Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Käyttäjätili

Hei anonyymi!

Luomalla maksuttoman Inderes-tilin, pääset käsiksi Inderesin analyysiin, voit tilata suositun aamukatsauksen ja seurata sinua kiinnostavia yhtiöitä sekä keskusteluita.

Luo tili

Onko sinulla jo Inderes-tili?

Yhtiö: Sanoma
Suositus: Lisää
Tavoitehinta: 9.50 EUR
Kurssi: 9.08 EUR
Kurssi hetkellä: 17.7.2020 - 6:37 Analyysi päivitetty: 29.5.2020

Sanoma tiedotti torstai-iltana myyneensä Oikotie Oy:n, Suomen johtavan luokiteltujen ilmoitusten toimijan Schibstedille. Sovittu kauppahinta on 185 MEUR (yritysarvo), mitä pidämme erinomaisena hintana Sanoman kannalta.

Oikotie on Suomen suurin työpaikkojen ja asuntojen markkinapaikka verkossa. Yhtiöön kuuluvat lisäksi rakentamiseen ja remontointiin keskittyvä sivusto rakentaja.fi sekä sähkösopimusten vertailusivusto sahkovertailu.fi. Vuonna 2019 (pro forma) Oikotien liikevaihto oli 27,6 MEUR ja operatiivinen käyttökate 9,4 MEUR. Näin ollen kauppahinta vastaa lähes 7x EV/S- ja 20x EV/EBITDA-kertoimia. Arvostuskertoimet ovat korkeat heijastellen kasvavan ja korkean kannattavuuden omaavan digitaalisen liiketoiminnan arvoa ja etenkin liiketoiminnan suuren skaalan tuomaa arvoa Schibstedille, jolla on sen paikallisten toimien ansiosta vahva jalansija synergisissä liiketoiminnoissa.

Sanoma tiedotti helmikuussa asettaneensa Oikotien strategisen arvioinnin alaiseksi, joten liiketoiminnan myynti oli täysin odotettua. Arvioimme tuoreessa Sanoman laajassa raportissa, että Oikotie voitaisiin hinnoitella noin 110-140 MEUR:n arvoiseksi myyntitilanteessa ja siten pidämme nyt sovittua, arvioimamme haarukan selvästi ylittävää kauppahintaa Sanoman kannalta erinomaisena. Pidämme myyntiä myös strategisesti perusteltuna, sillä näkemyksemme mukaan Oikotie jäi hieman irralliseksi osaksi Sanoma Media Finlandin strategiassa. Lisäksi myynnistä saatavilla varoilla Sanoman kapasiteetti jatkaa strategiansa mukaista Learning-liiketoiminnan epäorgaanista kasvattamista vahvistuu. Myynnin myötä kapasiteetti tuleviin yritysostoihin nousee 400-500 MEUR:oon (aik. noin 300 MEUR).

Yrityskaupan myötä Sanoma kirjaa vertailukelpoisuuteen vaikuttavina erinä Sanoma Media Finlandin Q3’20:n tulokseen noin 163 MEUR:n myyntivoiton, joka sisältää 3 MEUR divestointiin liittyviä transaktiokuluja.

Käy kauppaa. (Sanoma)

Analyytikko / Kirjoittaja

Petri Gostowski

Petri Gostowski

Pääanalyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2019 2020e 2021e
Liikevaihto 913,2 1 065,1 1 157,6
- kasvu-% -30,6% 16,6% 8,7%
Liikevoitto (EBIT) 102,0 112,6 152,1
- EBIT-% 11,2% 10,6% 13,1%
EPS (oik.) 0,49 0,62 0,71
Osinko 0,50 0,52 0,54
P/E (oik.) 19,4 14,6 12,9
EV/EBITDA 9,0 6,5 5,3
Osinkotuotto-% 5,3% 5,7% 5,9%
Uusimmat ennusteet

Sanoma on vuonna 1889 perustettu yhtiö, joka koostuu kahdesta itsenäisestä liiketoiminnosta Learningista ja Media Finlandista koostuva oppimis- ja media-alan konserni. Yhtiöllä on oppimisen liiketoimintoja yli 10 maassa, kun taas medialiiketoimintaa tehdään vain Suomessa. Yhtiön tunnettuja kotimaisia mediabrändejä ja tuotteita ovat mm. Helsingin Sanomat, Iltasanomat, Nelonen, Ruutu, Radio Suomipop ja Aku Ankka. Learning-liiketoiminta koostuu painettujen, digitaalisten ja molempia yhdistävien oppimateriaalien ja -ratkaisujen myyntituotoista.