Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Sanoma: Kohonnut arvostus laskee tuotto-odotusta

Analyytikon kommentti 29.07.2021 6:38 Sanoma
Yhtiö: Sanoma
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 15.50 EUR
Kurssi: 16.16 EUR
Kurssi hetkellä: 29.7.2021 - 6:23

Sanoma raportoi eilen kokonaisuudessaan ennusteidemme kanssa linjassa olleet Q2-luvut ja toisti odotuksiemme mukaisesti ohjeistuksensa. Näin ollen emme tehneet raportin jälkeen merkittäviä ennustemuutoksia kuluvalle tai lähivuosille. Osakkeen arvostuskertoimet ovat makuumme hieman koholla, mutta samalla hyvä osinkotuotto mielestämme rajaa osakkeen perusteltua laskuvaraa. Tarkistamme tavoitehintamme 15,5 euroon (aik. 15,0 euroa) ja käännämme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää).

Q2 kokonaisuutena linjassa odotuksiemme kanssa

Sanoman liikevaihto kasvoi Q2:lla 23 % 303 MEUR:oon ylittäen sekä meidän että konsensuksen odotukset. Segmenteittäin katsottuna Learningin liikevaihto ylitti ennusteemme pääasiassa liikevaihdon ajoituksellisista tekijöistä johtuen, kun taas Media Finlandin liikevaihto alitti ennusteemme aavistuksen. Operatiivista liiketulosta (ilman PPA-poistoja) Sanoma teki tuloksen muodostumisen kannalta toisiksi merkittävimmällä kvartaalilla 65 MEUR ylittäen lievästi odotukset. Molempien segmenttien operatiiviset tulokset ylittivät odotuksemme hieman. Learningin suhteellinen kannattavuus jäi kuitenkin hieman ennusteistamme kasvaneiden myynnin ja markkinoinnin panostusten takia. Sanoma kirjasi Q2:lle hieman odotuksiamme suuremmat negatiiviset kertaerät, mikä painoi raportoidun tuloksen marginaalisesti alle odotusten. Siten myös Q2:n osakekohtainen tulos 0,22 euroa alitti ennusteemme lievästi, mutta tämä ei muuta kokonaisuutena odotuksiamme vastanneiden Q2-lukujen yleiskuvaa.

Raportti ei antanut aihetta olennaisille ennustemuutoksille

Sanoma toisti Q2-raportilla vuodelle 2021 annetun ohjeistuksen, mikä oli odotuksiemme mukaista. Yhtiö arvioi liikevaihtonsa olevan 1,2-1,3 miljardia ja operatiivisen liikevoitto-%:n (ilman PPA-poistoja) 14-16 %. Mainonnan kysynnän yhtiö odottaa edelleen painottuvan H2:lle, kun taas oppimisen liiketoimintaan pitkittyneen pandemian ei odoteta vaikuttavan merkittävästi. Tämä kokonaiskuva vastasi hyvin odotuksiamme ja myös täsmennys tapahtumaliiketoiminnan liikevaihtotasosta ja noin nollatason kannattavuudesta vastasivat odotuksiamme kuluvalle vuodelle. Teimmekin näin ollen lyhyen tähtäimen ennusteisiimme vuodelle 2021 ja lähivuosien ennusteisiimme vain hyvin maltillista hienosäätöä. Odotamme Sanoman liikevaihdon kasvavan tänä vuonna 18 % 1254 MEUR:oon ja yhtiön operatiivisen liikevoitto-%:n (ilman PPA-poistoja) olevan 15,6 %. Näin ollen kuluvan vuoden ennustemme ovat liikevaihdon osalta ohjeistushaarukan keskikohdalla ja kannattavuuden osalta haarukan ylälaidalla.

Korkeahko arvostus laskee tuotto-odotusta

Sanoman tulospohjainen arvostus on näkemyksemme mukaan lyhyellä tähtäimellä hieman koholla (2021e P/E oik. 24x ja EV/EBIT 21x), mutta ennustamamme lähivuosien tuloskasvu painaa arvostuskertoimet jo lähemmäs neutraalia tasoa. Nousuvaraa arvostuskertoimissa ei kuitenkaan näkemyksemme mukaan ole. Lähivuosien kasvavaa voitonjakoa heijastellen ennustamme keskimääräisen osinkotuoton odotamme olevan vajaan 4 %:n tasolla. Lähivuosien tuotto-odotus nojaakin mielestämme pääasiassa osinkoon, mikä ei ole riittävä taso lisäostojen perusteeksi. Myös osien summa -mallimme sekä kassavirtalaskelmamme (15,9-16,5 euroa/osake) indikoivat osakkeen olevan pitkälti oikein hinnoiteltu.

Käy kauppaa. (Sanoma)

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Gostowski

Petri Gostowski

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2020 2021e 2022e
Liikevaihto 1 061,7 1 253,6 1 295,3
- kasvu-% 16,3% 18,1% 3,3%
Liikevoitto (EBIT) 269,6 145,0 170,4
- EBIT-% 25,4% 11,6% 13,2%
EPS (oik.) 0,58 0,67 0,78
Osinko 0,52 0,54 0,58
P/E (oik.) 23,6 24,0 20,6
EV/EBITDA 6,5 9,3 8,5
Osinkotuotto-% 3,8% 3,3% 3,6%
Uusimmat ennusteet

inderesTV

Sanoma on vuonna 1889 perustettu yhtiö, joka koostuu kahdesta itsenäisestä liiketoiminnosta Learningista ja Media Finlandista koostuva oppimis- ja media-alan konserni. Yhtiöllä on oppimisen liiketoimintoja 11 maassa, kun taas medialiiketoimintaa tehdään vain Suomessa. Sanomalla on johtava markkina-asema Hollannin, Espanjan, Puolan, Suomen ja Belgian oppimateriaalien ja oppimisratkaisujen markkinalla sekä Suomen mediamarkkinalla. Yhtiön tunnettuja kotimaisia mediabrändejä ja tuotteita ovat mm. Helsingin Sanomat, Iltasanomat, Nelonen, Ruutu, Radio Suomipop ja Aku Ankka.