LeadDesk H2: kasvun ja operatiivisen kannattavuuden kulmakertoimet jäivät selvästi odotuksista
LeadDesk raportoi aamulla H2’19-tuloksen. Yhtiön operatiivinen tulos jäi huomattavasti odotuksistamme, kun liikevaihdon kasvu hidastui alkuvuodesta voimakkaasti ja samaan aikaan kulut jatkoivat kasvua. Leadventure-liiketoiminnan myyntivoitto tuki hieman enemmän raportoitua tulosta ja kohdistui tuloslaskelmassa hieman eri riveille, kuin odotimme ennakkoon, mutta olemme oikaisseet taulukkoa vastaavasti. Isolla pensselillä maalattuun ohjeistukseen ei tullut muutoksia, ja yhtiö ohjeistaa ylläpitävänsä vahvaa vertailukelpoista liikevaihdon kasvua ja jatkamaan kannattavaa liiketoimintaa.
LeadDeskin liikevaihto kasvoi H2’19:lla noin 6 % vertailukaudesta 6,2 MEUR:oon, mikä jäi selvästi alle ennustamastamme +17 %:n kasvuvauhdista. Yhtiön kommenttien perusteella kansainvälinen kasvu on jatkunut vahvana, mutta kotimaassa kasvu on ollut selvästi hitaampaa vuoden toisella puoliskolla. Kannattavuuden osalta seuraamme erityisesti oikaistun käyttökatteen kehitystä, joka jäi ennusteestamme selvästi. Yhtiö raportoi H2:lta 0,6 MEUR:n oikaistun käyttökatteen (enn. 1,7 MEUR). Käyttökatemarginaali heikkeni selvästi vertailukaudesta 10 %:iin (enn. 25 %). Yhtiö raportoi liikevoittoon noin 1,8 MEUR:n myyntivoiton Leadventure Oy:n myynnistä, mikä oli hieman odotuksiamme suurempi (1,6 MEUR). Tulos ennen veroja (1,9 MEUR) ja osakekohtainen tulos (0,41 euroa) jäivät vastaavasti selvästi ennusteitamme alemmaksi (2,7 MEUR ja 0,56 euroa).
Näkymissä ei ole nopealla analyysillä nähtävissä suuria yllätyksiä, joskin kotimaan kasvun hidastuminen nousee esiin lievänä huolen aiheena. Toisaalta yhtiö kommentoi kansainvälisen myynnin kehityksen olleen odotuksia parempaa erityisesti Ruotsin ja Espanjan markkinoiden osalta, ja kansainvälisen liiketoiminnan tuovan jo yli puolet SaaS-lisenssiliikevaihdosta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.01.2020
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11,0 | 13,0 | 13,5 |
kasvu-% | 21,31 % | 17,74 % | 4,22 % |
EBIT (oik.) | 0,8 | 1,5 | 1,5 |
EBIT-% (oik.) | 7,57 % | 11,83 % | 11,33 % |
EPS (oik.) | 0,09 | 0,25 | 0,31 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 31,47 | 25,41 |
EV/EBITDA | - | 12,92 | 11,72 |