Sanoma myy Hollannin medialiiketoiminnot
Sanoma tiedotti aamulla merkittävästä yrityskaupasta, kun yhtiö myy Hollannin medialiiketoiminnot DPG Medialle. Kaupan yritysarvo on 460 MEUR, mikä vastaa 6,5x EV/käyttökate-kerrointa. Kaupan odotetaan toteutuvan viimeistään Q3’20 aikana. Yhtiö aikoo käyttää kaupasta saatavat varat yritysostoihin erityisesti oppimisliiketoiminnan alueella, jossa Sanoma on laajentunut merkittävästi viimeisen vuoden aikana. Sanoma kirjaa yrityskaupasta 110 MEUR:n myyntitappion sisältäen divestoinnin transaktiokulut.
Media Netherlandsin liikevaihto viimeisen 12 kuukauden ajalta oli 360 MEUR ja operatiivinen liikevoitto ilman PPA-poistoja noin 70 MEUR. Osuus Sanoman liikevaihdosta Iddink-yritysosto mukaan lukien oli arviomme mukaan noin 25 % ja osuus operatiivisesta tuloksesta noin 30 %, joten yritysmyynnillä on merkittävä vaikutus Sanoma-konsernin liikevaihtoon, tulokseen ja liikevaihdon rakenteeseen. Kauppa pienentää merkittävästi painetun median osuutta Sanoman liikevaihdosta.
Yrityskaupan arvostustaso on näkemyksemme mukaan matala, sillä Sanoma on viime vuosina myynyt huomattavasti pienempiä aikakauslehtitoimintoja Belgiassa ja Hollannissa noin 8-10x EV/liikevoitto-kertoimilla. Myyntitappio vastaa noin 0,67 euroa osakkeelta. Strategisesta näkökulmasta katsottuna pidämme Hollannin liiketoimintojen myyntiä ja keskittymistä oppimisen liiketoimintoihin kuitenkin positiivisena, sillä oppimisen liiketoiminnot ovat hyvin kannattavia, ennustettavia ja kasvavia toimintoja. Pidämme mahdollisena, että Sanoma on tehnyt oppimisen liiketoimintojen alueella jo suunnitelmia uusien yritysostojen toteuttamiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Sanoma
Sanoma on innovatiivinen ja ketterä oppimisen ja median yhtiö, jolla on kaksi liiketoimintasegmenttiä: Learning ja Media Finland. Learningin oppimisen tuotteet ja palvelut tavoittavat 25 miljoonaa oppilasta perus- ja toisen asteen koulutuksessa 12 Euroopan maassa. Media Finlandilla on Suomen johtava monikanavainen mediatarjooma (digitaaliset ja painetut sanomalehdet, aikakauslehdet, TV ja suoratoistopalvelut sekä radio ja audiopalvelut), jonka kautta se tavoittaa 97% suomalaisista joka viikko, mikä mahdollistaa yritysasiakkaille vaikuttavat markkinointiratkaisut. Sanoman liiketoiminnoilla on positiivinen vaikutus miljoonien ihmisten elämään joka päivä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 315,4 | 1 277,7 | 1 381,5 |
kasvu-% | −8,23 % | −2,87 % | 8,13 % |
EBIT (oik.) | 196,6 | 190,5 | 197,3 |
EBIT-% (oik.) | 14,95 % | 14,91 % | 14,28 % |
EPS (oik.) | 0,83 | 0,79 | 0,86 |
Osinko | 0,45 | 0,50 | 0,52 |
Osinko % | 5,30 % | 7,43 % | 7,73 % |
P/E (oik.) | 10,20 | 8,56 | 7,85 |
EV/EBITDA | 5,74 | 5,12 | 4,26 |