LeadDesk seurannan aloitus - vahva SaaS-kasvutarina
Aloitamme LeadDeskin seurannan lisää-suosituksella ja 8,5 euron tavoitehinnalla. LeadDesk tarjoaa pilvipohjaista contact center -ohjelmistoa suuren volyymin asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. Yhtiöllä on vahvat näytöt nopeasta ja kannattavasta kasvusta Suomessa ja kansainvälisesti, sekä kilpailukykyinen ja skaalautuva SaaS-liiketoimintamalli. LeadDeskin kohdemarkkina on iso ja pilvitransformaation myötä voimakkaassa kasvussa, mikä yhdistettynä pirstaloituneeseen kilpailukenttään tarjoaa yhtiölle mahdollisuuksia sekä vahvaan orgaaniseen kasvuun että yritysjärjestelyihin. Listautumisella yhtiö haki lisää taloudellisia resursseja ja vahvempaa yrityskuvaa kannattavan kasvun strategian tueksi. Osakkeen kaupankäynti alkoi 15.2. First North -markkinapaikalla. Seurannan aloitus -raportti on luettavissa maksutta täältä.
- LeadDesk on Pohjoismaiden johtava toimija omalla erikoistumisalueellaan. Yhtiöllä on toimistot 6 maassa ja ohjelmistolla käyttäjinä yli 700 asiakasyritystä. Yhtiön liikevaihto oli 11 MEUR vuonna 2018 ja se työllisti vuoden lopussa 73 henkilöä, joista 22 ulkomailla. Yhtiön ratkaisun kilpailuetuja ovat nopea ja hyvin kustannustehokas käyttöönotto, korkea skaalautuvuus, luotettavuus, helppo integroitavuus ja konfiguroitavuus sekä kilpailukykyinen hinnoittelumalli. LeadDeskin kilpailukyky on sekä ydinkohderyhmänsä SaaS-kilpailijoita että erityisesti perinteisiä ohjelmistoyhtiöitä vastaan vahva. Yhtiö on kaupallistanut ja todentanut pilvipalvelunsa kilpailukyvyn jo onnistuneesti Suomessa ja laajentanut liiketoimintaansa kannattavaan mittakaavaan 5 maassa (ulkomaat lähes 40 % liikevaihdosta), mikä todistaa yhtiön kansainvälistymisstrategian toimivuutta.
- LeadDeskin toimialan kasvunäkymät ovat erinomaiset ja alan konsolidaatio on käynnistynyt. Pilvipohjaisten contact center -ohjelmistojen markkina on globaalisti noin 6,7 mrd. USD arvoinen ja kasvaa noin 24 % vuosittain. Markkinan kasvua tukee toimialan voimakas siirtymä pilvipohjaisiin ratkaisuihin, sillä vielä noin 2/3-osaa alan työpisteistä käyttää perinteisiä ohjelmistoratkaisuja. Pilviratkaisujen suosiota ajaa niiden joustavuus, parempi käyttökokemus, tehokkuus sekä matalampi käyttöönoton kynnys ja kustannus. Lisäksi perinteiset ohjelmistot ovat jäämässä monilla ohjelmistotoimittajilla ylläpitotilaan ja sektorin investoinnit sekä tuotekehitys keskittyvät pilveen. Contact center -ohjelmistojen markkina vaatii tyypillisesti vahvaa paikallistuntemusta ja läsnäoloa ja teknisesti alalle tulon kynnys on ollut matala, mikä on johtanut toimialan pirstaloitumiseen. SaaS-mallin yleistyminen ja merkittävät skaalaedut ovat kuitenkin käynnistäneet konsolidaation markkinalla ja LeadDeskin tavoitteena on toimia aktiivisena osapuolena tässä kehityksessä.
- Näemme LeadDeskin arvostuksen maltillisena voimakkaaseen ja kannattavaan kasvuun sekä skaalautumisen tarjoamaan potentiaaliin suhteutettuna. LeadDesk kääntyi nopeasti voitolle, kun yhtiö teki vuonna 2017 päätöksen siirtyä investointivaiheesta kannattavan kasvun vaiheeseen. Ennustamme LeadDeskin vuosien 2019-2021 liikevaihdon kasvuksi keskimäärin noin 20 % ja käyttökatteen noin 25 % vuodessa. Eri arvonmääritysmenetelmiin perustuen annamme LeadDeskin osakkeen tavoitehinnaksi 8,5 euroa, mikä vastaa vuodelle 2019 noin 2,7x EV/S-kerrointa ja 15x EV/EBITDA-kerrointa. Ensimmäisen kaupankäyntipäivän arvostuksella (7,75 EUR) LeadDeskin 2019e EV/S-kertoimet ovat 2,4x ja vastaava EV/EBITDA-kerroin 13,5x. Yhtiön riskitaso on kannattavaan kasvuun edenneen strategisen kehitysvaiheen ja toistuviin tuottoihin (n. 90 %) perustuvan liiketoimintamallin myötä maltillinen, mutta yhtiön pieneen kokoon, kilpailuaseman muutoksiin ja kannattavan kasvun jatkumiseen liittyy riskejä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 11,0 | 13,3 | 15,8 |
kasvu-% | 21,31 % | 20,22 % | 19,09 % |
EBIT (oik.) | 0,8 | 1,2 | 1,8 |
EBIT-% (oik.) | 7,57 % | 8,85 % | 11,71 % |
EPS (oik.) | 0,08 | 0,18 | 0,36 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 44,47 | 21,95 |
EV/EBITDA | - | 16,05 | 10,73 |