Asiakasviestinnän ohjelmistoja kehittävä LeadDesk julkaisee Q2-katsauksensa ensi torstaina. Odotamme kasvun pysytelleen edelleen alkuvuoden tasolla. Kannattavuuden arvioimme kuitenkin vielä kärsivän vaikeasta edellisvuoden lopetuksesta. Yhtiön arvostus (EV/S 2,1x) on viime vuoden lopun kasvupettymyksen jälkeen edelleen alamaissa ja uutta luottamusta yhtiön kasvuvauhdin kestävyyteen vielä kerätään. Askelmerkkejä tähän on kuitenkin tarjolla, mikäli yhtiön ohjeistus pitää pintansa ja kasvunäkymä säilyy talouden epävarmuudesta huolimatta hyvänä. Seuraammekin raportissa erityisesti näiden komponenttien kehitystä.
Odotuksissa jälleen askel viime vuoden kasvukolhun oikaisuun
Odotamme LeadDeskin Q2-liikevaihdon kasvaneen 16,5 % 7,2 MEUR:oon. Arvioimme vuoden takaisen GetJenny-yrityskaupan tuoneen kasvuun vielä Q2:lla noin 7 %-yksikön piristeen. Arvioimme kauden orgaanista kasvua tukeneen erityisesti vuodenvaihteessa tiedotetut tilaukset Enterprise-asiakkailta. H2’21:n merkittävä asiakaspoistuma on syönyt myös alkuvuoden kasvuvauhtia vertailukauteen nähden, mutta odotamme vaikutuksen vähenevän vuoden edetessä. Ennustamme LeadDeskin kasvavan kuluvana vuonna 18 % (ilman yrityskauppoja noin 14 %) ja odotamme kasvun (Ohjeistus: 13-23 %) painottuvan vahvemmin loppuvuoteen.
Kasvukolhun vaikutukset näkyvät edelleen kannattavuudessa
Odotamme LeadDeskin Q2-kannattavuuden heikentyneen käyttökatteen tasolla 0,6 MEUR:oon tai 8,7 %:iin liikevaihdosta ja oikaistun liikevoiton tasolla neutraaliin 0,0 MEUR:oon. LeadDeskin kulut ovat lähes puhtaasti kiinteitä, joten odotamme H2’21:n heikomman kannattavuuden näkyvän edelleen heikompana kannattavuutena. Kannattavuuden vahvistuminen vaatii yhtiöltä nähdäksemme kasvua ja painottuu siten odotuksissamme loppuvuoteen. Koko vuoden osalta odotamme käyttökatteen nousevan 10,2 %:iin liikevaihdosta kasvun ja kausiluonteisesti vahvan Q3:n tuella (Ohjeistus: positiivinen käyttökate ja liiketoiminnan rahavirta).
Arvostus kaipaa tuekseen vahvistuvaa luottamusta paluusta hallittuun kasvuun
Viime vuoden jälkipuoliskolla LeadDeskin asiakaspoistuma oli kertaluonteisesti poikkeuksellisen korkealla. Tämän myötä selvästi odotuksista jääneen kasvun ja kannattavuuden myötä LeadDeskin hallitun ja laadukkaan kasvajan profiili sai selvän kolhun. Nähdäksemme yhtiön arvostus on tämän ja kiristyneen pääomamarkkinan takia pudonnut yhtiön pörssihistorian matalimmille tasoille (2022e EV/S 2,1x). LeadDeskin markkinan kasvunäkymät, ydintuotteiden kilpailukyky sekä myynnin kyvykkyydet ovat nähdäksemme ennallaan, joten luottamuksen palautukseen edellytykset ovat olemassa. Lyhyellä tähtäimellä heikentyneen talousympäristön vaikutuksia kasvuun on kuitenkin vaikea ennakoida. Huomiomme katsauksessa kiinnittyykin erityisesti yhtiön ohjeistuksen pitävyyteen sekä yhtiön kommentteihin markkinatilanteen kehityksestä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 24,6 | 29,0 | 33,2 |
kasvu-% | 78,03 % | 18,17 % | 14,40 % |
EBIT (oik.) | 1,1 | 0,4 | 1,6 |
EBIT-% (oik.) | 4,60 % | 1,30 % | 4,81 % |
EPS (oik.) | 0,08 | −0,00 | 0,19 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 274,61 | - | 40,09 |
EV/EBITDA | 37,70 | 15,75 | 10,74 |