Orthex Q2 torstaina: Pohjoismaiden heikkoutta on paikattava muilla markkinoilla
Orthex julkistaa Q2-tuloksensa torstaina kello 9. Myynnillisesti odotamme kvartaalin olleen haastava yhtiölle tärkeissä Pohjoismaissa, mutta raaka-aineiden laskeneen hintatason siivittäneen yhtiön tulosparannuksen poikkeuksellisen heikolta vertailukauden tasolta.
Kampanjamyynti ja Muu Eurooppa ei riitä ennusteissamme paikkaamaan Pohjoismaiden heikkoa kysyntää
Odotamme Orthexin Q2-liikevaihdon laskeneen 4 % 20,2 MEUR:oon Pohjoismaiden (noin 80 % laskutetusta myynnistä) heikentyneen myynnin seurauksena. Myynti Pohjoismaissa on takkuillut Q4’22 ja Q1’23 ja laskenut yhteensä noin 13 % vertailukaudesta. Etenkin Ruotsin markkina on viime aikoina ollut yhtiölle haastava ja Ruotsin kruunun ohella myös Norjan heikko kruunu painaa kasvulukuja. Euroopan muilla markkina-alueilla odotamme yhtiön saavuttaneen tervettä kasvua laajentuneen jakeluverkoston tukemana. Liikevaihdon suhteen suurin kysymysmerkki on nähdäksemme kampanjamyynti, johon yhtiöllä on vertailukautta paremmat edellytykset raaka-aineiden ja rahtikustannusten aiheuttaman kustannusinflaation hellitettyä (käsityksemme mukaan kampanjamyynti voi ajankohdasta riippuen saavuttaa jopa 20-30 % yhtiön volyymipohjaisesta myynnistä).
Kustannusinflaatio on hellittänyt vertailukaudesta, mutta kiinteät kulut skaalautuvat nyt väärään suuntaan
Q2-liikevoittoennusteemme on 1,9 MEUR, mikä on konsensuksen (1,9-2,2 MEUR) alalaita. Vertailukaudella raju ja äkillinen kustannusinflaatio johti todella heikkoon tulokseen, josta yhtiön on helppo parantaa kustannusinflaation hellitettyä hinnankorotusten avittamana. Kannattavuus kokee kuitenkin edelleen ennusteissamme vastatuulta heikentyneiltä myyntivolyymeiltä ja valuuttakurssimuutoksilta. Kausiluonteisesti Q2:n myyntimix on tyypillisesti muita kvartaaleja heikompi (säilytyskategorian osuus myynnistä on tyypillisesti muita kvartaaleja pienempi), mikä painaa suhteellista kannattavuutta. Odotamme myynti- ja markkinointipanostusten kasvaneen koronarajoituksia värittäneeltä vertailukauden tasolta, minkä lisäksi kannattavuus kokee vastatuulta myös valuuttakurssivaikutuksilta.
Orthex ei tyypillisesti anna ohjeistusta, mutta konsensus odottaa selvää tulosparannusta
Orthex ei ole pörssitaipaleensa aikana ohjeistanut kuluvan vuoden kehitystä, emmekä odota yhtiön tekevän sitä nytkään. Yhtiö tavoittelee keskimäärin yli 5 %:n liikevaihdon kasvua ja ajan myötä yli 18 %:n oikaistua EBITA-marginaalia. Kuluvan vuoden liikevaihtoennusteemme asettuu 83,0 MEUR:oon (muutos -1,3 %) ja ennusteissamme yhtiön oikaistu liikevoitto nousee 8,6 MEUR:oon (2022: 5,4 MEUR).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Orthex
Orthex on vuonna 1956 perustettu Pohjoismaissa toimiva kodin käyttötavarayhtiö. Yhtiö suunnittelee, valmistaa ja myy kodin käyttötavaroita. Orthex tarjoaa laajan valikoiman tuotteita neljässä tuoteryhmässä: Säilytys, Keittiö, Koti ja Piha sekä Kasvien hoito. Orthexin jakelukanavina toimivat pääsääntöisesti eurooppalaiset vähittäiskaupan ketjut. Valtaosa yhtiön liiketoiminnasta tapahtuu Pohjoismaissa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.05.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 84,0 | 83,0 | 85,9 |
kasvu-% | −5,24 % | −1,20 % | 3,50 % |
EBIT (oik.) | 5,4 | 8,6 | 9,8 |
EBIT-% (oik.) | 6,38 % | 10,36 % | 11,40 % |
EPS (oik.) | 0,13 | 0,28 | 0,34 |
Osinko | 0,11 | 0,14 | 0,20 |
Osinko % | 2,35 % | 2,41 % | 3,45 % |
P/E (oik.) | 36,22 | 21,01 | 17,26 |
EV/EBITDA | 11,84 | 9,88 | 8,77 |