LeadDesk Q1-aamutulos: Haasteet väistyivät
LeadDesk julkaisi odotuksiemme mukaisen Q1-katsauksen ja palasi kasvun tielle viime vuoden haastavan loppupuoliskon jälkeen. Yhtiön kasvu oli täysin linjassa odotuksiimme ja kannattavuus lievästi vahvempi. Katsaus ei ensisilmäyksellä tuo painetta erityisille ennustemuutoksille. Tärkeämpänä asiana katsauksessa nähtiin odottamamme askel kohti vahvempaa luottamusta LeadDeskin kykyyn toteuttaa hallitun kasvun strategiaansa.
Alkuvuonna otettiin ensimmäinen askel viime vuoden kasvukolhun oikaisuun
LeadDeskin Q1-liikevaihto kasvoi odotuksiemme mukaisesti 17 % 6,9 MEUR:oon. Kasvusta valtaosa tehtiin nähdäksemme orgaanisesti, mutta GetJenny-yrityskauppa (H1/2022 vaikutus arviolta +7 %) tuki alkuvuoden kasvua. Uskomme alkuvuoden kasvua vauhdittaneen H1:lla erityisesti vuodenvaihteessa tiedotetut tilaukset Enterprise-asiakkailta, joskin kauppojen liikevaihtovaikutus painottunee Q2:n ajalle. Toisaalta H2’21:n poikkeuksellisen korkea asiakaspoistuma on nähdäksemme vielä syönyt alkuvuoden kasvuvauhtia vertailukauteen nähden, mutta tämän vaikutus vähenee hiljalleen vuoden edetessä. Alkuvuoden kasvuluvut nähdäksemme viittaavat yhtiön toipuneen kasvukolhustaan varsin nopeasti.
Kasvukolhun vaikutukset näkyivät odotetusti edelleen kannattavuudessa
Q1-kannattavuus heikentyi odotetusti ja oli käyttökatteen tasolla 0,7 MEUR tai 10 % liikevaihdosta (Q1’21: 0,8 MEUR ja 13 %). Odotuksissamme H2’21:n heikomman kannattavuuden vaikutukset valuivat myös Q1:n puolelle, sillä LeadDeskin kulut ovat lähes puhtaasti kiinteitä. Alkuvuonna hallinnassa pysynyt kannattavuus tuo meille luottamusta yhtiön loppuvuoden kehitykseen.
Arvostus kaipaa tuekseen vahvistuvaa luottamusta paluusta hallittuun kasvuun
LeadDesk toisti katsauksessa vuoden 2022 ohjeistuksensa kasvun (Ohjeistus: liikevaihdon kasvu 13-23 %) ja kannattavuuden (Ohjeistus: positiivinen käyttökate ja liiketoiminnan rahavirta) osalta. Siten raportti ei ensisilmäyksellä aiheuta erityisiä paineita ennustemuutoksille. Viime vuoden jälkipuoliskolla LeadDeskin asiakaspoistuma oli kertaluonteisesti poikkeuksellisen korkealla ja operatiiviset luvut jäivät odotuksia heikommiksi, minkä myötä yhtiön hallitun ja laadukkaan kasvajan profiili sai selvän kolhun. Q1-raportin keskeistä antia olikin saada vahvistus odotuksellemme yhtiön paluusta kohti hallitun kasvun polkua, mikä vahvistaa luottamustamme yhtiön kasvun jatkumiselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 24,6 | 29,0 | 33,2 |
kasvu-% | 78,03 % | 18,17 % | 14,40 % |
EBIT (oik.) | 1,1 | 0,4 | 1,6 |
EBIT-% (oik.) | 4,60 % | 1,30 % | 4,81 % |
EPS (oik.) | 0,08 | −0,00 | 0,19 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 274,61 | - | 42,80 |
EV/EBITDA | 37,70 | 17,34 | 11,65 |