Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
    • Transkriptit
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Nora AI
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Finnairin volyymit jäivät hieman odotuksistamme kesäkuussa

– Tommi SaarinenAnalyytikko
Finnair

Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa kesäkuulta. Matkustajaliikenteen luvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, mutta myytyjen henkilökilometrien ennusteistamme kesäkuun kehitys jäi hieman. Raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutospaineita Finnairin ennusteisiimme.

Matkustajakäyttöaste toipumassa, mutta edelleen alle pandemiaa edeltävän tason

Aasian liikenne oli yhä maltillista johtuen erityisesti Venäjän ylilentokiellosta (matkustajamäärä 47 % vs. kesäkuu 2019). Pohjois-Amerikan alueella Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa piti alueen luvut selvässä alamäessä vuositason vertailussa. Euroopan ja Kotimaan liikenteen kasvu maltillistui alkuvuoden kaksinumeroisista kasvuluvuista. Uuden Lähi-idän alueen volyymit kasvoivat Qatar Airways -yhteistyön sekä rauhallisen vertailukauden myötä. Yhden lentopäivän enemmän sisältäneeseen toukokuuhun verrattuna kesäkuun Euroopan, Pohjois-Amerikan, Aasian ja Lähi-Idän matkustajavolyymit ja myydyt volyymit olivat hieman korkeampia, kun taas Kotimaassa matkustajamäärät ja myydyt volyymit supistuivat kuukausitasolla.

Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 81 %:ssa kesäkuussa, ja saavutettu matkustajakäyttöaste oli vajaan 2 %-yksikköä ennusteemme yläpuolella. Perinteisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi vahvaan 76 %:n matkustajakäyttöasteeseen. Euroopassa käyttöaste oli kesäkuulle tavanomaisella 84 %:n tasolla ja Aasiassa kaukoliikennealueelle tyydyttävällä 77,5 %:n tasolla. Pohjois-Amerikan (83 %) ja Lähi-idän (74 %) %:n matkustajakäyttöastetasot olivat odottamaamme vahvemmat. Finnairin melko uusi liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina toistuvasti historiaan suhteessa hieman pehmeiden matkustajakäyttöasteiden vastineeksi erittäin hyviä keskituottoja.

Rahtivolyymi vahvistui selvästi vaatimattomasta vertailukaudesta

Kesäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista. Rahtipuolen kapasiteetti nousi matkustajalentojen mukana 35 % vertailutasosta, kun taas volyymi kasvoi 22,5 % suhteessa vertailulukuihin. Kuukausitason vertailussa rahdin kehitys oli sen sijaan lievästi positiivista volyymien osalta. Kokonaisuutena rahtimarkkinan terve kysyntätilanne vaikuttaa jatkuneen kesäkuussa eri arvoketjujen varastojen laskusyklistä huolimatta ja rahtihinnat ovat selvästi normalisoituneet.

Raportti ei aiheuta välittömiä muutospaineita ennusteisiimme

Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun liikenneraportti oli matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta jossain määrin ennusteitamme heikompi, kun taas matkustajakäyttöaste oli hieman ennusteitamme vahvempi. Toistaiseksi raportti ei kuitenkaan aiheuta välittömiä muutostarpeita Finnairin Q2:n tai lähiaikojen ennusteisiimme.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut04.05.2023

202223e24e
Liikevaihto2 356,63 028,03 020,9
kasvu-%181,1 %28,5 %−0,2 %
EBIT (oik.)−163,9163,2184,0
EBIT-% (oik.)−7,0 %5,4 %6,1 %
EPS (oik.)−5,520,690,65
Osinko0,000,000,00
Osinko %
P/E (oik.)neg.4,54,8
EV/EBITDA11,12,32,0

Foorumin keskustelut

Tässä on Antin ja Kaisan kommentit Finnairin marraskuusta. Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Raportti oli ...
8.12.2025 klo 8.18
- Sijoittaja-alokas
1
Hyvää huomenta Finnairilta! Marraskuun liikennetiedot ovat nyt julki. Yleisesti ottaen volyymit pysyivät vakaina vuodentakaiseen nähden. Pohjois...
5.12.2025 klo 7.14
- Emilia Rannanniemi
4
Tässä on Antilta ja Kaisalta uusi yhtiöraportti. Finnair hakee uudella strategiakaudella selkeää kasvuvetoista marginaalien nostoa ja vahvisti...
4.12.2025 klo 5.49
- Sijoittaja-alokas
2
Finnairin toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoi yhtiön liiketoiminnasta Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Finnair sijoituskohteena | Sijoittaja...
28.11.2025 klo 19.56
- Sijoittaja-alokas
2
Ilo olisi lyhyt, sillä tuolla sopimuksella siellä alkaa uusi sota muutaman vuoden jälkeen. Järkevämpi lähteä siitä, että ilmatila ei ole aukeamassa...
21.11.2025 klo 12.05
- Torniojaws
4
Tästä eri mieltä. Tuo sopimus on todennäköisesti paras, mitä voi toivoa. Menee geopolitiikka-ketjujen aiheeseen mutta tässä voi vain todeta,...
21.11.2025 klo 11.26
- TZ
0
Eihän nyt näytä siltä, että sinne olisi tulossa rauha? Trumpin ja Venäjän toive ei ole varteenotettava rauhansopimus. Finnairin strategiapäivityksess...
21.11.2025 klo 11.21
- Mukava valkku
1
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.