Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Käyttäjätili

Hei anonyymi!

Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.

Luo tili

Onko sinulla jo Inderes-tili?

Yhtiö: LeadDesk
Suositus: Lisää
Tavoitehinta: 16.00 EUR
Kurssi: 11.95 EUR
Kurssi hetkellä: 27.4.2022 - 4:45 Analyysi päivitetty: 25.2.2022

Asiakasviestinnän ohjelmistoja kehittävä LeadDesk julkaisee ensimmäisen Q1-katsauksensa ensi viikon torstaina. Odotamme Q1:llä kasvun jälleen piristyneen. Kannattavuuden arvioimme kuitenkin palautuvan hitaammin ja jääneen Q1:llä vielä heikommaksi. Yhtiön arvostus (EV/S 2,5x) on kasvupettymyksen jälkeen edelleen alamaissa. Nähdäksemme Q1-raportissa yhtiön onkin tärkeä ottaa askelia kohti hallitun kasvun polkua, minkä näemme keskeiseksi ajuriksi yhtiön arvostuksen vahvistumiselle. LeadDesk ei ole julkaissut Q1-vertailulukuja, joten käsittelemme Q1-odotuksiamme pääasiassa koko H1:n ennusteidemme kautta.

Odotuksissa ensimmäinen askel viime vuoden kasvukolhun oikaisuun

LeadDesk raportoi ensimmäistä kertaa kvartaalitasolla. Puuttuvien vertailulukujen takia kiinnitämme raportissa huomiomme absoluuttisen liikevaihdon sijaan suhteelliseen kasvuun. Odotamme LeadDeskin Q1-liikevaihdon kasvaneen 6,9 MEUR:oon. H1-tasolla ennustamme liikevaihdon kasvavan 17 % kesän GetJenny-yrityskaupan (H1/2022 vaikutus arviolta +7 %) tuella. Uskomme kasvua vauhdittavan H1:lla erityisesti vuodenvaihteessa tiedotetut tilaukset Enterprise-asiakkailta, joskin kauppojen liikevaihtovaikutus painottunee Q2:n ajalle. H2’21:n poikkeuksellisen korkea asiakaspoistuma on syönyt myös alkuvuoden kasvuvauhtia vertailukauteen nähden, mutta tämän vaikutus vähenee hiljalleen vuoden edetessä. Ennustamme LeadDeskin kasvavan kuluvana vuonna 18 % ja odotamme kasvun (ohjeistus: 13-23 %) painottuvan vahvemmin loppuvuoteen.

Kasvukolhun vaikutukset näkyvät edelleen kannattavuudessa

Kannattavuuden ennusteisiimme liittyy tavanomaista enemmän epävarmuutta, sillä Q1-luvut saadaan yhtiöltä ensimmäistä kertaa. Odotamme Q1-kannattavuuden heikentyneen ja olleen yrityskauppojen poistoista oikaistun liikevoiton tasolla -0,1 MEUR tai -1 % liikevaihdosta. Odotuksissamme H2’21:n heikomman kannattavuuden vaikutukset ovat valuneet myös Q1:n puolelle, sillä LeadDeskin kulut ovat lähes puhtaasti kiinteitä. Kannattavuuden vahvistuminen on siten nähdäksemme kasvun takana ja painottuu odotuksissamme loppuvuoteen. Koko vuoden osalta odotamme kannattavuuden kääntyvän positiiviseksi (ohjeistus: positiivinen käyttökate ja liiketoiminnan rahavirta).

Arvostus kaipaa tuekseen vahvistuvaa luottamusta paluusta hallittuun kasvuun

Viime vuoden jälkipuoliskolla LeadDeskin asiakaspoistuma oli kertaluonteisesti poikkeuksellisen korkealla. Tämän myötä selvästi odotuksista jääneen kasvun ja kannattavuuden myötä LeadDeskin hallitun ja laadukkaan kasvajan profiili sai selvän kolhun. Yhtiön arvostus on pitkälti tämän seurauksena pudonnut sen pörssihistorian matalimmille tasoille (2022e EV/S 2,5x). Arvostuksen vahvistuminen vaatiikin mielestämme markkinan luottamuksen palauttamista. LeadDeskin ydintuotteiden kilpailukyky, asiakashankinnan kyvykkyydet ja markkinan vahvat kasvunäkymät ovat ennallaan, joten nähdäksemme yhtiöllä on luottamuksen palautukseen edellytykset. Q1-katsauksessa haluammekin nähdä, ottiko yhtiö alkuvuonna askeleen tähän suuntaan.

Käy kauppaa. (LeadDesk)

Analyytikko / Kirjoittaja

Antti Luiro

Antti Luiro

Analyytikko

Lisätiedot
Frans-Mikael Rostedt

Frans-Mikael Rostedt

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2021 2022e 2023e
Liikevaihto 24,6 29,0 33,2
- kasvu-% 78,0% 18,2% 14,4%
Liikevoitto (EBIT) -1,0 -2,0 -0,8
- EBIT-% -4,0% -7,0% -2,4%
EPS (oik.) 0,08 0,00 0,19
Osinko 0,00 0,00 0,00
P/E (oik.) 274,6 -3 532,4 62,2
EV/EBITDA 37,7 24,5 16,6
Osinkotuotto-% 0,0% 0,0% 0,0%
Uusimmat ennusteet

LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteet Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa ja Espanjassa.