategisella painopistealueella Aasiassa syyskuun volyymikasvu oli kapasiteetin kasvuun nähden vaisuhkolla tasolla 4 %:ssa. Finnair kommentoi kysynnän heikentyneen etenkin Euroopasta Aasiaan päin, mihin arviomme mukaan ovat osaltaan vaikuttaneet Hong Kongin levottomuudet. Pienemmän Pohjois-Amerikan alueen volyymi pomppasi syyskuussa jälleen 41 % todennäköisesti erittäin hyvin vetäneiden uuden Los Angelesin reitin ja San Francison lisävuorojen ansiosta. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 12 %:n tasolla, vaikka kapasiteetin kasvu pysyi alueella maltillisena (Euroopan kapasiteetti syyskuussa +4 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi syyskuussa markkinaosuuden voittamista Euroopan reiteillä ainakin Norwegianilta sekä luultavasti myös muilta pelureilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi syyskuussa 5 %. Siten syyskuu sujui volyymien valossa Finnairilta matkustajaliikenteessä mielestämme hyvin Aasiaa lukuun ottamatta.

Rahdin osalta syyskuun raportti oli elokuun tavoin kaksijakoisempi. Finnairin syyskuun rahtivolyymin 11 %:n kasvu on hyvä lukema, mutta myös syyskuussa myyty rahtivolyymi kasvoi kapasiteettia hitaammin (rahtikapasiteetti syyskuussa +14 %). Maailmankaupan hidastumisesta kumpuava rahtikysynnän supistuminen heijastui yhtiön mukaan edelleen etenkin Aasiaan, joka on Finnairin ylivoimaisesti tärkein rahtimarkkina. Lisäksi yhtiö raportoi hintapaineista rahdissa. Näin ollen kommentit rahdin suhteen olivat jossain määrin huolestuttavia, mutta erityisen yllättävinä emme niitä pidä viime aikojen makrodatan jäljiltä.

Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi syyskuussa 1,0 %-yksikköä noin 82 %:iin. Saavutettu käyttöastetaso on mielestämme Finnairille melko hyvä kapasiteetin ripeä kasvu ja syyskuun kohtalainen kausiluonne huomioiden. Matkustajakäyttöaste laski peräti 5 %-yksikköä ja putosi vaisulle tasolle 81 %:iin Aasiassa. Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöaste kohosi peräti 11 %-yksikköä. Myös Eurooppa ja Kotimaa ylsivät vahvoihin noin 6 %-yksikön parannuksiin matkustajakäyttöasteessa syyskuussa. Euroopassa saavutettu 82 %:n matkustajakäyttöaste oli mielestämme myös absoluuttisesti hyvä lukema syyskuulle. Kotimaassa käyttöaste oli parannuksesta huolimatta tyydyttävällä tasolla 70 %:ssa, mikä johtuu rakenteellisista syistä.

Finnairin matkustajamäärän kasvu oli syyskuussa hieman odotuksiamme nopeampaa, mutta kapasiteetin, volyymien ja matkustajakäyttöasteen kehitys oli hyvin linjassa ennusteidemme kanssa. Näin ollen syyskuun raportin kokonaiskuva oli mielestämme melko neutraali. Heinäkuun ja elokuun hyvien raporttien ansiosta Finnairin koko Q3:n liikennedata oli lievästi odotuksiamme parempaa, joskin tuloksen muodostumisen kannalta arviomme mukaan tärkeän Aasian heikkous laimentaakin lievästi odotuksiamme parempaa volyymien kehitystä osin. Suoria muutoksia näkemykseemme yhtiöstä kvartaalin liikenneraportit eivät kuitenkaan ole luoneet.

Käy kauppaa. (Finnair)

Finnair on maailman pisimpään toimineita lentoyhtiöitä. Finnairin reittiverkosto yhdistää Aasian, Pohjois-Amerikan ja Euroopan pohjoiset alueet Helsinki-Vantaan kotikentän kautta. Sen toiminta perustuu laatuun, luotettavuuteen ja turvallisuuteen sekä pohjoismaisesta puhtaasta luonnosta inspiraationsa saaneeseen muotoiluun. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille selvän kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian mega-kaupunkien välillä kulkevat Helsingin kautta.

Tunnusluvut 2018 2019e 2020e
Liikevaihto 2 849,7 3 081,3 3 243,8
- kasvu-% 11,0% 8,1% 5,3%
Liikevoitto (EBIT) 256,3 155,6 172,6
- EBIT-% 9,0% 5,0% 5,3%
EPS (oik.) 0,43 0,38 0,44
Osinko 0,27 0,22 0,26
P/E (oik.) 16,5 16,2 14,1
EV/EBITDA 3,1 3,6 3,7
Osinkotuotto-% 3,9% 3,6% 4,2%
Uusimmat ennusteet