LeadDesk H2 torstaina: Vahvaa kasvua yrityskaupoilla
Asiakasviestinnän ohjelmistoja kehittävä LeadDesk julkaisee tilinpäätöstiedotteensa torstaina. Yrityskauppojen myötä yhtiö tulee raportoimaan jälleen erittäin vahvat kasvulukemat. LeadDesk on tähän asti ohjeistanut kasvuaan hyvin ylimalkaisesti, joten alkaneen vuoden kasvunäkymiä joutunee jälleen arvioimaan rivien välistä. Lähdemme hakemaan raportista tuntumaa yhtiön kasvunäkymiin sekä arvioimaan niiden tasapainoa arvostusympäristöön liittyvän epävarmuuden kanssa.
Yrityskaupat muodostavat edelleen valtaosan kasvusta
Odotamme LeadDeskin H2-liikevaihdon kasvaneen 84 % 13,9 MEUR:oon (H2’20 7,6 MEUR). Vahvasta kasvusta on vastannut erityisesti vuonna 2020 toteutetut yrityskaupat (Capricode Systems luvuissa 1.9.20 alkaen ja Loxysoft 1.1.21 alkaen) sekä kesän GetJenny-yrityskauppa (luvuissa mukana 1.8.21 alkaen). Arvioimme yrityskauppakohteiden tuoneen H2:lla vertailukauteen nähden noin 65 %:n kasvun ja orgaanisten komponenttien vastaavasti noin 19 %:n kasvun. Vuodenvaihteen ympärillä julkistetut suuret asiakassopimukset näkevät odotuksissamme liikevaihdossa vasta 2022 puolella.
Tulovirrat kasvavat kustannuksia nopeammin
Odotamme H2-kannattavuuden vahvistuneen skaalautuvan kasvun myötä ja olleen yrityskauppojen poistoista oikaistun liikevoiton tasolla 1,0 MEUR tai 7 % liikevaihdosta (H2’20 6 %) ja tuloksen ennen veroja olleen neutraalilla tasolla -0,1 MEUR (H2’20 0,3 MEUR). LeadDesk investoi kasvunsa tuottamia korkeakatteisia tulovirtoja jatkuvasti kasvunsa vahvistamiseen, joten lyhyellä tähtäimellä kasvu skaalautuu hitaammin kannattavuuteen. Kannattavuuden pysyttely neutraalina tai hetkellisesti negatiivisena kertoo lyhyellä tähtäimellä lähinnä rekrytointien onnistumisesta, eikä siten ole syy huoleen, mikäli yhtiö luo panostusten vastineeksi kasvua.
Kasvunäkymät hyvät, mutta ohjeistuksesta emme odota niille tarkempaa tukijalkaa
Vuodelle 2021 LeadDesk on ohjeistanut ylläpitävänsä vahvaa liikevaihdon kasvua ja jatkavansa kannattavaa liiketoimintaa. Yhtiön ohjeistus on tähän asti ollut suurpiirteinen ja odotamme alkaneen vuoden ohjeistuksen jatkavan tällä linjalla, joten kasvuvauhdin arvioimisen kannalta tarkkailemme erityisesti raportin muita viestejä. Erityisesti ostettujen liiketoimintojen kasvun vahvistuminen, markkinan kasvunäkymät ja yhtiön askelmerkit Ranskan markkinan avaamisessa sekä Enterprise-myynnin näkymä muodostavat alkaneen vuoden kasvun kuvaa. Kokonaisuudessaan yhtiöllä on mielestämme kuitenkin hyvät edellytykset jatkaa hyvällä tasolla olevaa kasvua myös vuonna 2022.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 13,8 | 25,9 | 31,9 |
kasvu-% | 11,69 % | 88,03 % | 23,00 % |
EBIT (oik.) | 0,4 | 2,2 | 2,6 |
EBIT-% (oik.) | 3,21 % | 8,29 % | 8,17 % |
EPS (oik.) | 0,07 | 0,28 | 0,35 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 516,20 | 28,41 | 22,64 |
EV/EBITDA | 93,96 | 12,03 | 9,12 |