LeadDesk: Suurasiakkaissa maistellaan vielä alkupaloja
LeadDesk on tehnyt määrätietoisia kasvuinvestointeja hyötyäkseen markkinansa vahvasta kasvusta. Viime kuukausien uutisvirran perusteella suurasiakasmyynnistä on nousemassa yhtiölle uusi orgaanisen kasvun moottori pienten ja keskisuurten asiakkaiden rinnalle. Pidämme yhtiön nykyarvostusta (2022e EV/S 3,6x) sen kasvunäyttöihin ja -näkymiin nähden houkuttelevana. Kasvuyhtiöiden arvostustasojen paineen myötä kallistumme kuitenkin vielä pieneen varovaisuuteen. Toistamme lisää-suosituksemme ja tarkistamme tavoitehintamme 24 euroon (aik. 26 euroa).
Kansainväliselle kasvulle on hyvät edellytykset pilvimurroksen ja kilpailukykyisen tuotteen tuella
LeadDeskin kohdemarkkina on pilvimurroksen myötä lähivuodet vahvassa kasvussa (arviolta ~21 % vuosittain). Yhtiön tuote on arviomme mukaan hyvin kilpailukykyinen erityisesti Euroopassa, mistä jatkuva orgaaninen kasvu ja menestys uusien markkinoiden avaamisesta (esim. Espanja) on tuonut merkkejä. Kasvun jatkuminen yhdistettynä jatkuviin tuotetta vahvistaviin yritysostoihin mielestämme mahdollistaa yhtiön kilpailuaseman säilymisen myös pidemmällä tähtäimellä. Yhtiön onnistuessa hallita organisaationsa kasvua näemme sillä hyvät edellytykset jatkaa kasvuaan.
Suurasiakasmyynnistä alkaa pintautumaan lupaavia merkkejä
LeadDeskin orgaanisen kasvun lähteenä ovat aiemmin olleet pienet ja keskisuuret organisaatiot Euroopassa. Kasvua on vauhditettu avaamalla uusia markkinoita, joista yhtiö on viimeisimpänä valmistellut laajentumista Ranskaan. LeadDesk on pyrkinyt vuodesta 2020 alkaen laajentamaan kohdemarkkinaansa lisäksi selvemmin myös suurempiin asiakkaisiin. Viime kuukausina yhtiö raportoi kolme suurasiakastilausta, jotka vastaavat yhteensä noin 0,6-1,0 MEUR vuosilaskutusta (noin 2-4 % 2021e liikevaihdosta). Lisäksi arvioimme yhtiön tehneen myös julkaisurajaa pienempiä suurasiakassopimuksia. Suurasiakkaista varsin nopeasti saadut hyvät merkit kertovat mielestämme segmentin potentiaalista muodostua yhtiölle tärkeäksi kasvun ajuriksi lähivuosien kuluessa.
Ennustamme orgaanisen kasvun vahvistuvan yrityskauppojen integraatioiden viimeistelyn myötä
LeadDeskiin on tullut yrityskauppojen myötä hitaammin kasvavaa liiketoimintaa, minkä seurauksena yhtiön vertailukelpoinen orgaaninen kasvu hidastui noin vuosi sitten (H1’21 +15 %, H2’20 +23 %). Yrityskauppojen integraatiot vaikuttavat kuitenkin edenneen hyvin ja odotamme orgaanisen kasvun piristyvän lähivuosina noin 20 %:n tasolle. Ennustamme LeadDeskin yltävän keskimäärin noin 29 %:n orgaanisen liikevaihdon kasvun ja kannattavuuden (oik. EBIT-%) yhdistelmään vuosina 2021-2025. Odotamme kilpailutilanteen kiristymisen hidastavan kasvua tämän jälkeen, mutta tästä huolimatta näemme LeadDeskillä edellytykset noin 25 %:n liikevoittotasoon pitkällä tähtäimellä.
Arvostus on aiempaa houkuttelevampi, vaikka paine kasvuyhtiöiden arvostustasoissa nostattaakin pientä huolta
LeadDeskin arvonmuodostus nojaa nähdäksemme kannattavaan kasvuun. Tämän yhtiö toteuttaa investoimalla sen korkeakatteisia (2021e myyntikate-%: 77 %) tulovirtoja uudelleen asiakashankintaan ja kasvuun, mikä laskee kannattavuutta lyhyellä tähtäimellä. Yhtiön kasvuun suhteutettu arvostus (2022e EV/S 3,6x, orgaaninen kasvu 19 %) on mielestämme houkutteleva sekä absoluuttisesti, että verrokkien vastaaviin mediaanilukuihin (2022e 4,4x, orgaaninen kasvu 18 %) suhteutettuna. Kasvuyhtiöiden arvostustasoissa on kuitenkin nähty laajemminkin myös LeadDeskin arvostukseen heijastuvaa painetta, minkä myötä säästelemme vielä vahvempaa näkemystä. Yhtiön arvonluontimalli on kuitenkin selkeä ja sen takana on vahvat näytöt, joten mielestämme yhtiön pitkän aikavälin tarinassa kannattaa olla mukana sektorin lyhyen tähtäimen arvostusriskeistä huolimatta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
LeadDesk
LeadDesk on vuonna 2009 perustettu pilvipohjaisten contact center – ohjelmistojen tarjoaja suuren kontaktimäärän asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. LeadDeskin Software as a Service -mallilla toimitettavan selainpohjaisen ohjelmiston avulla myynti- ja asiakaspalveluhenkilöstö pystyy työskentelemään tehokkaasti kontaktoinnissa sekä asiakaskontaktien vastaanotossa. Yhtiöllä on toimipisteitä useassa Euroopan maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.01.2022
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 13,8 | 25,9 | 31,9 |
kasvu-% | 11,69 % | 88,03 % | 23,00 % |
EBIT (oik.) | 0,4 | 2,2 | 2,6 |
EBIT-% (oik.) | 3,21 % | 8,29 % | 8,17 % |
EPS (oik.) | 0,07 | 0,28 | 0,35 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 516,20 | 28,41 | 22,64 |
EV/EBITDA | 93,96 | 12,03 | 9,12 |