Peliyhtiöiden keskimääräinen arvostustaso laskenut selvästi viime kesän huipusta
Tarkastelimme listattujen peliyhtiöiden liikevaihtopohjaisen arvostustason kehittymistä vuodesta 2010 lähtien. Isossa kuvassa arvostus on kohonnut selvästi viime vuosina, mutta lyhyemmällä tähtäimellä peliyhtiöiden keskimääräinen arvostustaso on laskenut selvästi kesällä 2018 nähdyistä huipuista. Yleisen kurssilaskun lisäksi arvioimme arvostustason laskun taustalla olevan sen, etteivät sijoittajien yhtiöille aiemmin lataamat erittäin kovat kasvuodotukset ole täysin realisoituneet kaikkien yhtiöiden kohdalla, mikä on näkynyt voimakkaana kurssilaskuna näiden yhtiöiden osalta. Arvostustason laskun myötä odotukset yhtiöitä kohtaan ovat nyt maltillisempia, mutta kokonaisuudessaan yhtiöiltä odotetaan edelleen lähivuosille voimakasta kasvua, eikä suurille pettymyksille ole tilaa.
Tarkastelussa mukana olevien peliyhtiöiden mediaani EV/Liikevaihto-kerroin vaihteli noin 0,7x-1,9x välillä vuosina 2010-2016, jonka jälkeen kerroin on noussut nopeasti vuosien 2017-2018 aikana. Kohonneet arvostustasot näkyivät myös peliyhtiöiden listautumisaktiviteetissa ja pörsseihin saatiin useita uusia peliyhtiöitä vuosien 2017-2018 aikana. Korkeimmillaan liikevaihtopohjainen arvostus (3,6x) kävi kesällä 2018, jonka jälkeen arvostus on laskenut selvästi, ollen 2,5x tammikuussa 2019.
Pelialan viime vuosina kohonneille arvostustasoille voidaan löytää useita syitä. Pelaamisesta on tullut yksi suosituimmista ajanviettotavoista ja ihmiset käyttävät siihen jatkuvasti enemmän rahaa. Tämä heijastuu kokonaismarkkinan (CAGR 2017-2021: 9,3 %) nopeana kasvuna, kasvun ollessa nopeinta mobiilipeleissä (CAGR 2017-2021: 14 %). Konsolipuolella siirtymä digitaaliseen jakeluun fyysisten kopioiden sijaan mahdollistaa pelinkehittäjille suuremman osuuden arvoketjusta julkaisijoiden ja jakelijoiden kustannuksella, mikä näkyy yhtiöiden parempana kannattavuutena. Niin mobiili- kuin konsolipuolella peleistä pyritään myös tekemään pitkäkestoisempia palveluita GaaS-mallin (Games as a Service) mukaisesti, jolloin liikevaihtoon saadaan paremmin jatkuvuutta ja pelaajat sitoutettua peleihin pidemmäksi aikaa. Lisäksi peliyhtiöiden liiketoimintamallit ovat tyypillisesti hyvin skaalautuvia ja mahdollistavat korkean kannattavuuden onnistuneiden pelijulkaisujen myötä.
Muistutamme, että useiden peliyhtiöiden hinnoittelu pohjautuu vahvasti tulevaisuudessa julkaistavien pelien menestykseen, joihin näkyvyys on luonnollisesti todella heikko. Etenkin yhtiöillä, joilla ei ole vielä laajaa peliportfoliota, yksittäisten pelien menestys vaikuttaa yhtiön arvoon merkittävästi. Lisäksi sijoittajien odotusten muutokset tulevien pelien tuotoista voivat aiheuttaa voimakkaita liikkeitä yhtiöiden osakekursseissa.
Seurannassamme olevista peliyhtiöistä Remedyn ja Next Gamesin 2019e EV/Liikevaihto-kertoimet ovat ennusteillamme 2,1x ja 0,6x. Liikevaihtopohjaisesti Remedy on hinnoiteltu hieman ja Next Games selvästi alle tarkastelussa olevien yhtiöiden mediaanin. Tarkastelussa mukana oleva yhtiöryhmä koostuu sekä mobiili- että konsoli- ja PC-peliyhtiöistä, joten kertoimien suora vertailu ei kerro koko totuutta Remedyn ja Next Gamesin suhteellisesta arvostustasosta. Olemme viime syyskuussa tarkastelleet mobiili- ja konsolipeliyhtiöiden arvostuseroja täällä.
Tarkastelussa mukana olevat yhtiöt: Electronic Arts, Activision Blizzard, Ubisoft Entertainment, Take-Two Interactive Software, Zynga, Focus Home Interactive, G5 Entertainment, Frontier Developments, Changyou.Com, THQ Nordic, Starbreeze, Glu Mobile, Remedy Entertainment, Next Games, Rovio Entertainment, Digital Bros, Paradox Interactive, Capcom, Square Enix, CD Projekt, Stillfront Group, Sumo Group
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut14.08.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 17,2 | 20,9 | 31,2 |
kasvu-% | 4,59 % | 21,88 % | 49,11 % |
EBIT (oik.) | 2,6 | 0,4 | 7,7 |
EBIT-% (oik.) | 15,05 % | 2,05 % | 24,74 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,02 | 0,50 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,20 |
Osinko % | 1,05 % | ||
P/E (oik.) | 40,26 | 900,41 | 38,11 |
EV/EBITDA | 25,84 | 315,51 | 25,17 |