Finnair julkisti liikennetietoraporttinsa kausiluonteisesti matkustajaliikenteessä hiljaiselta tammikuulta. Pandemian kuristusotteesta irti päässeillä alueilla dynamiikka oli jälleen melko normaalia, mutta vielä tammikuussa kiinni ollut Kiinan markkina ja Venäjän ylilentokielto jarruttivat Finnairia selvästi. Suhteessa joulukuuhun matkustajamäärät ja volyymit olivat vakaat jokseenkin normaalia liiketoiminnan kausiluonteisuutta heijastellen.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti heikosta vertailukaudesta
Aasian liikenne jatkui Venäjän ylilentokiellosta huolimatta toipumistaan, kun Kiinaa lukuun ottamatta avainmarkkinat avautuivat. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui, mutta Tukholmasta Pohjois-Amerikkaan suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun lopussa painoi alueen luvut selvään alamäkeen vuositason vertailussa. Euroopan uuden Lähi-idän alueen ja myös Kotimaan liikenteet kasvoivat selvästi heikosta vertailukaudesta. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mutta Aasian, Kotimaan ja Lähi-idän luvut ylittivät ennusteemme.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta kriittinen matkustajakäyttöaste oli tammikuussa 72 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste jää yhä melko selvästi tammikuun pidemmän ajan keskiarvojen alapuolelle, mutta osui ennusteeseemme. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi 66 %:n käyttöasteeseen tammikuussa, mikä on alueelle mielestämme kohtuullinen taso. Aasiassa matkustajakäyttöaste ilahduttavasti kohosi jo lähelle tammikuun normaalia tasoa 75 %:iin, mutta Pohjois-Amerikalle saavutettu 65 %:n käyttöaste oli vaisu. Euroopan ja Lähi-idän matkustajakäyttöasteet olivat tammikuulle tyydyttävillä 72 %:n ja 74 %:n tasoilla. Q3’22:lla ja viimeisillä kvartaaleilla ennen koronapandemiaa Finnairin liikevaihdon optimointimalli antoi hieman pehmeän käyttöasteen vastineeksi hyviä keskituottoja, mikä on arviomme mukaan voinut paikata osin Finnairin taloudellisten numeroiden muodostumisen näkökulmasta hieman vanhoja aikoja vaisumpaa matkustajakäyttöastetta myös tammikuussa.
Rahtivolyymi pysyi selvässä alamäessä vuositasolla markkinan normalisoituessa
Tammikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui käytännössä kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasiassa Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti ja etenkin myyty volyymi laskivat erittäin korkeasta vertailutasosta selvästi. Vertailukausi oli lentorahdille tulikuuma globaalien toimitusketjujen ongelmista johtuneiden poikkeuksellisten volyymien sekä hintojen takia. Kuukausitasolla myydyt rahtivolyymit myös laskivat hieman, mutta tämä peilaa rahtiliiketoiminnan normaalia kausiluonteisuutta. Kokonaisuutena rahtimarkkinan hyvä kysyntä vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti jo normalisoituneet selvästi (vrt. merirahdin hintojen lasku viime aikoina).
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin tammikuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta jokseenkin ennusteidemme mukainen. Kuukausitason kehitys vastasi mielestämme jokseenkin Finnairin normaalia kausiluonteisuutta. Siten raportista ei mielestämme myöskään ole havaittavissa konsernitasolla selkeitä merkkejä patoutuneen kysynnän purkautumisesta tai toisaalta kuluttajien paineessa olevan ostovoiman negatiivisista kysyntävaikutuksista. Emme tehneet raportin myötä muutoksia Finnairin Q1:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 47,27 | 15,18 |