Rapala: Kalastustarvikkeiden Suomen myynnissä nostetta
Prismojen myyntidatan perusteella kalastusvälineiden myynti on toukokuussa kääntynyt vahvaan 40 %:n kasvuun vuodentakaiseen verrattuna. S-ryhmä on yksi Rapalan tärkeimmistä asiakkaista Suomessa ja olemme nostaneet odotuksiamme paremman kehityksen seurauksena myös Rapalan H1-ennusteitamme. Ennustenostoista huolimatta koronan kokonaisvaikutus on ennusteissamme Rapalalle edelleen selvästi negatiivinen. Näkyvyys yhtiön etenemiseen on edelleen poikkeuksellisen heikko, mutta nykyinen arvostus ei mielestämme tarjoa riittävää tuotto/riskisuhdetta ostojen aloittamiseksi. Nostamme tavoitehintamme 2,6 euroon (aik. 2,4 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksen.
Markkinan myynti kääntynyt odotuksiamme selvästi vahvempaan kasvuun toukokuussa
SOK kertoi maanantaina koronapandemian nostaman kiinnostuksen kotimaanmatkailua ja mökkeilyä kohtaan näkyneen myös kalastustarvikkeiden kysynnän vahvana kasvuna toukokuussa ilmojen lämmettyä. Edellisessä päivityksessämme keräämäämme markkinadata vapaa-ajan kaupan myynnistä oli vielä huhtikuussa synkkää. Rapalan tärkeimmällä markkina-alueella Pohjois-Amerikassa monet asiakasliikkeet sekä Rapalan Minnesotan varasto olivat kiinni, minkä arvioimme painaneen selvästi alueen myyntiä. Myös Suomessa mm. Keskon vapaa-ajankauppa (sis. Intersport) laski 45 % huhtikuussa, jolloin Rapalan asiakkaiden myynti oli vielä todennäköisesti myös Suomessa heikkoa. Lisäksi Muun Euroopan alueella tärkeimpien maiden myynnit (mm. Ranska, Espanja) ovat huhtikuussa todennäköisesti kärsineet selvästi myös asiakasliikkeiden korona-lockdowneista.
Nostimme ennusteitamme Pohjoismaiden myynnin kehityksestä
Suomen ulkopuolisten markkinoiden myynnin toipumiseen liittyy edelleen epävarmuutta ja näkyvyytemme siihen on heikko. Muilla markkinoilla elpymisen dynamiikka voi olla hyvinkin erilainen kuin Suomessa, jossa sopivia kalastusvesiä on runsaasti sekä samoin vapaa-ajan kesämökkejä ja niiden olemassaolo voi määritellä kuluttajien käyttäytymistä nykyisten poikkeusolojen aikana. Myös sääolot voivat heiluttaa merkittävästi yksittäisten kuukausien myyntejä, eikä niistä voida vielä vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Prismojen hyvin kehittynyt kalastustarvike-myynti on kuitenkin positiivinen indikaatio kalastuksen vetovoimasta koronakriisin aikaan. Rapalan myynnistä noin 20 % tulee Suomesta, joten Suomen markkinan kehityksellä on kohtuullinen merkitys myös koko konsernin tasolla. Olemme nostaneet Rapalan 2020 liikevaihdon ennustettamme 250 MEUR:oon (aik. 248 MEUR) ja oikaistun liikevoiton ennustettamme 10,0 MEUR:oon (aik. 9,1 MEUR). Ennustenostoista huolimatta 2020-numerot jäävät hyvin vaatimattomaksi, sillä kuluva vuosi oli Rapalalle jo ennen koronaakin välivuosi Shimano-myynnin poistumasta sekä asiakkaiden leudon talven paisuttamista talviurheiluvälinevarastoista johtuen.
Strategian eteneminen edelleen osakkeen tärkein ajuri, mutta kriisi pitää selättää ensin
Oikaistulla 2019 tuloksella P/E-kerroin 13x ja EV/EBIT 11x olisivat houkuttelevia defensiiviselle kuluttajabrändiyhtiölle. 2020e kertoimet nousevat kuitenkin erittäin korkeiksi, eivätkä ne tarjoa tukea osakkeelle. 2021e P/E-kerroin laskee ennusteessamme jälleen 13x:ään mutta ennusteemme realisoitumiseen liittyy merkittävää epävarmuutta, sillä ennusteemme olettaa Rapalan strategian keskeisten projektien (13 Fishingin myynnin sekä Keski-Euroopan oman jakelun ylösajo ja kustannussäästöohjelma) etenevän suunnitellusti myös koronakriisissä. Myös pidemmällä aikavälillä korona voi kiihdyttää jakelutien digitalisaatiota, minkä arvioimme toteutuessaan heikentävän Rapalan jakeluyhtiöiden kilpailukykyä. Yhtiön P/B 0,8x (hybridilainasta oikaistu) on hyvin matala alleviivaten yhtiön korkeaa potentiaalia, jos strategia onnistuu tavoitellussa oman pääoman tuoton parantamisessa, mutta tätä varten riittää vielä töitä tehtäväksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Rapala VMC
Rapala on vuonna 1936 perustettu maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja sekä myyjä. Yhtiön myynti muodostuu konsernin omista tuotteista ja kolmansien osapuolten tuotteiden jakelusta yhtiön globaalin jakeluverkoston läpi. Rapala toimii lähes 40 maassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut09.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 250,3 | 259,4 |
kasvu-% | 4,95 % | −9,11 % | 3,64 % |
EBIT (oik.) | 17,9 | 10,0 | 15,9 |
EBIT-% (oik.) | 6,50 % | 4,00 % | 6,14 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,03 | 0,21 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 3,51 % | ||
P/E (oik.) | 13,12 | 83,43 | 13,28 |
EV/EBITDA | 6,88 | 9,18 | 7,03 |