Mediamainonnassa synkkä lokakuu
Kantar TNS:n viime viikolla julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonnan kehitys oli lokakuussa heikkoa. Mainosinvestointien arvo laski 3,9 % vertailukaudesta lokakuussa, mutta koko vuoden osalta mediamainonnan määrä on vielä aavistuksen plussalla (+0,1 %). Pitkän aikavälin trendejä katsoen mediamainonnan kehitys jatkuu edelleen selvästi Suomen talouden kehitystä vaisumpana, mikä johtuu media-alaa ravistelevasta digimurroksesta, painetun median kulutuksen ja mainonnan ostamisen vähentymisestä sekä globaalin kilpailun kiristymisestä mainosmarkkinalla.
Kolmesta suurimmasta mediaryhmästä televisiomainonta laski lokakuussa 5 %, sanomalehtimainonta 15 %, mutta verkkomainonta kasvoi 3 %. Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainosinvestoinnit kasvoivat 2 %, mutta merkkimainonta laski 0,2 % ja luokiteltu ilmoittelu 1,3 % vertailukauteen nähden. Toimialoittain katsottuna kiinnostavaa oli, että talouskehityksen ennakoivana indikaattorinakin toimiva työpaikkailmoittelu jatkoi kiihtyvässä laskussa vertailukauteen nähden (-21 %).
Arviomme mukaan Suomen mediamainonnan osuus kokonaisliikevaihdosta on Alma Medialla karkeasti noin 30 %, Sanomalla noin 20 % ja PunaMusta Medialla noin 10 %, joten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat tärkeä tulosajuri erityisesti suuremmille mediayhtiöille. Vaikka lokakuun tilastot olivat hieman odotuksiamme heikompia, emme näe niiden aiheuttavan merkittävää laskupainetta yhtiötason ennusteisiimme, sillä ennustamme Sanomalle, Alma Medialle ja PunaMusta Medialle selvää laskua painetun mediamainonnan tuottoihin loppuvuonna ja lähivuosina, lievästi laskevaa kehitystä televisiomainontaan, sekä loivaa kasvua (noin 3-5 %) digitaalisen mainonnan liikevaihtoon. Tässä ympäristössä yhtiöiden on edelleen jatkettava liiketoiminnan tehostusta ja löydettävä yritysostojen ja digitaalisen sisältömyynnin kasvun kautta uusia liikevaihdon lähteitä. Molemmat suuret mediayhtiöt ilmoittivat tehostustoimista medialiiketoiminnoissa loppuvuonna 2018 ja kaikki mediayhtiöt ovat olleet viime aikoina aktiivisia myös yritysjärjestelyrintamalla, joskin Sanomalla yrityskauppojen painopisteenä on ollut oppimisen toiminnot ja PunaMusta Medialla painotoimiala.
Lyhyellä aikavälillä (marras-joulukuu) mediamainontaan vaikuttaa lievästi negatiivisesti myös Postin lakko, joka vähentänee edelleen printtimainonnan kysyntää ja kasvattaa ainakin osittain digitaalista mainontaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille