Fiskars toisti tavoitteensa CMD:llä, ensi vuodelle ei odoteta orgaanista kasvua
Fiskars piti tänään lyhyen pääomamarkkinapäivän. Pari vuotta sitten julkistetut ja vuodet 2021-25 kattavat strategia ja taloudelliset tavoitteet pidettiin ennallaan, mutta yhtiö tarjosi runsaasti tarkentavia tietoja sekä nykytilanteesta että tavoitteiden saavuttamisesta. Uutena tietona yhtiö sanoi varautuvansa orgaanisesti nollakasvuun 2024 (meidän ennuste +1 %) ja kasvun palautuvan vasta 2025. Emme näe tarvetta ennustemuutoksille tässä vaiheessa. Olemme käsitelleet strategiaa ja taloudellisia tavoitteita myös keväällä julkaistussa laajassa raportissa sekä tuoreimmassa raportissamme.
Taloudelliset tavoitteet ennallaan
Fiskars piti taloudelliset tavoitteet ennallaan, tosin hieman tarkentaen muotoiluja niin että myös rahavirran ja velkaisuuden osalta katsotaan nyt vertailukelpoisia lukuja. Tavoitteet ovat:
- Liikevaihto: vuosittainen orgaaninen valuuttaneutraali kasvu noin 5 % (mid-single digit)
- Vertailukelpoinen EBIT-marginaali: noin 15 % (mid-teen), ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, vuoden 2025 loppuun mennessä
- Rahavirta: vapaa rahavirta / tilikauden tulos ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä ≥ 80 %
- Tase: nettovelka / EBITDA (liukuva 12 kk) ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä ≤ 2,5x
Vaikka Fiskars on jäänyt tavoitteista 2022-23 vaikeassa markkinassa, näemme ne edelleen hyvinä tavoitetasoina yhtiölle ja odotimmekin Fiskarsin toistavan tavoitteet. Orgaanisen kasvun suhteen ensi vuosi nähdään olevan nollatasoa ja 2025 palaavan tavoitteen mukaiseen noin 5 % kasvuun. Ennusteemme ovat hitusen positiivisempia (+1 % ja +7 %).
Marginaalitavoitteen aikataulu (2025) on sen sijaan mielestämme epärealistisen nopea ottaen huomioon, että tänä vuonna yhtiö jää ennusteillamme alle 10 %:n ja ennustamme vajaat 12 % vuodelle 2025. Näemme noin 15 % tavoitteen kuitenkin yhtiölle järkevänä, mutta 3-5 vuotta realistisempana haarukkana. 15 % liikevoittomarginaalia tavoitellaan nyt hieman korkeammalla bruttokatteella ja toisaalta korkeammilla kiinteillä kuluilla. Bruttokatteen nousu on viime vuosina tullut ja tulee jatkossakin pääosin rakenteellisilla toimilla eli yrityskaupoilla (kasteluliiketoiminnan myynti ja Georg Jensenin osto) sekä suoran kuluttajamyynnin kasvulla, jossa on korkeampi bruttokate. Näin ollen mielestämme haastavin tehtävä yhtiölle on kiinteiden kulujen lasku suhteessa liikevaihtoon, johon yhtiö pyrkii kahdella tänä vuonna julkistetulla tehostamisohjelmalla sekä tietysti 2025 alkaen kasvun kautta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 248,4 | 1 137,2 | 1 262,3 |
kasvu-% | −0,47 % | −8,91 % | 11,00 % |
EBIT (oik.) | 151,0 | 108,2 | 124,5 |
EBIT-% (oik.) | 12,10 % | 9,51 % | 9,87 % |
EPS (oik.) | 1,42 | 0,91 | 0,99 |
Osinko | 0,80 | 0,80 | 0,82 |
Osinko % | 5,20 % | 4,71 % | 4,82 % |
P/E (oik.) | 10,82 | 18,62 | 17,14 |
EV/EBITDA | 8,08 | 11,28 | 8,42 |