Martela Q1 - kiristynyt kilpailutilanne johti myyntikatteen laskuun
Martelan aamulla julkaisema Q1 raportti oli kokonaisuutena odotuksiamme heikompi. Liikevaihto oli lähes ennusteemme mukainen, mutta liikevoitto painui ennustamaamme syvemmälle tappiolle, mikä johtui arviomme mukaan myyntikatteen heikentymisestä. Yhtiö kuitenkin toisti aikaisemman 2019 ohjeistuksensa ja kertoi aloittaneensa toimenpiteet myyntikatteen parantamiseksi ja kiinteiden kulujen pienentämiseksi. Nämä olivat lievästi positiivisia asioita, mutta eivät mielestämme riitä kompensoimaan Q1-pettymystä.
Martelan liikevaihto kasvoi 1,4 % vertailukaudesta. Erityisen myönteistä kehitys oli Norjassa (+41,6 %) ja yhtiölle strategisesti tärkeällä Ruotsin markkinalla (+38,3 %). Martelan mukaan myös uudet tilaukset kasvoivat molemmissa näissä maissa. Ruotsin kehitys oli kannustavaa, koska yhtiö on ylösajanut sen omaa myyntitiimiä Ruotsissa jo vuodesta 2016 ja tähän asti tulokset ovat olleet hyvin heikkoja. Nyt nähtiin ensimmäisiä merkkejä siitä, että Ruotsi voi olla menossa parempaan suuntaan. Suomessa liikevaihto laski 3,2 %, minkä taustalla oli julkisen sektorin hankintasopimusneuvotteluiden siirtyminen ja lasku oli tämän takia myös odotettua. Martelan mukaan se kasvoi Suomessa kaikissa muissa asiakassegmenteissä, mikä oli lievästi myönteistä.
Liikevoitto painui odotuksiamme syvemmälle tappiolle ja heikkeni vertailukaudesta. Tämän taustalla oli yhtiön mukaan kiristynyt kilpailutilanne, mikä näkyi alentuneena myyntikatteena. Viime vuonna tehdyt toimenpiteet laskivat kiinteitä kuluja, mutta nämä eivät riittäneet kompensoimaan katteen heikentymisen vaikutusta. Yhtiö kertoi, että se on aloittanut toimenpiteet myyntikatteen parantamiseksi ja kiinteiden kulujen pienentämiseksi ja että näiden toimenpiteiden vaikutus tarkentuu Q2’19 aikana. Tämä oli mielestämme myönteinen uutinen, koska aikaisemmin Martela on tähdännyt kannattavuusparannukseen lähinnä liikevaihdon kasvun kautta eikä ole nähnyt merkittäviä kustannussäästöjä tarpeelliseksi.
Liiketoiminnan rahavirta oli tuloksen tappiollisuudesta huolimatta 1,0 MEUR positiivinen ja ilman IFRS 16:n vaikutusta 0,4 MEUR positiivinen. Yhtiön kassavarat olivat myös kauden lopussa korkealla 11 MEUR:n tasolla ja ilman IFRS 16:n vaikutusta tase olisi arviomme mukaan nettovelaton. Nämä mielestämme kertovat, ettei Martela ole kriisiyhtiö tappiollisuudesta huolimatta. Kuitenkin nyt nettovelka/käyttökate -kovenanttiehto ei täyttynyt kauden lopussa ja yhtiö kertoi aloittaneensa keskustelut rahoituslaitosten kanssa asian korjaamiseksi. Emme alustavasti pidä tilannetta kovin vakavana ja odotamme tämän johtavan todennäköisesti vain rahoitusehtojen lievään heikentymiseen.
Markkinatilanteen osalta yhtiö kertoi, että Suomen julkisen sektorin kysyntää heikentää hankintasopimusneuvotteluiden siirtyminen ja hankintapäätösten lykkääntyminen. Yhtiö kuitenkin toisti aikaisemman 2019 ohjeistuksensa, jonka mukaan koko vuoden 2019 liikevaihdon ja liiketuloksen arvioidaan paranevan hieman edellisvuodesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Martela
Martela on vuonna 1945 perustettu käyttäjälähtöisten työ- ja oppimisympäristöjen suunnitteluun ja toimittamiseen erikoistunut palveluyhtiö. Martelan tarjoama on kokonaisvaltainen, sillä yhtiön portfolio kattaa yksittäisten kaluste-, suunnittelu- ja sisustusratkaisuiden lisäksi myös kohdetilojen elinkaaripalvelut. Päämarkkina-alueita yhtiölle on Suomi, Ruotsi ja Norja, minkä lisäksi he myyvät ratkaisuja jälleenmyyjäverkostonsa kautta. Tuotanto sijaitsee Suomessa ja Puolassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut23.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 103,1 | 107,5 | 109,7 |
kasvu-% | −5,88 % | 4,29 % | 1,98 % |
EBIT (oik.) | −2,1 | −0,3 | 1,7 |
EBIT-% (oik.) | −2,01 % | −0,24 % | 1,55 % |
EPS (oik.) | −0,57 | −0,17 | 0,21 |
Osinko | 0,10 | 0,12 | 0,12 |
Osinko % | 3,38 % | 9,64 % | 9,64 % |
P/E (oik.) | - | - | 5,88 |
EV/EBITDA | 23,68 | 2,31 | 1,53 |