Isot konepajat: Euroopan rakentamisen heikkous ei muuta kohdemarkkinoiden kokonaiskuvaa
Olemme tarkastelleet isojen kotimaisten konepajojen riskiprofiileja kahdesta näkökulmasta: riippuvuus Euroopan markkinasta sekä riippuvuus rakentamisesta. Johtopäätöksemme on, että isot konepajat ovat rakenteellisesti varsin hyvin suojassa tällä hetkellä kaikkein hankalimmalta yhdistelmältä eli riippuvuudesta eurooppalaisesta rakentamisesta.
Eurooppa-riippuvuus on keskimäärin melko korkea
Konepajat raportoivat varsin väljästi liikevaihtonsa maantieteellisestä jakautumisesta ja usein maailma jaetaan vain kolmeen osaan: EMEA, Amerikat ja Aasia. Johtopäätösten teossa on hyvä muistaa, että EU vastaa noin 70 %:sta EMEA:n bkt:ta ja Yhdysvallat vastaavasti 78 %:sta Amerikoiden bkt:ta (2020). Joidenkin yhtiöiden raportoima maaryhmä ”muut” viittaa ennen kaikkea Australiaan.
Maantieteellisillä riippuvuuksilla on nykytilanteessa erityistä mielenkiintoa, koska talouden kasvuennusteet eri alueille poikkeavat toisistaan selvästi. Bloombergin konsensusennuste euroalueen kasvuksi (CAGR) vuosina 2023-2024 on vain +0,6 % kun taas ennuste Yhdysvaltojen kasvuksi on +1,5 %, Kiinan +4,7 % ja Intian +6,1 %. Tällä perusteella minkään konepajayhtiön huomattava riippuvuus Euroopan markkinoista ei ole lähiaikoina mikään ilonaihe. Graafin esittämien osuuksien perusteella Metso ja Wärtsilä olisivat tarkastelluista yhtiöistä muita paremmassa asemassa. Valmetilla projektiliiketoiminnan tuntuvan osuuden takia yhtiön liikevaihtojakauma voi muuttua vuosittain, mutta H1'23:lla Euroopan osuus saaduista tilauksista vastasi kuitenkin vuoden 2022 toteutunutta liikevaihto-osuuden tasoa.
Lähde: yhtiöt
Riippuvuus uudisrakentamisesta on sen sijaan kohtuullinen
Oheisessa kuvassa on esitetty suoraan rakentamisesta syntyvän liikevaihdon osuus kohdeyhtiöissä vuonna 2022. Riippuvuus on hyvin kohtuullinen Cargotecissa, Konecranesissa ja Wärtsilässä. Wärtsilä ei ole suoraan julkistanut riippuvuuttaan rakentamisesta, mutta yhtiön kohdemarkkinat huomioiden on riippuvuus jo luonnostaan vähäinen. Arvioimme Valmetin suoran ja myös epäsuoran riippuvuuden rakennussektorista olevan marginaalinen, sillä yhtiön asiakkaiden tuotteet päätyvät käytännössä kokonaan kuluttajavetoisiin loppukäyttöihin. Wärtsilälle syntyy epäsuoraa riippuvuutta voimalarakentamisen kautta, mutta pidämme lukua melko marginaalisena. Esimerkiksi Wärtsilälle tärkeällä Yhdysvaltojen markkinalla voimalarakentamisen osuus koko rakennussektorista on noin 6-7 %.
Lähde: yhtiöt
Euroopan rakentaminen rämpii lähiajat
Ennusteet rakennusmarkkinan kehityksestä eri alueilla ovat epäyhtenäisiä. Euroconstruct ennusti kesäkuussa Euroopan (EU-19) rakentamisen volyymimuutokseksi -1,1 % v/v vuonna 2023 ja -0,7 % v/v vuonna 2024. Emme usko, että ennustetrendi on ollut kesäkuun jälkeen nouseva, pikemminkin päinvastoin. Norjalainen Veidekke ennusti syyskuun lopussa Skandinavian (Norja, Ruotsi, Tanska) rakentamisen volyymimuutoksen olevan jopa -9 % v/v vuonna 2023 ja samoin -9 % v/v vuonna 2024. Näyttää selvältä, että rakentaminen on lähivuodet koko Euroopassa bkt-kasvua rasittava sektori ja on sen vuoksi segmentti, josta kotimaiset konepajayhtiöt eivät voi ammentaa kasvua. Esimerkiksi Yhdysvalloissa tilanne on parempi ja ennuste rakentamisen volyymikasvuksi vuodelle 2023 on +1,2 % v/v ja vuodelle 2024 +2,0 % v/v (lähde: Ed Zarenski).
Konepajat kohtuullisen hyvin suojassa
Edellä esitetyn perusteella kotimaisten konepajojen tämänhetkinen ”inhokkipiste” olisi riippuvuus Euroopan uudisrakentamisesta. Tältä osin pidämme Cargotecin, Konecranesin, Valmetin ja Wärtsilän riskejä hyvin kohtuullisina. Metson korkeahko riippuvuus rakentamisesta johtuu käytännössä kokonaan Kivenmurskaus-liiketoiminnasta. Tämänkin liiketoiminnan liikevaihdosta vain noin 1/3 tulee Euroopasta, jolloin Metso-konsernin riippuvuus nimenomaan Euroopan rakentamisesta on varsin kohtuullinen 10 %.
KONEen korkea riippuvuus uudisrakentamisesta ei tietenkään ole mikään uutinen. Eri lähteiden perusteella arviomme, että yhtiön EMEA-liikevaihdosta noin 30 %-yksikköä kertyy Euroopasta ja loput 9 %-yksikköä MEA-alueelta. Arvioimme myös, että KONEen Euroopan-liikevaihdosta vain 1/3 syntyy uuslaitemyynnistä ja loput huollosta ja modernisaatioista. Näin ollen KONEen suora riippuvuus Euroopan uudisrakentamisesta on sekin kohtuullinen ~10 %. Kokonaan toinen asia on KONEen riippuvuus Kiinan uudisrakentamisesta emmekä ota siihen tässä yhteydessä kantaa.
Kaikkiaan tarkasteltujen konepajojen riippuvuus Euroopan uudisrakentamisesta on hyvin maltillinen. Vaikka rakentamisen epäsuorat vaikutukset ulottuvat varsinaista rakentamista pidemmälle mm. rakentamisen materiaalivalmistuksen ja logistiikan kautta, on konepajoihin sijoittaneiden mielestämme hyvä muistaa suoran riippuvuuden vähäisyys eikä säikähtää liiaksi Euroopan rakentamista koskevia huonoja uutisia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille