Rapala H2: Kalansaalista joutuu vielä odottelemaan
Toistamme Rapalan tavoitehintamme 3,1 euroa ja lisää-suosituksemme. Rapalan H2 sujui myynnin puolesta yli odotustemme ja vertailukelpoinen liikevoitto parani linjassa odotustemme kanssa. Rapalan laskevaa liikevoittoa ennakoiva 2020-ohjeistus oli kuitenkin raportin selkeä pettymys ja laskimme sen myötä ennusteitamme. Välivuosi tulosparannuksesta pitää tuotto-odotuksen matalana, mutta uuden toimitusjohtajan valinta nostaa luottamustamme, että vahvojen brändien hinnoitteluvoima saadaan lopulta tuotua esiin yhtiön strategian edetessä monella rintamalla.
H2:n myynti oli erinomainen ja tulos odotettu
Rapalan liikevaihto kasvoi kausiluontoisesti hiljaisemmalla H2:lla 12 % 134 MEUR:oon, kun olimme odottaneet selvästi maltillisempaa 2 %:n kasvua. Sekä konsernin omat tuotteet että kolmansien osapuolten tuotteet kasvoivat kaksinumeroisesti. Käsityksemme mukaan Rapala myi tuotteitaan osin aggressiivisesti purkaakseen varastojaan, mikä selitti myyntikatteen laskua erityisesti kolmansien osapuolten tuotteissa. Indonesian uistintehtaan tehostamistoimenpiteillä oli odotetusti merkittävä positiivinen vaikutus kannattavuuden parantumiseen. Edellä mainittujen seikkojen seurauksena vertailukelpoinen liikevoitto nousi 5,8 MEUR:oon (H2’18: 1,5 MEUR) ollen lähellä 5,1 MEUR:n ennustettamme. Vertailukelpoinen EPS nousi 0,03 euroon (H2’18: -0,05 euroa) ollen myös lähellä 0,04 euron ennustettamme. Yhtiö päätti olla jakamatta osinkoa (ennuste 0,06 euroa/osake) huolimatta siitä, että alkuvuodesta kohonneet varastotasot laskivat selvästi 92,6 MEUR:oon (H1’19: 108,6 MEUR) vapauttaen taseen varoja ja yhtiön nettovelka (ei sis. IFRS16 vaikutusta) laski selvästi 61,1 MEUR:oon (H2’18: 70,3 MEUR).
Ohjeistus oli raportin selkeä pettymys
Yhtiö ohjeisti konsernin liikevaihdon laskevan vuonna 2020 (2019: 275,4 MEUR), koska kolmansien osapuolien tuotteiden myynti laskee sekä myös talviurheiluliiketoiminnan myynti laskee Euroopassa vallinneen poikkeuksellisen leudon talvisään johdosta. Tämän seurauksena yhtiö odottaa myös vertailukelpoisen liikevoiton laskevan edellisestä vuodessa (2019: 17,8 MEUR). Ohjeistus oli selkeä pettymys, vaikka Shimano-myynnin poistuman vaikutuksiin liittyikin ennakkoon merkittävää epävarmuutta. Laskimme 2020-liikevoittoennusteemme 15,5 MEUR:oon (aik. 19,3 MEUR) ja 2021 18,8 MEUR:oon (aik. 20,6 MEUR). Yhtiön mukaan 13 Fishing -tuotteiden lanseeraus tapahtuu 2020 aikana, joten sen positiivinen liikevoittovaikutus jää vuoden 2020 tuloksessa vielä rajalliseksi. Myös useimpien käynnissä olevien uudelleenjärjestelyprojektien taloudelliset hyödyt tulevat yhtiön mukaan materialisoitumaan vasta vuonna 2021. Yhtiö kertoi myös löytäneensä uuden toimitusjohtajan Nicolas Warchalowskin, joka vaikuttaa vahvan kansainvälisen myynti- ja brändiosaamisensa puolesta hyvältä valinnalta viemää Rapalan strategiaa eteenpäin.
Strategian eteneminen edelleen osakkeen tärkein ajuri
Toteutuneella 2019 tuloksella Rapalan P/E-kerroin 13x olisi houkutteleva defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle. 2020e P/E-kerroin 16x on kuitenkin koholla etenkin kun samanaikaisesti Rapalan tulos kääntyy laskuun. Keskipitkällä aikavälillä ennustamamme osakekohtainen 2019-2022e tulosparannus on kuitenkin noin 20 % (CAGR). Pidemmän aikavälin ennusteemme realisoitumiseen liittyy huomattavaa epävarmuutta ja tätä ajatellen Rapalan strategian toteutuksen pitää onnistua. Yhtiö tarvitsee uutta ajattelua ja talon ulkopuolelta tulevan toimitusjohtajan valinta on nostanut lievästi luottamustamme Rapalan tuloskehityksen oikenemiseen pitäen tuotto/riskisuhteen lievästi positiivisena. Käsityksemme mukaan Warchalowskilla on hyvät näytöt edellisistä työpaikoistaan Peak Performance- ja Haglöfs-brändien kehittämisessä, mikä lupaa hyvää 13 Fishingin brändin myynnin ylösajon osalta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut13.02.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 263,1 | 265,0 |
kasvu-% | 4,95 % | −4,48 % | 0,72 % |
EBIT (oik.) | 17,9 | 15,5 | 18,8 |
EBIT-% (oik.) | 6,50 % | 5,90 % | 7,09 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,18 | 0,29 |
Osinko | 0,00 | 0,06 | 0,10 |
Osinko % | 2,11 % | 3,51 % | |
P/E (oik.) | 13,12 | 15,94 | 9,90 |
EV/EBITDA | 6,88 | 6,74 | 5,77 |